Image 1
Image 2

S-a atins cel mai înalt punct din istoria Dakarului

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Mani Gyenes a trecut provocarea altitudinii

 Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Photo Frederic Le Floc’h / DPPI

Emanuel Gyenes s-a aflat în ultimele zile la înălțime. Probele speciale din 6 și 7 ianuarie au fost incluse în etapa maraton de la clasa moto. Două zile extrem de dificile pentru piloții de la Dakar 2016. Asta pentru că s-au desfășurat la altitudini de peste 3.000 de metri. Joi s-a atins cel mai înalt punct din istoria raliului, s-a ajuns la 4.600 metri altitudine în probele din Anzi.

După afișarea rezultatelor oficiale, pilotul nostru de la Autonet Motorcycle Team a avut al 30-lea timp în etapa de joi, cea care a dus caravana în Bolivia. Cu acest rezultat, Gyenes a coborât pe locul 23 la general.

Prima etapă maraton a început în dimineața zilei de 6 ianuarie și s-a încheiat în 7 ianuarie. S-au rulat peste 1.200 km fără ca echipa de asistență tehnică să poată interveni asupra motocicletei. Dacă prima probă specială din această etapă s-a desfășurat în Argentina, a doua i-a dus pe concurenți în Bolivia. Țara andină, care în fiecare an îi primește pe concurenți ca pe niște eroi, le-a rezervat în această ediție și un moment extrem de dur: s-a concurat la 4.600 de metri altitudine.

“Astăzi (7 ianuarie) am încheiat etapa maraton care a avut o probă specială în Argentina și una în Bolivia. După proba specială de 429 de kilometri am revenit în Jujuy unde am înnoptat într-o cazarmă, iar motocicletele au fost așezate într-un parc închis și nu am mai avut acces la ele până în dimineața aceasta. Am avut o zi destul de lungă cu 642 de kilometri, din care 327 kilometri de probă pe teritoriul Boliviei. Nu am avut mari probleme cu altitudinea, însă către finalul probei am prins ploaie și suprafața a devenit alunecoasă. Am căzut și am pierdut destul de mult timp. Pe 8 ianuarie vom avea o probă tot la altitudine mare pentru că suntem tot în Bolivia și vom rula în bucla Uyuni-Uyuni. Sper să am un ritm bun cum am avut și în prima parte a probei de astăzi, când am rulat multă vreme în primii 15”, ne-a transmis Emanuel Gyenes după etapa de joi.

Medicul sportiv și fost copilot în Campionatul Mondial de Raliuri, Mihaela Beldie Dobranici ne-a explicat ce se întâmplă cu organismul la altitudini mari. “La aceste altitudini se modificăurmătorii factori: scade presiunea atmosferică, scade presiunea parțială a oxigenului, scad temperatura și umiditatea, radiația solară este crescută. Factorul care influențează cel mai mult performanța și capacitatea de efort este diminuarea presiunii parțiale a oxigenului. Presiunea parțiala a O2 scade cu ¼ la 2.500 metri și ½ la 5.000 metri. Scăderea presiunii parțiale a oxigenului duce la o saturaţie mult mai mică a oxigenului în sângele arterial. Această saturație mică de O2 are următoarele implicații: scade capacitatea de efort în anduranță, scade capacitatea funcțională a sistemului nervos central. Sportivul pierde lichide din cauza aerului mult prea uscat și rece (apa din căile respiratorii trebuie umidificată și reîncălzită). Se intensifică degradarea glicogenului intramuscular – glicogenoliza accentuată de creșterea intensității exercițiului în astfel de condiții. Astfel, se intensifică metabolismul carbohidraţilor (organismul transformă carbohidraţii în glicogen muscular).”

Vineri s-a mers în cea mai lungă proba specială de la această ediție a Dakarului. Lungimea totală a traseului Uyuni – Uyuni a fost de 723 km (542 km proba specială). În urma rezultatelor parțiale, Gyenes a terminat pe locul 28 cu timpul 6h17min53sec. Vom reveni cu alte detalii.

Sâmbătă se merge pe traseul Uyuni – Salta (793 km, 353 proba specială), iar duminică este programată o zi de odihnă.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with