Image 1
Image 2

În județ există şcoli cu nivel de promovabilitate zero la Evaluarea Naţională. Călin Durla: în sălile de clasă cu risc nu se vor desfăşura cursuri

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Vineri, în sala mare de ședințe a Consiliului Județean Satu Mare, a avut loc ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Satu Mare. Remarcăm faptul că este prima şedinţă de acest tip (desfăşurată de altfel în fiecare an) la care Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Satu Mare a invitat presa.

Din partea autorităţilor locale şi judeţene au participat: Tamas Alfater, subprefect, Csaba Pataki, preşedintele Consiliului Judeţean, Gabor Kereskenyi, primarul municipiului Satu Mare, Doina Feher, viceprimar, Macrina Mihai, directoarea Direcţiei de Sănătate Publică, Ovidiu Bonţ, reprezentantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Satu Mare. Au mai fost de faţă inspectori şcolari generali adjuncţi, inspectori şcolari, directori, directori adjuncţi de unităţi de învăţământ, jurnalişti, în total circa 250 de persoane.

Luări de cuvânt

Inspectorul şcolar general Călin Durla a făcut oficiul de gazdă a şedinţei. Pentru început, şeful inspectoratului a prezentat temele care urmau a fi abordate: pregătirile pentru începutul de an şcolar, siguranţa elevilor, responsabilitatea pentru aplicarea legislaţiei. El nu a omis să remarce „începutul unei bune colaborări cu presa”, după care a dat, rând pe rând, cuvântul reprezentanţilor autorităţilor.
Tamas Alfater a semnalat întâlnirile dintre reprezentanţii ISJ şi ISU pe tema autorizării unităţilor de învăţământ. „Speram că se va depune un număr mai mare de documentaţii pentru obţinerea autorizaţiei”, asigurându-i pe cei de faţă că „cifra de 31 (de şcoli neautorizate – n.n. va fi mult diminuată”. Deja în şcoli s-au făcut numeroase lucrări de igienizare.
Csaba Pataki s-a referit la actele normative care reglementează distribuirea de alimente în şcoli, condiţiile de igienă şi spaţiile de depozitare. Şi el a abordat problema autorizării şcolilor, pentru care este un program în derulare. „Sunt şcoli cu probleme, şcoli care nu au reuşit să depună documentaţie pentru avizare. Noi operăm cu celeritate şi nu se întârzie mai mult de 48 de ore la un aviz”.
Gabor Kereskenyi a spus că s-au alocat 2,5 milioane de lei pentru pregătirea anului şcolar. „Facem vizite inopinate în şcoli. Avem şi fonduri de rezervă, dar pentru lucrări de urgenţă, nu pentru zugrăveli. Este obligaţia noastră să asigurăm copiilor condiţii bune”.
Doina Feher a felicitat directorii care au promovat concursul pe post şi a remarcat creşterea procentului de promovabilitate la examenele naţionale.
Călin Durla a prezentat o statistică privind demersurile pentru autorizare. El a promis că majoritatea celor 31 de clădiri neautorizate vor fi igienizate, iar inspectorii şcolari vor verifica fiecare sală de clasă, iar „în cele cu risc nu se vor desfăşura cursuri”. El le-a recomandat directorilor de şcoli să întărească relaţia de cooperare cu primarii.
Macrina Mihai le-a transmis directorilor că îi aşteaptă să depună documentaţiile de autorizare. „Fiecare unitate să aibă apă potabilă şi grup sanitar pentru copii”. De asemenea, le-a recomandat directorilor să fie atenţi la produsele alimentare distribuite prin chioşcurile din incinte, pentru care există dispoziţii legale. Ea a atras atenţie şi asupra condiţiilor de depozitare a laptelui.
Ovidiu Bonţ s-a referit la reactualizarea autorizaţiilor, la documentaţia aferentă pentru autorizare şi la asistenţa tehnică pe care o acordă în acest scop.

Reproşuri la adresa unor profesori

După o pauză, timp în care reprezentanţii autorităţilor au părăsit sala, Călin Durla, flancat de cei doi inspectori şcolari generali adjuncţi, a schimbat registrul, imprimând un ton mai critic dezbaterii. Din start a făcut o aluzie cu umor, dar şi cu ironie, la adresa directorilor care au întârziat la şedinţă „din cauza podului”.
Apoi a făcut o evaluare în ceea ce priveşte numărul directorilor cu contracte de management în comparaţie au anul 2008, când avusese loc precedentul concurs pentru ocupare de posturi. „Avem azi din 134 de funcţii de director doar 20 neocupate, iar din 57 de funcţii de director adjunct, doar 12 sunt neocupate prin concurs. În ceea ce priveşte Inspectoratul Şcolar, doar trei norme sunt neocupate prin concurs”.
Şeful inspectoratului a spus că deşi a crescut procentul de promovabilitate, „este inadmisibil să avem unităţi cu nivel de promovabilitate zero. Cum un copil ia media 1,75 la Evaluarea Naţională? Acest copil este aproape analfabet. Cum a promovat? Ce aţi făcut cu el 8 ani de zile?”, a întrebat el retoric. Drept urmare, a conchis că e nevoie de un plan serios, în urma căruia rezultatele să fie altele.
În finalul intervenţiei, a recomandat directorilor să urmărească data la care vor apărea manualele şcolare, cu predilecţie „cartea cărţilor” pentru clasa a V-a.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns