Image 1
Image 2

Concertul de Anul Nou a deschis cu brio un an al înnoirii la Filarmonică

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Devenit un fel de ritual de binecuvântare a unui an nou, Concertul de Anul Nou al unei orchestre simfonice atrage mereu public numeros, are câteva puncte fixe în program și sarcina organizatorilor e să găsească suficientă variație în oferta muzicală ca să satisfacă atât gustul publicului ocazional, cât și exigențele celor care frecventează concertele în mod regulat. În 2020 Filarmonicii ”Dinu Lipatti” i-a reușit de minune găsirea acestui echilibru.

Joi și vineri Concertul de Anul Nou a fost prezentat în fața unor săli pline, seara de joi fiind dedicată abonaților, iar următoarea fiind deschisă publicului larg, căci există o categorie de spectatori ai Filarmonicii care vine doar la ocazii speciale – și asta se petrece de fapt peste tot în lume. Proaspăt învestită ca manager, violonista Emoke Kovacs-Pistuka s-a declarat mulțumită de afluența mare de public din ultimul timp, cu atât mai mult cu cât din stagiunea curentă prețul biletelor a fost dublat.

Dar înainte de a vorbi despre perspectivele orchestrei merită să consemnăm reușita artistică a acestui prim concert din noul an, dirijat de veteranul japonez Shinya Ozaki și onorat de prezența unor soliști ai Operei Naționale Române din Cluj-Napoca: baritonul Petru Burcă și soprana Diana Țugui.

Vals, operă și o avanpremieră

Prima parte a serii a respectat canonul vienez impus de televizarea la nivel mondial a concertului similar al Filarmonicii din Viena, care creează așteptări în rândul publicului, deși există orchestre care nu țin neapărat să îl respecte. Dar de la prima lucrare din program, „Cavaleria ușoară” de Franz von Suppe, s-a văzut că orchestra este în bună dispoziție și secțiunea de alămuri s-a făcut remarcată de la bun început. S-a intrat apoi în muzica familiei Strauss și, de exemplu, valsul ”Unde înfloresc lămâii” op. 364 al lui Johann Strauss-fiul a fost interpretat foarte îngrijit, cu multă finețe, confirmând aprecierile unor contemporani conform cărora marele autor de valsuri și polci nu este cu nimic mai prejos decât marii compozitori de ”muzică serioasă”. Rafinamentul melodic și armoniile savante din muzica lui îl scot din zona muzicienilor de divertisment și când este tratat cu respectul cuvenit (și nu în demersuri vulgarizatoare în genul lui Andre Rieu) produce o emoție elevată, de cea mai bună calitate. Și valsul lui Lehar programat la finalul primei părți a adus aplauze sincere, iar polcile incluse în ”meniu” au fost ferite de histrionism.

Foarte interesantă se anunța partea secundă. A deschis-o uvertura operei ”Cenușăreasa” de Rossini, redată cu grijă pentru detaliu, în tempo mai lent. A urmat aria lui Leporello, ”a catalogului”, din ”Don Giovanni” de Mozart, moment cântat impecabil și jucat expansiv, inclusiv cu recuzita din spectacolul clujean, de Petru Burcă. Diana Țugui a navigat expert prin valurile înalte ale ariei Musettei din ”Boema”, după care a urmat un marș funebru în manieră comică, nu lipsit de eleganță, al lui Charles Gounod. Aria Calomniei din ”Bărbierul din Sevilla”, moment de referință în repertoriul bașilor, a scos din nou în evidență calitățile actoricești ale baritonului clujean, iar soprana a fost evident în largul ei într-o arie de operetă a lui Strauss-fiul. De altfel, tot un duet de operetă a fost ales de cei doi pentru bis, cântat de această dată în limba română, moment în care o doamnă din primele rânduri a și fost invitată la dans. Bisurile orchestrale au fost Uvertura operei „Carmen” de Bizet și mult așteptatul și ritualicul Marș Radetzky, care încheie de obicei programele de Anul Nou cu interactivitatea sa bine știută.

Cireașa de pe tort a fost prezența în program a două momente din suita ”Tablouri dintr-o expoziție” de Musorgski în orchestrația lui Ravel: ”Baba Yaga” și ”Marea poartă a Kievului”. Inventivitatea și profunda originalitate a compozitorului rus au răzbătut din interpretările oferite de orchestra sătmăreană, maiestuosul tutti final fiind însoțit de aplauze entuziaste din sală. Am fost anunțați că întreaga suită va fi prezentată într-un program viitor al Filarmonicii.

Semne bune anul are

Primul an din mandatul noii conduceri a început astfel cu succes. Un moment foarte important va avea loc săptămâna viitoare, când se vor organiza primele concerte educative după o așteptare de câțiva ani, un demers esențial pentru formarea unui public avizat în viitor. Fiind anul în care este sărbătorit Beethoven la 250 de ani de la naștere, seria evenimentelor dedicate maestrului din Bonn va începe de săptămâna viitoare cu un recital cameral, iar în concertul simfonic din 23 ianuarie este anunțată o simfonie specială din creația lui Piotr Ilici Ceaikovski, alături de superba Simfonie Concertantă KV 364 de Mozart.

Intenția de dezvoltare pe viitor include invitați de prestigiu, evenimente care să crească prezența orchestrei în oraș și o mai bună expunere în mediul online, acest din urmă fapt dând deja roade în sporirea publicului. Despre toate acestea și multe altele vom discuta cu Emoke Kovacs într-un viitor interviu.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns