“Cabinierul” deschide o fereastră spre dramele din culisele vieţii teatrale

Scris de Vasile Andreica, 29 octombrie 2016 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Sir (Radu Botar) la masa de machiaj

Sir (Radu Botar) la masa de machiaj

Radu Botar a aşteptat mai bine de doi ani revenirea pe scena Teatrului de Nord. Înainte de lupta cu cancerul, descoperise un text consacrat al lui Sir Ronald Harwood, “Cabinierul”, care i se potrivea de minune. Aşa că premiera de duminica trecută a fost cu adevărat o reînviere a carierei unui actor admirat de public şi specialişti.

Apariţia lui Botar, în costum şi joben, cu un monolog clasic din “Richard al III-lea”, în holul Sălii Mari a Teatrului de Nord, în care mulţimea de spectatori aştepta de ceva timp intrarea în sală, a dat tonul unei seri aflate sub semnul lui Shakespeare şi sub zodia dramei din culisele unui teatru. Ceea ce în faimosul recital “Bufonul regelui” era doar sugerat printre bufonade a devenit în spectacolul acesta un joc foarte serios al măreţiei şi decăderii slujitorilor scenei.

Teatru sub asediu

Sir Ronald Harwood este un nume mare al dramaturgiei britanice, cunoscut şi ca scenarist (are două Oscaruri în domeniu, unul pentru un film care a emoţionat multă lume, “Pianistul”). În tinereţea sa, a fost cabinierul personal al unui mare actor de teatru elisabetan, Sir Donald Wolfit, iar piesa scrisă în 1980 îşi are sursa de inspiraţie în experienţa vieţii alături de un maestru aflat la apus de carieră.

Cafeaua dinainte de spectacol

Cafeaua dinainte de spectacol

Textul are mai multe personaje, s-au făcut două filme de succes pe seama lui (în 1983, cu Albert Finney şi Tom Courtenay, şi în 2015, o producţie BBC cu Anthony Hopkins şi Ian McKellen), dar drama gravitează oricum în jurul duetului personajelor principale: Norman, cabinierul grijuliu, bun la toate, şi bătrânul actor care este numit, simplu, “Sir” (Domnul). Aşa că regizorul Ovidiu Caiţa a preferat să facă pentru Teatrul de Nord ceva ce în muzică se numeşte “transcripţie”, reducând simfonia originală la o partitură de sonată pentru două instrumente, să zicem violoncel (Sir) şi pian (Norman).

Suntem în plin război, într-un teatru vechi şi prăfuit. Cabina Domnului ocupă planul de jos al decorului, iar sus e scena, care pare atât de încropită încât te aştepţi să se prăbuşească dintr-o clipă în alta. Aici va da actorul ultimul spectacol în rolul Regelui Lear, vegheat cu grija unei mame cicălitoare de fidelul său asistent. Bombele germane sunt parte a coloanei sonore, asediind fundaţia clădirii, dar şi relaţia celor doi vechi colaboratori, pe care nici moartea, nici frustrarea nu o pot umbri.

Cabina ca un câmp de luptă

Scenograful Alexandru Radu a lucrat cu migală la decorul amplasat la o distanţă destul de mare de avanscenă, creând un efect aproape cinematografic, mai ales că luminile şi oglinzile joacă un rol esenţial în spectacol. De lumini s-au ocupat Lucian Moga şi Alexandru Dancu. Costumele sunt clasice, Norman e îmbrăcat foarte “british”, iar legătura între planuri o face o scară în spirală.

Ciprian Vultur şi Radu Botar

Ciprian Vultur şi Radu Botar

Radu Botar şi Ciprian Vultur refac aici un cuplu care a avut prestaţii memorabile în spectacole trecute, iar bucuria de a juca din nou împreună se simte în tachineriile de care piesa e plină. Botar dă profunzime trăirilor sacadate ale bătrânului actor, care trece de la o stare la alta într-o clipă, fiind când copilăros, când nesuferit, când filosof, când neputincios, când speriat, când impunător, alte şi alte ipostaze care cer un actor cu mare experienţă şi îndrăgostit de arta sa. Izbucnirile Domnului sunt temperate de Norman, căruia Ciprian Vultur îi dă siguranţă, dezinvoltură, dar şi o ambiguitate care face bine dramei: nu ştim niciodată dacă dragostea pe care asistentul pare s-o poarte actorului e din suflet, din obişnuinţă sau din interesul comun al supravieţuirii. Oricare ar fi motivele, Norman rămâne un fidel slujitor al Domnului (montarea permite şi o exegeză în cheie religioasă) şi ştie să se smerească, dar şi să acţioneze pentru binele comun când lucrurile par să degenereze.

Este o fereastră spre dramele din culisele vieţii teatrale, regăsirea a doi actori de mare valoare, o poveste despre devotament, dincolo de orice, pentru artă şi prietenie. Iar imaginea lui Botar la final, în cadă, ne duce cu gândul la versul lui Horaţiu, parafrazându-l: “Dulce et decorum est pro Thalia mori”. Ce altă patrie are un actor, dacă nu scena?

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

  • Telefoane utile

    • Apel unic de urgenţă112
    • Ambulanţa0261-741111
    • Pompieri0261-711212
    • Agenţia CFR0261-711002
    • Distrigaz0261-710928
    • Informaţii CFR0261-768704
    • Deranjamente Electrica0261-929
    • Poliţia0261-807777
    • Informaţia Zilei0261-767300
    • Apaserv (apel gratuit, non stop)0800-827-776
    • Urgenţe E.ON Gaz (tel verde)0800-800-928
    • Jandarmeria0261-769-760
    • Poliţia Locală0261-727020
    • CMJ0261-717123, 716513
    • Intervenţii microcentrale0742.708.708
    • Depanare ACR0744792297
    • Depanare auto NON-STOP0733-507026, 0744-507026
    • Spitalul Judeţean I0261-727050
    • Spitalul Judeţean II0261-715696
    • Stomatologie, Urgente0771.049.416
    • Refugiu de noapte0261-750135
    • Agenţia TAROM0261-712795
    • Autogara0261-768439
    • R.A. Transurban0261-721971
    • Prefectura0261-716309
    • Primăria Satu Mare0261-807569, 807553
    • SC RDS SA0361-400.401
    • Pompe funebre0261-716590
    • Agenţie de turism0261-737915
    • Protecţia Consumatorilor (tel verde)0800-080-999
    • Locaterm (non-stop)0261-733693
    • Birou teritorial anticorupţie0261.759.780
    • Anticorupţie MAI0261-710.690
  • Curs Valutar

  • Arhivă articole Informaţia Zilei

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0261.767.303 sau 0724.103.517