Image 1
Image 2

Ce aduce 1 octombrie? Scumpiri la gaz, curent, carburant şi noi taxe

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a decis în data de 26 septembrie majorarea preţurilor pentru energie electrică de la 1 octombrie. Mai mult, se vehiculează o majorare a costului şi în ceea ce priveşte gazele pentru consumatorii casnici.

Tot din 1 octombrie şoferii vor scoate din buzunar mai mult pentru un plin de rezervor, asta pentru că intră în vigoare cea de-a doua etapă de creştere a accizei pe carburant.

Creşteri salariale în sectorul bugetar, majorarea punctului de pensie, creşterea salariului minim pe economie – în astfel de promisiuni, unele înfăptuite, altele în stand-by, se scaldă Guvernul ţării şi poporul deopotrivă. Însă, aşa cum bine se ştie, după fiecare duş cald avem parte şi de unul rece. O primă lovitură primită de către toţi salariaţii din România o reprezintă intenţia executivului de a transfera contribuţiile sociale de la angajator la angajat. Acest lucru înseamnă că bugetarii nu vor mai beneficia de majorarea de 25% a salariului net, preconizată din 1 ianuarie 2018, ci în realitate de doar 4%. Pentru a stopa acest demers, confederaţiile sindicale ameninţă cu proteste de amploare.

Creşte preţul energiei electrice cu 5%, al gazului cu 6%

Nici bine nu ne-am edificat în legătură cu acest subiect, că aflăm o altă veste deloc îmbucurătoare. ANRE decide în cadrul unei şedinţe ce a avut loc în data de 26 septembrie majorarea tarfifului la energia electrică de la 1 octombrie. “Comitetul de reglementare al ANRE a avizat tarifele de tip Componentă de piaţă concurenţială (CPC) aplicabile în trimestrul IV 2017 clienţilor finali casnici şi noncasnici beneficiari ai serviciului universal. Astfel, a rezultat o creştere medie, la nivel naţional, a tarifelor CPC cu 0,03 lei/kWh, faţă de creşterea medie cu 0,1 lei/ kWh, care ar fi rezultat conform propunerilor FUI”, potrivit unui comunicat al ANRE. 

Cum se traduce acest lucru? Dacă până acum un kilowatt costa aproximativ 58 de bani, la această sumă se vor adăuga 3,4 bani. Astfel toţi consumatorii finali vor scoate din buzunar cu 3,45 lei mai mult pentru un consum mediu de 100 de kWh/lună. Aceste creşteri vor fi resimţite de către populaţie în factura din luna noiembrie. Important de ştiut este faptul că majorarea nu este aplicată celor care au decis să opteze pentru negocierea contractelor pe piaţa liberă, acestea prevăzând tarife fixe pe perioada negociată, tarife ce nu pot fi influenţate de politicile ANRE.

Veştile proaste nu se termină aici. Preţul gazelor destinate consumatorilor casnici va creşte, începând cu luna octombrie, cu 6%. Anunţul a fost făcut de către Emil Calotă – vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, prezent la Comisia pentru Industrii din Camera Deputaţilor.

Parlamentul României reacţionează şi întocmeşte o comisie de anchetă privind activitatea ANRE. Membrii acesteia urmează să verifice modul în care se transpun în legislaţia secundară obligaţiile care decurg din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale, dar modul în care aceasta a influenţat modificarea preţului energiei la consumatorul final.

În octombrie se majorează din nou preţul carburanţilor

Încă din luna septembrie toţi şoferii observă cum preţul combustibilului creşte de la o săptămân[ la alta. Ştim deja că acest lucru se datorează hotărârii Guvernului de a majora acciza pentru carburanţi cu 16 bani pe litru. Dacă înainte ca această decizie să fie luată un litru de motorină standard costa aproximativ 4,66 lei, după acciză preţurile au început să urce treptat. În momentul de faţă în Satu Mare preţul pentru un litru de motorină standard ajunge să coste în unele staţii şi 5,03 lei/litru, pe când benzina standard ajunge la 4,96 lei/litru.

Din păcate acest trend de creştere se va păstra şi în perioada următoare, şi asta pentru că de la 1 octombrie intră în vigoare cea de-a doua etapă de creştere a accizei, de 16 bani pe litru.

Statul pregăteşte un impozit mixt pentru şoferi

Pe lângă toate acestea şoferilor români li se pregăteşte o nouă taxă care să înlocuiască timbrul de mediu. Ne amintim că la începutul acestui an această taxă reprezenta o corvoadă financiară pentru toţi cei care îşi cumpărau maşini second-hand. Odată anulată, a crescut exponenţial numărul maşinilor aduse în ţară din vestul Europei. În judeţul nostru, din declaraţiile lui Cristinel Darie, directorul Regristrului Auto Român (RAR) Satu Mare, aflăm că numărul autovehiculelor second hand ce trec pe la ei a crescut cu 50%.

Având în vedere toate aceste aspecte, statul român a constatat că a pierdut până la această dată, prin netaxarea lor, aproximativ jumătate de miliard de euro. Astfel Cornel Brezuica – şeful Administraţiei Fondului de Mediu (AFM) – vorbeşte despre introducerea unui impozit mixt. “O plată anuală, gen impozit sau altă taxă care să fie gândită cu o valoare accentuată, o valoare foarte mare, mai mare pentru acele autovehicule cu o normă de poluare inferioară faţă de celelalte”.

Din primele informaţii putem să vă spunem că cei mai afectaţi vor fi cei care şi-au luat maşini foarte vechi, cu norme de poluare 2 sau 3. Impozitul va fi calculat în funcţie de emisiile de dioxid de carbon, iar acolo unde nu sunt cunoscute în funcţie de capacitatea motorului. AFM s-a gândit şi la cei care circulă doar ocazional cu autovehiculele vechi. Pentru ei impozitul ar putea fi legat de vignetă, şi anume vor plăti atât cât circulă, respectiv,cât poluează.

Aceste schimbări ar urma să se aplice până la finalul anului 2017, Ministerul Finanţelor susţinând demersurile începute de către cei din AFM.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with