Image 1
Image 2

Vaccinarea și patriotismul economic

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Dacă în mod clasic electoratul este împărțit în adepți ai politicii de dreapta și stânga, în mod particular în republicani și regaliști, în liberali sau conservatori, între FSN-iști și anti-FSN-iști, și așa mai departe, iată că pandemia a fisurat marele bazin electoral tradițional împărțindu-l în alte două mari categorii, vaccinați și nevaccinați.

Pare a a fi vorba despre o simplă departajare a populației, însă în realitate este vorba despre două noi bazine electorale foarte distincte.

Bazine nerecunoscute ca atare, dar din care fiecare partid își extrage simpatizanții și alegătorii.

Greu de crezut, dar în acest moment singurul partid care susține din toate puterile procesul de vaccinare este PNL. Guvernul Cîțu are un interes direct. Acest guvern a contractat milioane de doze de vaccin pe care, iată, majoritatea populației refuză să le folosească. Din cele peste o sută de milioane de doze s-au vaccinat până acum doar vreo 30% din populația adultă. Adică din populația cu drept de vot. Ce se întâmplă cu restul dozelor de vaccin cumpărat? Se donează, se vinde unde se poate. Asta este o problemă.

Polarizarea populației în funcție de vaccinul anti-Covid se repercutează în opțiunea politică, în intenția de vot.

Dacă până acum 70% din populație nu s-a vaccinat, fiind în principiu împotriva vaccinului, un partid ca AUR se adresează acestui segment social. Tot cu ochii la noul bazin electoral, nici PSD nu se străduiește să îndemne oamenii să se vaccineze. Sporadic, din motive profesionale, medicul Alexandru Rafila mai adresează câte un îndemn la vaccinare. PNL a rămas singurul partid pro-vacccin. UDMR pare neutru. USR PLUS are o dificultate în poziționarea față de vaccin. Simte că electoratul său este în bună parte anti-vaccinare.

Politizarea excesivă a condus la această polarizare a populației. Acesta poate fi și una din cauzele care au făcut ca valul patru să propulseze România pe un neonorabil prim loc la infectări în Europa.

Nu este un titlu de mândrie, însă în hărmălaia generală nu are prea mare importanță. Fiecare țară se descurcă în felul ei. Atâta vreme cât pandemia va fi utilizată ca armă politico-electorală sunt puține șanse să fie controlate infectările.
Cu cât se va menține un număr mic de vaccinați cu atât va deveni mai popular un partid ca AUR. Cu cât va fi mai puțin controlată criza, cu cât va fi mai mare numărul de infectări, cu atât mai mult se va eroda PNL, în favoarea PSD. Poate că în definitiv niciun partid nu ia criza pandemică în serios. Peste câteva zile PNL va aduna 5000 de persoane pentru a alege noul președinte. Asta în condițiile în care la evenimente nu pot participa decât 50% din locurile disponibile în sălile restaurantelor, ale caselor de nunți. Nu este în ordine ca președintele unui partid să fie ales numai de delegați vaccinați. Practic numic nu este în ordine în această perioadă. Cum putem vorbi despre o guvernare normală în aceste condiții cut totul anormale? Exact într-un asemenea moment de răscruce își face apariția un spațiul public Liviu Dragnea.

Într-o primă emisiune Dragnea se dovedește unul dintre cei mai abili purtători de mesaj ai unui concept apărut în dezbarea publică mondială, conceptul patriotismului economic.

Încă din timpul crizei economice din 2008-2009, după o întâlnire G-9 s-a pus în discuție protecționismul economic. UE, ca entitate politică, susține liberul schimb, globalismul fără frontiere. Germania este cel mai mare exportator mondial. Franța, ca mare producător agricol, se situează în zona protecționismului economic.

Liviu Dragnea, ca susținător al unui partid cu un nume emblematic pentru situația actuală, Alianța Pentru Patrie, va zdruncina scena politică, profitând de lipsa de experiență a premierului Cîțu, dar și de indecizia actualilori lideri PSD. Cum va trata Liviu Dragnea problema vaccinării? Foarte probabil o va încadra în domeniul mai larg al patriotismului economic.

Dai în vouchere, dai în turism

Fără să putem numi “Reformă” iniţiativa primului ministru Marcel Ciolacu este meritorie în sine. Adică omul vrea, dar nu se poate. O dată se opune sistemul, altădată PNL, întotdeauna oamenii din sectorul propus a fi revăzut, revizuit, restructurat, reorganizat, reconfigurat.