Image 1
Image 2

Raportul anual de activitate al Inspectoratului Şcolar este plin de lozinci

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

O lozincă se repetă de 70 de ori

Recent, Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare a publicat Raportul privind starea învăţământului în anul şcolar 2017-2018. Documentul se desfăşoară pe 70 de pagini. Este de fapt un raport anual de activitate, întocmit şi publicat în pagina de Internet proprie pe baza Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public.

Am făcut un fel de analiză SWOT (consemnată pe primele pagini ale raportului), imitându-i pe autori, text pe care îl prezentăm în cele ce urmează. Doar că am inversat oarecum ”punctele tari” cu cele ”slabe”, ca să parafrazăm binecunoscuta metodă de analiză.

Apetit pentru lozinci

Judecat în ansamblu, raportul este bine structurat, argumentat şi echilibrat, tratând unele dintre cele mai însemnate probleme ale sistgemului. În mod surprinzător însă, textul începe cu câteva rafale de lozinci pline de emfază, care acoperă pagini întregi. Să exemplificăm. “Viziunea însoţită de acţiune poate schimba lumea!” este lozinca preferată, din moment ce se repetă de 70 de ori, adică pe fiecare din cele 70 de pagini ale raportului. Altă serie de lozinci ocupă integral pagina 3. ”Valori promovate – Integritate Seriozitate Justeţe”, iniţialele (ISJ) provenind de la denumirea instituţiei. (Am remarcat că un panou cu această lozincă este cărat pe la toate manifestările organizate de ISJ).
Alte lozinci conţinând cuvinte care de care mai bombastice: ”Respect pentru performanţă”, sau ”Creativitate, iniţiativă, performanţă”, sau ”Viziune: Asigurarea calităţii în educaţie printr-un demers dinamic ce presupune implicare şi responsabilizare, pe de o parte, precum şi gândire strategică şi control, pe de altă parte, transpus în practică prin descentralizare”. Tot din şirul vorbelor mari face parte şi lozinca: ”MISIUNE: Echipa Inspectoratului Şcolar al Judeţului Satu Mare îşi asumă participarea la reforma învăţământului prin asigurarea relaţionării eficiente a componentelor acesteia pentru a răspunde aşteptărilor comunităţii, din perspectiva trăirii actului educaţional ca valoare adaugată”.
Iată cum o sarcină obişnuită, de serviciu, pentru care inspectorii sunt remuneraţi ca prestatori de servicii publice de educaţie, devine o ”misiune” de proporţii grandioase. Pe cine vor fi vrând autorii să impresioneze? (În mediul academic american circulă o vorbă: ”Scrie pentru a exprima, nu pentru a impresiona”, sfat cum nu se poate mai potrivit pentru autorii raportului).

Dezacord între titlu şi conţinut

Abia începând cu pagina 8 se tratează problemele reale ale învăţământului, dar şi aici pe alocuri filtrate, reliefând numai părţile luminoase. Aşa, bunăoară, capitolul intitulat ”Analiza incidentelor de violenţă în unităţile de învăţământ din judeţul Satu Mare”. Lecturând titlul, ne-am fi aşteptat la o analiză a incidentelor care s-au petrecut efectiv în unităţile de învăţământ din judeţ în perioada analizată, eventual cauzele care le-au generat şi măsurile luate. În loc de o astfel de abordare, găsim un material care se rezumă integral la o enumerare a măsurilor de prevenire a violenţelor din unităţile de învăţământ.
Aşadar, una ne spune titlul şi cu totul alta aflăm din conţinut. Din acest motiv, le reamintim autorilor raportului că în anul şcolar trecut au avut loc două incidente cu violenţă la Şcoala Gimnazială Ion Creangă Satu Mare şi la Liceul Tehnologic Iuliu Maniu Carei. Cu acel prilej, am semnalat că, la nivel naţional, nu există proceduri standard de soluţionare a acestui tip de evenimente. (A mai existat un incident cu două eleve de la Colegiul Naţional Ioan Slavici, dar în afara şcolii şi în afara programului, astfel că responsabilitatea instituţiei este cel puţin discutabilă).
În numerele viitoare ale ziarului vom prezenta şi alte capitole ale raportului.

1 comentariu

  1. Aproape toate posturile de conducere din invatamint la nivel local au fost ocupate in urma unor concursuri, deci oamenii isi merita functiile. Sau ar trebui sa le merite. Daca o persoana corespunde sau nu unei functii ocupate prin concurs, asta este o problema pe care numai institutiile invatamintului o pot rezolva, deci ar trebui sa existe un sistem de evaluare si promovare pentru cresterea performantei. Nu este suficienta doar reforma curriculara, trebuie facuta si reforma cadrelor si cred ca aici mai sint multe de facut.

Lasă un răspuns

Connect with