Image 1
Image 2

Remus Țiplea și-a lansat la Negrești-Oaș de ziua lui albumul ”Dumnezeul meu”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În ziua în care a împlinit 47 de ani, artistul fotograf Remus Țiplea a fost sărbătorit de prieteni, oameni de cultură și oficialități cu ocazia lansării albumului său ”Dumnezeul meu” la Muzeul Țării Oașului din Negrești-Oaș, marți spre seară.

Albumul bilingv a fost remarcat la Salonul European de Fotografie de la Berlin și la Romanian Design Week de la București, având parte și de o lansare de succes la Cluj în festivalul TIFF 2019.

Toate lansările au fost însoțite de expoziții documentând o cercetare întinsă pe mai bine de șapte ani în lumea de credință și ritualuri a tuturor cultelor creștine active în zona Oașului. Mulți clerici au ținut să fie prezenți la eveniment, printre ei numărându-se protopopul ortodox, Marcel Malanca, și cel greco-catolic, Iacob Feier, dar și pastori neoprotestanți. Arta fotografică a dat naștere așadar unui demers profund ecumenic.

Primarul Aurelia Fedorca a oferit artistului o diplomă de recunoștință pentru promovarea Țării Oașului prin creația sa. Au luat cuvântul reprezentanții Centrului Culturii Tradiționale (partener al proiectului), fostul director al Muzeului negreștean Remus Vârnav, profesoara Mihaela Grigorean, autoarea textelor care însoțesc  cele 13 secțiuni tematice ale albumului, și directoarea actuală a muzeului, Anca-Natalia Rusu, în calitate de gazdă. Evenimentul a fost moderat de Anca Volsik, cea care conduce Direcția pentru Cultură din cadrul Primăriei Negrești-Oaș.

A cântat răscolitor, de viață și de moarte, Maria Petca-Poptean. Apoi a venit vremea autografelor, a tortului și șampaniei. Cu siguranță vom mai avea surprize interesante din partea artistului sărbătorit.

Un discurs vizual empatic și echilibrat

Se spune că o imagine bună face cât o mie de cuvinte. Având în vedere că aici avem peste 250 de imagini, împărțite în capitole ilustrând momentele capitale ale vieții creștine (botezul, rugăciunea, pelerinajul, sfințirea bisericii, sfințirile de proprietăți, Paștele, Crăciunul, sărbătorile speciale, nunta, banii bisericii, înmormântarea, pomenirea morților) și obiceiuri specifice Oașului, putem spune că artistul ne aduce un discurs vizual de mari proporții. Un eseu despre fenomenul religios văzut din mai multe perspective și în mai multe forme de manifestare, empatic și echilibrat, atent la detaliile pitorești și concentrându-se pe aspectele esențiale ale trăirii religioase individuale și comunitare. Un capitol aparte este destinat “gropașilor” și aici simțim o undă de ironie hamletiană. Capitolul despre botez insistă pe emoția înnoirii ca decizie conștientă, așa că aproape toate imaginile descriu botezuri de adult. Capitolul dedicat înmormântării este fascinant prin trecerea de la doliul colectiv la singurătatea celor rămași în urmă, de la patos la exaltare sau zâmbet. Impresionant este documentată nașterea unei biserici în zona Talna, de la primele semne la primele slujbe. Fiecare pagină aduce noi sensuri în atenția privitorului, iar cititorul pătrunde în semnificațiile momentului prin introducerile semnate de Mihaela Grigorean.

Cât despre ultimele două-trei pagini, li se potrivește zicala latină “finis coronat opus”. Rămâne să le descoperiți în carte.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns