13.11.2019 00.00 Agenda Publică cu Stela Cădar, invitaţi: Dan Burelea, Ioan Pop, Beniemin Urs,Mircea Ciocan. Titlul emisiunii: De ce refuză Klaus Iohannis dezbaterea cu Viorica Dăncilă? (reluare) 02.00 Ştiri 02.30 Audienţe în direct cu Eva Laczko, invitat:Nagy Szabolcs. Titlul emisiunii: Am câştigat sau am pierdut, respectiv, în fond de ce am votat? (reluare) 04.00 Sănătate Frumuseţe Stil cu Ioana Vladimirescu şi Ioana Zaharia 04.45 Info Studio(limba maghiară) cu Eva Laczko, invitat: Boros Zoltan. Titlul emisiunii: Să face cunoştinţă cu Hunguest Erkel din Gyula. 05.30 Conversaţii Nocturne invitat: George Vulturescu. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Agenda Publică cu Stela Cădar, invitaţi: Dan Burelea, Ioan Pop, Beniemin Urs,Mircea Ciocan. Titlul emisiunii: De ce refuză Klaus Iohannis dezbaterea cu Viorica Dăncilă? (reluare) 10.00 Zone Folclorice cu Ioana Vladimirescu invitat: Spectacol aniversar Ana Holdiş Pop. 11.00 Religie cu Mihaela Ghiţă. Titlul emisiunii: Cum interpretăm o icoană? 11.45 Teleshopping 12.00 Ştiri 12.30 Audienţe în direct cu Eva Laczko, invitat:Nagy Szabolcs. Titlul emisiunii: Am câştigat sau am pierdut, respectiv, în fond de ce am votat? (reluare) 14.00 Agenda Publică cu Stela Cădar, invitaţi: Dan Burelea, Ioan Pop, Beniemin Urs,Mircea Ciocan. Titlul emisiunii: De ce refuză Klaus Iohannis dezbaterea cu Viorica Dăncilă? (reluare) 16.00 Teleshopping 16.15 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş.Titlul emisiunii: Vânatul un bun naţional. 17.00 La Psiholog cu Ioana Vladimirescu, invitat: Ioana Zaharia. Titlul emisiunii: Vrei să ai dreptate sau vrei să fii fericită? 18.00 Audienţe în direct cu Ioan Aniţaş (direct) 19.30 Ştiri 20.00 Agenda Publică , cu Stela Cădar (direct) 22.00 Ştiri 22.30 Audienţe în direct cu Ioan Aniţaş (reluare)

“Iluzii”, căutarea sensului iubirii pe mai multe voci

Scris de Vasile Andreica, 27 ianuarie 2018 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Cei patru povestitori

Cei patru povestitori

Secţia română a Teatrului de Nord a început anul 2018 în trombă, primul spectacol programat fiind chiar o premieră. Una care continuă programul noii conduceri de a aduce repertoriul trupei în ton cu cele mai noi tendinţe ale teatrului contemporan.

“Iluzii” a avut aşadar prima reprezentaţie în seara de duminică, 14 ianuarie, şi a fost reluat două zile mai târziu, beneficiind deja de cronici foarte bune, sub semnături consacrate în lumea criticilor de teatru. Este în primul rând vorba de un text bun, original ca formulă dramaturgică şi plin de umor fin, scris de rusul Ivan Vîrîpaev în formă de cvartet (două actriţe şi doi actori) pentru a spune povestea unui cvartet de personaje: două cupluri şi relaţiile lor complexe determinate de faptul că bărbaţii sunt buni prieteni şi vecini. Dacă ar fi să vorbim în termeni muzicali, cele două prezenţe feminine ar juca rolul viorilor din cvartetul de coarde, iar tonurile mai sobre şi uneori aspre ale vocilor masculine ar consuna cu viola şi violoncelul. S-ar putea imagina o montare a acestei piese cu o ilustraţie muzicală a spectacolului asigurată de un cvartet de muzicieni amplasat în scenă.

De altfel, după cum recapitula Mircea Morariu în cronica sa, “Iluzii” a avut deja trei montări în România, fiecare diferită în concept. Şi asta pentru că textul, tradus de Bogdan Budeş, lasă regizorului o foarte mare marjă de manevră. Povestea celor două cupluri (Danny şi Sandra, Albert şi Margaret) este spusă indirect, actorii neidentificându-se aprioric cu personajele, deşi momentele de dialog pot sugera acest lucru. Este un gen de teatru pe care un grup cum este Teatrul 74 din Târgu Mureş îl practică de ani buni cu mare trecere la public. Iar tânărul regizor al spectacolului, Cristian Ban, este bine conectat la trendurile momentului.

Cei patru actori sătmăreni distribuiţi sunt ireproşabili: patosul bine temperat al Ioanei Cheregi, declamaţia sinceră şi aproape ironică uneori a lui Romul Moruţan, sensibilitatea Ralucăi Mara şi dezinvoltura lui Cătălin Mareş se completează frumos. Un al cincilea personaj ar fi lumina (de light design s-au ocupat Lucian Moga şi Alexandru Dancu). Dacă la început sala e luminată de parcă nici n-am fi la un spectacol, “pauzele de hidratare” aduc o scădere treptată a lucşilor şi finalul, de un absurd aproape tragic, găseşte cvartetul actoricesc strâns laolaltă într-un întuneric palpabil, iar ultimele replici ale Ioanei Cheregi, cu expresivitatea ce i-o ştim, trimit fiori în sală. Păcat că regizorul nu s-a putut abţine şi a mai adăugat un segment vizual-muzical la limita kitschului, care mai mult diluează tensiunea finalului şi îneacă aplauzele. Un heblu brusc şi ieşirea actorilor, pură şi dură, ar fi fost, credem noi, mai potrivite. Căci în piesa asta, în final, toată lumea moare.

Ultimul personaj, Albert, moare căutând o constantă în lumea schimbătoare, a iluziei. Şi aici e poanta acestei poveşti polifonice. Orice ar crede oricine despre orice, constanta căutată e însăşi absenţa oricărei iluzii. Dacă vreţi, o deziluzie absolută. Chiar şi dragostea, atât de des cântată şi descântată (şi) în acest text, se dovedeşte cea mai mare dintre iluziile omului, mai ales dacă insişti să-i dai o definiţie acceptabilă social. Reciprocităţile mult dorite în jurul cărora se învârte conflictul piesei – şi merită să îl descoperiţi văzând spectacolul – se rezolvă, toate, în somn şi în cele din urmă în moarte, iar iubirea lasă loc păcii. Oare n-o fi pacea, în ultimă instanţă, cea mai înaltă formă de dragoste, ba chiar răspunsul la problema constantei fundamentale?

Spectacolul se va relua la Satu Mare la mijlocul lunii februarie.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.