Concertul de Anul Nou a deschis cu brio un an al înnoirii la Filarmonică | Informaţia Zilei

Concertul de Anul Nou a deschis cu brio un an al înnoirii la Filarmonică

Scris de Vasile Andreica, 11 ianuarie 2020 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Devenit un fel de ritual de binecuvântare a unui an nou, Concertul de Anul Nou al unei orchestre simfonice atrage mereu public numeros, are câteva puncte fixe în program şi sarcina organizatorilor e să găsească suficientă variaţie în oferta muzicală ca să satisfacă atât gustul publicului ocazional, cât şi exigenţele celor care frecventează concertele în mod regulat. În 2020 Filarmonicii ”Dinu Lipatti” i-a reuşit de minune găsirea acestui echilibru.

Joi şi vineri Concertul de Anul Nou a fost prezentat în faţa unor săli pline, seara de joi fiind dedicată abonaţilor, iar următoarea fiind deschisă publicului larg, căci există o categorie de spectatori ai Filarmonicii care vine doar la ocazii speciale – şi asta se petrece de fapt peste tot în lume. Proaspăt învestită ca manager, violonista Emoke Kovacs-Pistuka s-a declarat mulţumită de afluenţa mare de public din ultimul timp, cu atât mai mult cu cât din stagiunea curentă preţul biletelor a fost dublat.

Dar înainte de a vorbi despre perspectivele orchestrei merită să consemnăm reuşita artistică a acestui prim concert din noul an, dirijat de veteranul japonez Shinya Ozaki şi onorat de prezenţa unor solişti ai Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca: baritonul Petru Burcă şi soprana Diana Ţugui.

Vals, operă şi o avanpremieră

Prima parte a serii a respectat canonul vienez impus de televizarea la nivel mondial a concertului similar al Filarmonicii din Viena, care creează aşteptări în rândul publicului, deşi există orchestre care nu ţin neapărat să îl respecte. Dar de la prima lucrare din program, „Cavaleria uşoară” de Franz von Suppe, s-a văzut că orchestra este în bună dispoziţie şi secţiunea de alămuri s-a făcut remarcată de la bun început. S-a intrat apoi în muzica familiei Strauss şi, de exemplu, valsul ”Unde înfloresc lămâii” op. 364 al lui Johann Strauss-fiul a fost interpretat foarte îngrijit, cu multă fineţe, confirmând aprecierile unor contemporani conform cărora marele autor de valsuri şi polci nu este cu nimic mai prejos decât marii compozitori de ”muzică serioasă”. Rafinamentul melodic şi armoniile savante din muzica lui îl scot din zona muzicienilor de divertisment şi când este tratat cu respectul cuvenit (şi nu în demersuri vulgarizatoare în genul lui Andre Rieu) produce o emoţie elevată, de cea mai bună calitate. Şi valsul lui Lehar programat la finalul primei părţi a adus aplauze sincere, iar polcile incluse în ”meniu” au fost ferite de histrionism.

Foarte interesantă se anunţa partea secundă. A deschis-o uvertura operei ”Cenuşăreasa” de Rossini, redată cu grijă pentru detaliu, în tempo mai lent. A urmat aria lui Leporello, ”a catalogului”, din ”Don Giovanni” de Mozart, moment cântat impecabil şi jucat expansiv, inclusiv cu recuzita din spectacolul clujean, de Petru Burcă. Diana Ţugui a navigat expert prin valurile înalte ale ariei Musettei din ”Boema”, după care a urmat un marş funebru în manieră comică, nu lipsit de eleganţă, al lui Charles Gounod. Aria Calomniei din ”Bărbierul din Sevilla”, moment de referinţă în repertoriul başilor, a scos din nou în evidenţă calităţile actoriceşti ale baritonului clujean, iar soprana a fost evident în largul ei într-o arie de operetă a lui Strauss-fiul. De altfel, tot un duet de operetă a fost ales de cei doi pentru bis, cântat de această dată în limba română, moment în care o doamnă din primele rânduri a şi fost invitată la dans. Bisurile orchestrale au fost Uvertura operei „Carmen” de Bizet şi mult aşteptatul şi ritualicul Marş Radetzky, care încheie de obicei programele de Anul Nou cu interactivitatea sa bine ştiută.

Cireaşa de pe tort a fost prezenţa în program a două momente din suita ”Tablouri dintr-o expoziţie” de Musorgski în orchestraţia lui Ravel: ”Baba Yaga” şi ”Marea poartă a Kievului”. Inventivitatea şi profunda originalitate a compozitorului rus au răzbătut din interpretările oferite de orchestra sătmăreană, maiestuosul tutti final fiind însoţit de aplauze entuziaste din sală. Am fost anunţaţi că întreaga suită va fi prezentată într-un program viitor al Filarmonicii.

Semne bune anul are

Primul an din mandatul noii conduceri a început astfel cu succes. Un moment foarte important va avea loc săptămâna viitoare, când se vor organiza primele concerte educative după o aşteptare de câţiva ani, un demers esenţial pentru formarea unui public avizat în viitor. Fiind anul în care este sărbătorit Beethoven la 250 de ani de la naştere, seria evenimentelor dedicate maestrului din Bonn va începe de săptămâna viitoare cu un recital cameral, iar în concertul simfonic din 23 ianuarie este anunţată o simfonie specială din creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski, alături de superba Simfonie Concertantă KV 364 de Mozart.

Intenţia de dezvoltare pe viitor include invitaţi de prestigiu, evenimente care să crească prezenţa orchestrei în oraş şi o mai bună expunere în mediul online, acest din urmă fapt dând deja roade în sporirea publicului. Despre toate acestea şi multe altele vom discuta cu Emoke Kovacs într-un viitor interviu.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

  • Goldis Admitere

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0261.767.303 sau 0724.103.517