Image 1
Image 2

O campanie electorală după reguli noi

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Noile reguli după care se desfășoară campania electorală a distrus spiritul vechilor confruntări politice. S-a dus competiția pentru numărul de bannere, afișele pe stâlpi, garduri, cutii de gaz, miile de fluturași puși în cutiile poștale. S-a câștigat în consistență? Adică se concentrează candidații mai mult pe programe? În general, lipsesc marile teme care frământă societatea. Educația și Sănătatea au fost înlocuite cu pistele de biciclete. Toate partidele promit că vor face piste de biciclete. Cum suntem singura țară fără autostrăzi, toată lumea se laudă că a făcut drumuri la țară.

Actualii lideri politici au cea mai grea sarcină. Odată nu știu ce au voie și ce n-au voie să facă. În al doilea rând nu se pot folosi de sponsorizări. În al treilea rând nu pot împărți pomeni electorale. Nu au voie să organizeze spectacole electorale cu maneliști sau cântărețe sexy. Toate au însă un preț. Lipsa bannerelor, a afișelor de pe stâlpi, a marilor spectacole nu dau impresia că s-ar apropia alegerile. Multă lume, pretind politicienii, nu știu că în 5 iunie vor avea loc alegeri locale. Ceea ce este îndoielnic. Oamenii sunt mai informați decât se crede.

Odată cu noile reguli mass media tradițională a devenit cel mai important mijloc de imagine și informare în masă. Obișnuiți cu vechea formă de campanie, o parte dintre partide nu și-au pregătit din timp programele. Și acum investesc prea multă energie în imagine, ignorând esențialul, adică proiectele de viitor. Sunt importante și faptele din trecut, dar această campanie este gândită să se desfășoare cu fața spre viitor. Și aici intervine o problemă: oamenii nu mai cred în promisiuni.

Ce le rămâne partidelor de făcut? Să se adapteze din mers. În primul rând le trebuie mai mult decât altădată un grup de comunicatori. Adică de oameni care vorbesc bine, care promit fără să dea impresia că sunt demagogi și populiști. Au nevoie mai mult decât în trecut de oameni care știu pune în pagină programe într-un mod atractiv. Acest lucru înseamnă că partidele politice sunt nevoite să aducă oameni noi, să apeleze la consilieri adevărați, nu la tineri care știu lucra niște fotografii în photoshop.

    Dacă viitoarea campanie electorală pentru parlament va fi suspusă acelorași reguli, este posibil să prindă partidele mai bine pregătite. Dar bazele sunt puse acum. Au mai rămas zile bune de campanie. Trecând peste atacurile care sunt inevitabile într-o campanie, probabil că săptămâna viitoare alegătorii vor avea parte de noi oferte din partea candidaților și partidelor. Sunt o serie de teme care nu au fost abordate. Că nu sunt abordate situațiile din Sănătate și Educație este de înțeles. Toți cred că este resortul guvernului. Dar nu au fost abordate teme locale, de la prețul utilităților, apă, salubritate, parcări, trasport în comun, taxe locale la siguranța cetățenilor și proprietăților, care cade în sarcina poliției naționale și locale. Nu este invocat importanța ”lucrului bine făcut” la nivelul fiecărei localități. În sfârșit, nu există niciun partid sau candidat justițiar cum erau un Corneliu Vadim Tudor sau Traian Băsescu. Lipsa unui program radical se resimte, lăsând impresia unei campanii leșinate, plictisitoare.

Toate aceste neajunsuri vin din lipsa de informații. Care, la rândul ei, vine din lipsa de transparență care a marcat ultimii patru ani. Autoritățile transmit ce vor ele. Mass media a fost gâtuită, datorită modului în care este privită de instituțiile de forță, de guvern, de autoritățile locale, presa a devenit un câine de pază a democrației, pe jumătate orb, surd și șchiop.  Într-o mică măsură noile reguli după care se desfășoară campania electorală redau ceva din importanța de altădată a presei.    

Sigla Informatia Zilei

Retrospective 2022

Asculta acest articol Eşecul Schengen a tăiat cheful comentatorilor, observatorilor fenomenului politic, economic, social de a mai face obişnuitele retrospective

Mesaje optimiste

Dacă am avea în fiecare lună câte o sărbătoare precum 24 Ianuarie foarte probabil am avea un altfel de discurs politic.