Image 1
Image 2

CEA MAI MARE COMPANIE AUTO DIN EUROPA

Gheorghe Miclăuş – o personalitate de top în matematică şi în administraţie

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Puţini sunt profesorii sătmăreni care au deţinut funcţii la nivel de top în administraţia judeţului Satu Mare. Unul dintre ei este dr. Gheorghe Miclăuş, actualmente profesor de matematică la Colegiul Naţional Mihai Eminescu Satu Mare.

De mic copil, i-a plăcut să rezolve probleme şi îl stimulau mai ales cele grele, acolo unde alţii nu reuşeau. Profesoara sa de matematică din liceu, azi profesor universitar doctor Maria Pop, a fost cea care l-a încurajat şi a fost pentru el model.

Dar primul model în viaţă a fost tatăl său, un om foarte muncitor, cu principii ferme şi fără compromisuri. A fost dat afară de multe ori din serviciu din cauză că nu a vrut să devină membru al partidului comunist, nu a vrut să se înscrie în CAP şi nici să-şi trădeze credinţa.

În domeniul matematicii, modelul său de urmat a fost academicianul Petru Mocanu, coordonatorul lui de doctorat, o personalitate recunoscută pe plan mondial.

Acum, după experienţa de o viaţă, l-am întrebat cum ar răspunde la întrebarea ”de ce ar alege un tânăr matematica?” Iată răspunsul său, motivat: ”pentru că îl învaţă să gândească corect; pentru că are foarte multe aplicaţii în toate domeniile de activitate umană; pentru că poate uşor să îşi aleagă o profesie în domeniul ingineriei, cercetării, economiei şi în altele.

Notă biografică:

Primul lucru pe care l-am constatat este că profesorul deține un CV cu adevărat impresionant. Acesta este și punctul central al relatării noastre.

Născut în 1950 în Borlești, comuna Pomi, județul Satu Mare. A urmat Liceul Gheorghe Șincai din Baia Mare (1965-1969), apoi Universitatea Babeș-Bolyai, facultatea de matematică-informatică (1969-1974). Deține doctorat în matematică specializarea Analiză matematică la Universitatea Babeș-Bolyai (1992-1997) cu teza Spații Hardy și operatori integrali, coordonator științific Academician Petru Mocanu.

        Cursuri postuniversitare și strategii de pregătire: Management in der öffentlichen Verwaltung, Ost-West Insitut, München, 2000-12001; Pregătire şi perfecţionare în domeniul administraţiei comunale Deutsche Stiftung für internationale Entwicklung, Berlin, 1999; Arta şi ştiinţa în administraţia publică locală CHEMONICS INTERNATIONAL, Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltarea Internaţională, 1998; Dezvoltarea regional în UE. Institutul Ramboll, Copenhagen, 1998; Școala de ofițeri în rezervă, 1974 – 1975, Șimleul Silvaniei, absolvită cu gradul de sublocotenent de artilerie (r).

Funcții și locuri de muncă:Profesor titular la Colegiul Național Mihai Eminescu între 1974-2019 (45 de ani) grad I 1988); Lector universitar asociat la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca 1993-1996 (cumul); Lector universitar asociat la Universitatea de Nord, Baia Mare, 1996-2004 (cumul); Conferenţiar universitar la Universitatea de Nord, Baia Mare, 2004- (cumul).

Funcții administrative:Director al Colegiului Național Mihai Eminescu Satu Mare, 1990-1994; Președinte al Consiliului Județean Satu Mare,1997-2000; Preşedinte al Comisiei Judeţene Satu Mare de Combatere a Corupţiei şi Crimei Organizate, 1997-1999; Preşedinte (fondator) al Fundaţiei Culturale Mihai Eminescu, 1990-1998; Preşedintele Filialei Satu Mare a Alianţei Civice, 1992-1997; Preşedintele Comisiei de aplicare a Legii 112/1995.

Membru în organizaţii ştiinţifice, profesionale şi administrative:Membru al Societăţii de Ştiinţe Matematice din România; Membru al Asociației Universităților Central Europene; Membru al Congresului Puterilor Locale şi Regionale ale Europei, CPLRE, Camera Regiunilor (Consiliul Europei), Strasbourg, 1997-1999; Membru al Consiliului Euroregiunii Carpatice (1997-2000); Membru al Comisiei Mixte de Cooperare Transfrontalieră România-Ungaria (1997-2000); Membru al Consiliului de Dezvoltare Regională a Regiunii de Nord-Vest (1998-2000); Membru al Consiliului Naţional de Dezvoltare Regională (1999-2000);Consilier Judeţean (1996-2004); Membru al Comisiei de Evaluare a Calităţii (C.N.M.E.); Evaluator, membru, vicepreşedinte, preşedinte al Comisiilor de Bacalaureat (1975-2018).

Activitatea publicistică

În domeniul editorial, profesorul are în palmares un număr impresionant de cărţi şi articole din mai multe domenii. A publicat peste 50 de lucrări științifice în domeniul matematicii, didacticii sau administrației publice în revista de specialitate din șase țări de pe două continente. Aşa cum e firesc însă, majoritatea lucrărilor sale sunt din domeniul matematicii. Dintre lucrări, 21 sunt recenzate în Mathematical Review și în Zentralblatt für Mathematic.

A publicat șapte cărți, dintre care două manuale pentru liceu (în colaborare), trei cursuri universitare și două monografii: Matematica, manual pentru clasa a X-a, Trunchi comun și curriculum diferențiat, Editura Dacia, 2005, reeditat în 2007 și 2008 (în colaborare); Matematica, manual pentru clasa a X-a. Trunchi comun, Editura Dacia, 2005; Matematici aplicate în economie, editura Gutinul, 1999; Metodica predării matematicii , Editura Risoprint, 2000; Dezvoltarea regională, cooperare transfrontalieră și integrare europeană, Editura Dacia, 2002; Spații Hardy șioperatori integrali, Editura Dacia, 2001; Hardy spaces and differential & integral operators, Pannonian Mathematical Applied meetings, Interuniversity Network in Central Europe, Budapest, 2003. Această monografie constituie volumul  29 al enciclopediei Monographical Booklets in Applied & Computer Mathematics, editat de rețeaua de universități Central europene.

Cele mai importante realizări în carieră

Să-i dăm cuvântul profesorului. ”Cele mai importante realizări de-a lungul anilor  în primul rând sunt elevii mei. În cei 45 de ani ca profesor de matematică am pregătit aproximativ 2.500 de elevi care au fost evaluați prin două examene: de bacalaureat (toți l-au luat din prima sesiune) și aproximativ 70% admitere în învățământul superior. Mulți au devenit ingineri, profesori, informaticieni. Am pregătit de asemenea alți aproximativ 2.500 de studenți la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea de Nord din Baia Mare.

Ca director, am schimbat profilul liceului, din liceu de matematică-fizică cu profil de electrotehnică și mecanică în liceu «teoretic» cu profile de matematică, informatică, științele naturii și filosofie. Am schimbat corpul profesoral în proporție de 50% și am introdus informatica începând cu clase de informatică la liceu și apoi am avut o clasă de informatică cursuri postliceale. De asemenea, în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a funcționat, datorită dotărilor noastre de la acea dată, Colegiul de Tehnică de Calcul. Apoi, am inițiat construirea noului corp de clădire pentru laboratoare.

Ca președinte al Consiliului Județean, am restructurat aparatul propriu, am informatizat administrația și am inițiat pregătirea pentru aderarea la UE. Am inițiat formarea regiunii de Nord-Vest și a Agenției de Dezvoltare Regională, după ce am susținut concurs pentru conducerea ei. De asemenea, am contribuit la aderarea la Euroregiunea Carpatică și am realizat mai multe proiecte de transfrontaliere. Am realizat sau inițiat multe proiecte de dezvoltarea locală în calitate de președinte: modernizări de drumuri, alimentări cu apă, cu gaze, etc”.

Foştii săi discipoli – azi, personalităţi strălucite

Gheorghe Miclăuș a fost mentorul unui șir de minți strălucite, cel mai buna argument că elevii săi au fost pe primul plan în munca sa. Iată doar câțiva dintre ei, azi personalități cunoscute nu doar în țară, ci și în străinătate: Coroianu Ştefan, premiul U.T.C. la Olimpiada Naţională de Matematică, 1981, membru al Lotului Olimpic (lărgit) al României pentru Olimpiadele Internaţionale de Matematică. MBA la Harvard University. Director la Erste Bank România; Litan Laura, menţiune la Olimpiada Naţională de Matematică, 1991, Premiul I la Concursul naţional al rezolvatorilor (din Gazeta Matematică) 1990 Câmpulung Muscel, premiul I la concursul G. Moisil 1990-1993. Doctor în matematică şi profesor la Universitatea Berlin, cercetător la Siemens (Germania); Maxim Voichiţa, premiul II la Concursul naţional al rezolvatorilor (din Gazeta Matematică), 1990, Câmpulung Muscel. Premiul I la Concursul Interjudeţean de Matematică Gh. Ţiţeica, 1991, Târgu-Jiu (judeţele Dolj, Olt, Gorj, Mehedinţi, Vâlcea, Constanţa, Satu Mare). Premii la Concursul interjudeţean de matematică G. Moisil, 1990-1993. Doctor în matematică şi profesor la Universitatea Lyon; Prodan Lucian, Profesor universitar doctor inginer, prodecanul Facultății de Calculatoare a Universității Politehnica Timișoara; Paul-Trifu Lucian, cercetător la Cambridge (UK); Farcău Lucian, premiul I la Concursul interjudeţean de matematică G. Moisil, 1992. Cercetător şi director de firmă de software, Paris; Tătar Mihai Olimpiu, Profesor universitar doctor inginer, Departamentul de Mecatronica, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca; Domuța Daniela, Associate Professor, Universitatea Manchester; Antonescu Mihai, conduce echipa de cercetare în Sillicon Valley (California).

Recunoaştere profesională

Cu o bogată activitate profesională, Gheorghe Miclăuş nu putea să nu fie remarcat şi recompensat de-a lungul anilor. Astfel, în domeniul matematicii, deţine titlul de conferenţiar universitar doctor şi are recunoaşterea Academiei Române prin nominalizarea sa ca matematician român. De asemenea, Ministerului Educaţiei i-a conferit „Ordinul Gheorghe Lazăr” Clasa I, 2008, iar Societatea de Ştiinţe Matematice i-a înmânat „Diploma de Excelenţă” 2013. O recunoaştere pe plan internaţional rezultă din invitaţiile adresate la conferinţe şi prin publicarea lucrărilor (a participat la peste 40 de conferinţe şi seminarii naţionale şi internaţionale şi are şase lucrări publicate în volume ale unor conferinţe internaţionale).
La întâlnirile periodice, vede cum foştii săi elevi îi sunt recunoscători pentru educaţia oferită.

Aprecieri privind sistemul de învăţământ

Îndelungata sa carieră didactică și la Consiliul Județean i-a permis profesorului să emită un punct de vedere bine fundamentat în ceea ce priveşte plusurile şi minusurile sistemelor de învățământ și administrativ. Redăm în cele ce urmează câteva dintre ideile sale.

”Sistemul de învățământ trebuie reformat! Elevii trebuie formați pentru viață, pentru muncă și nu deformați. Or dacă te duci în clasă ca „profesor” și nu faci nimic decât liniște și le dai nota 10, ei vor învăța că în viață nu trebuie să faci nimic și ți se datorează totul. Profesorii care lucrează (unii din greu) sunt cei care sunt verificați la final de ciclu prin examenele de capacitate, bacalaureat, admitere. Din ce materii se dau aceste examene? Pe o scară de la 1 la 10, există profesori pe toate treptele și totuși sunt plătiți la fel! Matematica fiind și cea mai abstractă dintre toate (deci mai greu de înțeles), presupune o muncă și o măiestrie deosebită. La acest salariu nu vin și nu vor mai veni profesori de matematică (buni!) în învățământ pentru că câștigă de multe ori mai mult lucrând în alte domenii (de exemplu I.T.).

În domeniul administrativ lucrurile sunt la fel de grave. Cei 45 de ani de comunism ne-au lăsat fără vârfuri autentice: clasa conducătoare a fost decapitată, iar cea care ne-a condus în acea perioadă a învățat că trebuie să asculte de partid, iar populația este derutată, greu înțelegând ce se întâmplă, mai ales că a fost obșnuită să primească… Așa că resimțim din plin lipsa inițiativei, iar cei care încearcă să se formeze ca manageri sunt ținta multor atacuri nicidecum neinteresate… Dacă mai punem la socoteală și lipsa moralei din societate, nu știu cât de repede ajunge cineva la performanțe prin muncă cinstită. Nu cred că se pot face schinbări semnificative fără o justiție independentă și eficace”.

Îşi propune un proiect

Îndreptându-şi atenţia şi spre viitor, Gheorghe Miclăuş doreşte să finalizeze o lucrare la care munceşte de mai mult timp şi care se doreşte a fi o introducere genealogică la cea mai importantă problemă a mileniului. Alte detalii nu ne-a dezvăluit.

9 comentarii

  1. Miclaus Gheorghe zis MIKI isi batea joc de noi se credea stapanul lumii, si unite ca a dus-o bine ani de ani castigand bani in flux continuu prin practicile sale…
    Parintii nostri puteau sa il dea jos pe acest individ tiran dar nu au facut-o s-au complacut cu acest MUCUS de OM…

  2. O closca batrana care face presiuni pe elevi ca sa mearga la el la ore in particular ca sa nu i lase corigenti (daca mergi te-ai scos, esti asigurat ca treci). Aproximativ cam peste jumatate din numarul elevilor din fiecare clasa unde preda el mergeau la ore in particular la el. Un snob care se baga in vietile oamenilor si se mai si lauda la ore ca datorita lui are judetul curent electric. Daca nu era el presedinte de consiliu judetean ramaneam in evul mediu :))) vai vai , ce sa zic ? La multi ani domnule profesor, mereu cand trec pe strada dumneavoastra urinez pe poarta unde lasam 50 de lei saptamanal in clasa a 12 a ca sa intru in bac, pe care l am luat cu peste 9, dar nu datorita corigentelor gratuite pe care mi le-ati facut cadou :*Mare mai e foamea de bani si smecheria cand ai pixul in mana.

  3. miclaus gheorghe nu este un profesor de matematica chiar atat de bun dupa cum se spune, este un profesor sever, rau care ofera note foarte mici indiferent de meritul elevului astfel ca iti strica media, moralul si posibilitatea de a intra la facultatea dorita adica viitorul, si daca nu reziati te transferi la alta clasa de buna voie…
    un asemenea profesor sclipitor, miclaus gheorghe nu este sclipitor de loc, ar fi trebuit sa aiba mult mai multi olimpici, dar el face tiranie in scoala…

  4. Acest articol doar subliniaza faptul ca e cat se poate de ok sa distrugi un copil din punct de vedere mental. E ok sa spui “10 e doar pentru mine si dumnezeu” iar in cazul in care copilul face tot ca la carte, nici 7 sa nu primeasca. E ok sa distrugi o generatie, sa pretinzi ca nu esti comunist dar sa adopti exact tehnicile din acea vreme. Da, ok, va invit pe toti sa fim oameni de genul, caci doar asa primim recunoastere? Ma amuza colosal sa vad “cata sustinere” primeste acest individ. Respect pentru ce a obtinut pentru el, dar rusine pentru ceea ce face cu tinerii!

Lasă un răspuns

Connect with