Image 1
Image 2

Majoritatea profesorilor şi-au supraevaluat punctajul la dosarele pentru gradaţii de merit

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

11dosare de gradaţii de merit, incorect întocmite, au rămas neevaluate

Inspectoratul Şcolar Judeţean a afişat punctajele aprobate celor 215 profesori care au candidat pentru concursul de acordare a gradaţiei de merit în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei. Numărul de gradaţii de merit la nivelul judeţului Satu Mare este repartizat pe discipline.

Operaţia de evaluare a dosarelor pare a fi una de însemnătate majoră de vreme ce tabelul este verificat şi confirmat prin 34 de semnături: şeful inspectoratului şi adjuncţii, directorul CCD, inspectori de specialitate, profesori metodişti şi chiar personal tehnic de specialitate din cadrul instituţiei. Nu este deloc surprinzător în condiţiile în care gradaţia de merit reprezintă un bonus substanţial la leafă, respectiv de 25%, timp de 5 ani şi se atribuie începând cu 1 septembrie 2018.

Diferenţe mari între evaluare şi autoevaluare

Între documentele de la dosarul prin care s-a solicitat acordarea gradaţiei de merit figurează şi fişa de autoevaluare. Ceea ce constatăm la acest capitol, este o tendinţă cvasiunanimă de supraevaluare, concretizată într-o diferenţă nejustificat de mare între evaluarea comisiei şi autoevaluarea candidatului. Pe lângă faptul că au avut la dispoziţie o listă de criterii precise de evaluare, aici avem în vedere faptul că profesorii sunt prin natura profesiei lor şi evaluatori ai elevilor. Dacă analizăm cuantumul supraevaluării, constatăm la cei mai mulţi diferenţe cuprinse între 1 şi 20 de puncte. Însă 42 de profesori nu au rezistat tentaţiei şi au mărit potul cu 20-43 de puncte.
În aceste condiţii de subiectivism, cum poţi face o evaluare obiectivă a elevilor?

Cauzele neevaluării unor dosare

Pe de altă parte, constatăm că 11dosare de gradaţii de merit, incorect întocmite, au rămas neevaluate. În patru cazuri, evaluatorii constată (şi precizează în tabel) că punctajele la autoevaluare nu au fost calculate corect. Se mai constată în şase cazuri lipsa calificativelor pe o perioadă de 5 ani, precum şi greşeli de ordin formal. Există şi patru cazuri de candidaţi care şi-au retras dosarele.
Menţionăm că, începând de anul trecut, metodologia stabileşte, că se pune mai mult accent pe participarea şi punctajul profesorilor cu performanţe notabile în activităţi de prevenire şi combatere a abandonului şcolar, respectiv în managementul de proiecte integrative care să genereze consolidarea culturii şcolare centrate pe progres, cooperare şi incluziune.

Condiţii de acordare

Gradaţia de merit se atribuie începând cu 1 septembrie 2018 şi reprezintă o creştere cu 25% a salariului de bază deţinut. Profesorii care vor să obţină gradaţia sunt punctaţi şi dacă se implică în implementarea programului “Şcoala după şcoală”.
Gradaţia de merit se acordă prin concurs pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani, potrivit Legii educaţiei.
Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat proiectul de Metodologie şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2018. La concurs pot să participe profesorii cu vechime de cel puţin 5 ani, evaluaţi cu calificativul „Foarte bine” în fiecare an şcolar, fără sancţiuni disciplinare sau penale “în perioada pentru care se realizează evaluarea”. Criteriile de performanţă sunt publicate şi pe site-ul ISJ.

Calendarul perioadei următoare

Urmează (până pe 23 iulie) depunerea contestaţiilor şi (24 – 26 iulie) soluţionarea lor, iar pe 27 iulie, rezultatelor finale vor fi afişate la inspectoratele şcolare. Pe 18 iulie, lista cu personalul didactic validat în vederea acordării gradaţiei de merit va fi înaintată la Ministerul Educaţiei, care pe 30 august va emite ordin de ministru.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with