Image 1
Image 2

Coadă la miezul nopţii la Satu Mare pentru trenul de peste 30 de zile

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În timp ce pe un traseu de 33 de kilometri făcut cu CFR călători, de la Satu Mare la Halmeu, oamenii sunt nevoiţi să se înghesuiască deseori la cuşetă, cei care călătoresc de la Satu Mare la Mangalia, pe o distanţă de 946 de kilometri, sunt nevoiţi să meargă la miezul nopţii în gară, cu o lună înainte, în speranţa că aşa vor prinde locuri la cuşetă.

Nu sunt puţini cei care nu au norocul de a prinde locuri la cuşetă, fiind obligaţi aşadar să meargă nu mai puţin de 19 ore şi 41 de minute pe scaun, şi asta în cazul în care nu există întârzieri.

Pe timp de vară, trecut după ora 00:00, în gara din Satu Mare oamenii nu lipsesc. La singurul ghişeu deschis, oamenii stau la rând, în timp ce mai schimbă 2-3 vorbe. În noaptea de 24 spre 25 iulie, mai bine de 15 persoane aşteptau să le vină rândul pentru a-şi achiziţiona bilete pentru a merge sau pentru a se întoarce de la mare, iar unii au mărturisit că aşteptau de la ora 22:00. ”Este o bătaie de joc ca în plin sezon să se întâmple aşa ceva. Ar trebui să suplimenteze cu trenuri, cuşete. Toată lumea caută să meargă la cuşetă, şi până la urmă e în interesul CFR-ului să fie aşa, ei ar face profit! Stau aici de la ora 22, este 00:30, iar lor încă nu le merg calculatoarele. Înspre mare mergem pe scaune, sperăm măcar la întoarcere să prindem locuri la cuşetă. În fiecare an, aceeaşi problemă. Şi chiar dacă am venit cu o lună înainte, să prind bilet de cum se dă startul la vânzare, s-ar putea să nu prind, multă lume urcă la cuşetă din Braşov”, mărturiseşte un sătmărean. O altă problemă este şi faptul că în acest moment, biletele de tip dus-întors nu se pot achiziţiona pe acelaşi bilet.

Cu maşina 10, iar cu trenul 20 de ore

Preţurile pe care sătmărenii le plătesc pentru bilete încep de la 124 de lei, însă călătoria durează nu mai puţin de 19 ore şi 51 de minute, în condiţiile în care distanţa dintre Satu Mare – Mangalia este de 870 de kilometri. Cu maşina, aceşti kilometri sunt străbătuţi în circa 10 ore, iar cu trenul, în aproape 20. Deşi trenul ar trebui să fie o alternativă a transportului mai rapid şi mai sigur, în România lucrurile stau total diferit. Garnitura veche şi lipsa investiţiilor se resimte, motiv pentru care în timp, numărul călătorilor a scăzut considerabil.

Pentru o călătorie dus către Mangalia, un adult din Satu Mare plăteşte 177,55 lei pe scaun la Clasa 1, 124 lei pe scaun la Clasa a 2-a, 250,65 lei pentru un loc în compartiment cu două paturi, 327,65 lei pentru un loc într-un compartiment în care să doarmă singur şi 154 lei pentru un loc la o cuşetă cu 6 paturi. Aerul condiţionat s-ar putea să meargă doar în unele vagoane, iar spaţiul sanitar lasă de dorit în special la Clasa a 2-a, deşi acest lucru nu este normal. Doar dacă stăm să ascultăm şuierul căilor ferate, ne dăm seama că acestea fac parte la propriu, din istorie.

Condiţiile lasă de dorit

La rândul lor, călătorii sunt mulţumiţi şi nu prea, de lucrurile de care se lovesc la o simplă călătorie cu trenul. Nemulţumirile încep de la durata călătoriilor şi se termină la lipsa igienei din trenuri. ”De-a lungul anilor am călătorit cu trenul şi în străinătate. Preţurile sunt mai mari într-adevăr, dar condiţiile nu se compară cu cele din România. Acolo chiar şi la clasa a 2-a scaunul se poate rabata dacă vrei să dormi, aici e imposibil. Condiţiile sunt într-adevăr mai decente la Clasa 1 sau în compartimentele de dormit, dar lasă de dorit oricum”, a mărturisit unul dintre călători.

Alţii, se arată resemnaţi de felul în care arată trenurile în ţară. ”Ştiu care sunt condiţiile, ştiu cât timp călătoresc, tocmai de aceea prefer să merg mereu la cuşetă, pentru a mă putea odihni. Nu s-a investit şi nu se investeşte nici în garniturile de tren, nici în trenuri, dar asta e situaţia şi nu ne rămâne decât să ne conformăm, să optăm pentru ce e mai bun şi mai confortabil”, este de părere un alt călător.

Aşadar, sătmărenii care au optat sau optează pentru CFR Călători atunci când vine vorba de mijlocul de transport pentru litoral, trebuie să se înarmeze cu multă răbdare, deoarece chiar şi fără întârziere, sunt nevoiţi să petreacă nu mai puţin de 20 de ore în tren. Cu toate că încă foarte multă lume apelează la CFR Călători, fiind un mijloc de transport mai ieftin şi mai sigur, şi cu toate că bătălia pe ”Trenul Soarelui – Satu Mare Mangalia”, este una mare, reprezentanţii CFR Călători nu suplimentează numărul de plecări, şi nici nu par să fie interesaţi în a găsi soluţii.

Trenul porneşte din Satu Mare la ora 13.21 şi ajunge la Mangalia a doua zi, la ora 09.12. Pe o distanţă de 946 de kilometri pe calea ferată, trenul opreşte de 45 de ori înainte de a ajunge la destinaţie, viteza medie de călătorie fiind de 48 de kilometri la oră.

1 comentariu

  1. Resemnarea este boala romanului !. Plateste ca Prostul fara sa aiba pretentii. Pe cand din bunavointa Guvernului PSD-ALDE studentii beneficiaza de gratuitate la CFR, altii cu banii la vedere nu pot sa-si cumpere bilete pt. ca locurile sunt ocupate de studenti care in vacante se plimba gratuit la concerte , la distractie si la mare. Si cum nimic nu este gratuit pe lumea asta, platim noi ceilalti intr-un fel sau altul in locul lor !. Asta-i Romanica condusa de niste prosti !!!.

Lasă un răspuns

Connect with