Image 1
Image 2

Muzeul de Artă reunește priviri diverse asupra Oașului

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Expun pictori și fotografi care au participat anul trecut la tabăra de la Vetiș

Nyiri Zoltan, Cristina Gloria Oprișa, Angela Szabo

Secția de Artă a Muzeului Judeţean Satu Mare a invitat ieri spre seară sătmărenii pasionați de artele frumoase la o expoziție de artă plastică (pictură, grafică, fotografie), intitulată oarecum pompos ”Obiceiuri, artişti, șezătoare”, doar ca să formeze acronimul OAȘ. Căci tema tuturor lucrărilor este universul oșenesc, privit din mai multe perspective.

Într-un fel expoziția deschisă ieri vine în prelungirea marii expoziții ”Micul Prinț”, ocupând două din saloanele care au găzduit-o pe aceasta din urmă. Și artiștii participanți sunt oaspeți obișnuiți ai ”Micului Prinț”, prieteni apropiați ai Cristinei Gloria Oprișa, organizatorul, curatorul și factotumul acestui eveniment și al multor altora.

Fascinează în expoziția de față felul foarte personal în care fiecare dintre cei 10 artiști participanți se apropie de universul etnografic și arhitectural al Oașului. Ei au vizitat zona în vara trecută în timp ce erau găzduiți în tabăra de creație organizată cu sprijinul Primăriei Vetiș, iar unii dintre ei, în speță artiștii fotografi, au revenit în zonă în acest an.

Contrastul dintre stiluri, maniere și tehnici este foarte mare uneori. Să luăm exemplul familiei Țăroi din Brașov: pe cât de abstracte sunt lucrările domnului Ioan Aron Țăroi, pe atât de figurative și bogate în detalii și simboluri cele ale doamnei Victoria Galbenu Țăroi. Un tablou al dânsei duce chipul unei mirese din Oaș spre înălțimi simbolice amețitoare, făcând din ea un fel de Mare Preoteasă cu structură derivată din Kabbala, dar o Kabbala adusă la feminin. Altele explorează universul rustic luxuriant al zonei. Casele locului sunt pictate total diferit, ca viziune și detalii de Nyiri Zoltan și Sever Moldovan. Fotografii Kalman Sztrharszky și Horia Trânc, ambii din Deva, aleg teme diferite: detalii etnografice primul, contraste de culoare și alegorii al doilea. Albastrul specific caselor străvechi din Oaș e filtrat în tonuri diferite de Adriana Popa Cănija, mai atentă la ruptura de nivel a ferestrelor, și de Patricia Iusztin, care dă predilecție culorii, obiectele fiind pretexte pentru contraste oranj. Angela Szabo e vizibil fascinată de bogăția florală a nunții oșenești, tratată în spirit modernist, iar Cristina Gloria Oprișa împodobește cu flori ștergarele și transfigurează podoabele ancestrale ale mireselor.

Așadar, avem ce vedea în această expoziție care ne arată în câte feluri pot percepe artiștii zilelor noastre același univers etnocultural. O lecție deschisă despre bogăția lor de stiluri și talent.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with