Parlamentul European a aprobat certificatul digital privind COVID

Eurodeputaţii au aprobat miercuri, 9 iunie, certificatul digital al UE privind COVID, pentru a facilita călătoriile în interiorul UE şi pentru a contribui la redresarea economică.

Plenul PE a aprobat prin vot noile reglementări referitoare la certificatul COVID cu 546 voturi pentru, 93 împotrivă şi 51 abţineri (cetăţenii Uniunii) şi cu 553 voturi pentru, 91 împotrivă şi 46 abţineri (resortisanţi ai ţărilor terţe).

Certificatul va fi emis gratuit de autorităţile naţionale şi va fi disponibil în format digital sau pe suport de hârtie. El va include şi un cod QR. Documentul va dovedi că deţinătorul a fost vaccinat, s-a vindecat în urma infectării sau a obţinut recent un rezultat negativ la testul COVID-19. În practică, va fi vorba de trei certificate distincte. Se introduce un cadru comun la nivelul Uniunii pentru a asigura interoperabilitatea certificatelor şi capacitatea de a le verifica în întreaga Uniune Europeană. Astfel se vor preveni frauda şi falsificarea.

Sistemul se va aplica de la 1 iulie 2021 pe un termen de 12 luni. Deţinerea certificatului nu va fi o condiţie prealabilă pentru a putea beneficia de libertatea de circulaţie. În acelaşi timp, certificatul nu va fi considerat un document de călătorie.

Restricţii de călătorie suplimentare – doar dacă sunt justificate

În cadrul negocierilor dintre instituţii, eurodeputaţii au obţinut un acord pentru ca ţările Uniunii să nu poată impune restricţii de călătorie suplimentare posesorilor de certificate, cum ar fi carantina, autoizolarea sau testarea, „cu excepţia cazului în care [ele] sunt necesare şi proporţionale pentru protecţia sănătăţii publice”. Va trebui să se ţină seama de dovezi ştiinţifice, inclusiv de datele epidemiologice publicate de Centrul European de Prevenire şi Control al Bolilor (ECDC). Măsurile trebuie notificate celorlalte state membre şi Comisiei Europene cu 48 de ore înainte, dacă este posibil. Publicul trebuie să fie informat cu 24 de ore înainte.

O testare uşor accesibilă, la un preţ abordabil

Ţările Uniunii sunt încurajate să asigure posibilităţi de testare uşor accesibile şi la preţuri abordabile. La cererea Parlamentului, Comisia a promis să mobilizeze 100 de milioane EUR în cadrul Instrumentului pentru sprijin de urgenţă. Suma este destinată statelor membre, astfel încât să poată cumpăra teste pentru a emite certificate digitale ale UE privind COVID.

Vaccinurile

Toate ţările Uniunii trebuie să accepte certificate de vaccinare emise în alte state membre pentru vaccinurile autorizate de Agenţia Europeană pentru Medicamente (AEM). Statele membre decid, în schimb, dacă acceptă şi certificatele emise pentru vaccinurile autorizate potrivit procedurilor naţionale de autorizare sau pentru cele înscrise pentru utilizare în caz de urgenţă pe lista Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).

Garanţii privind protecţia datelor

Tote datele cu caracter personal trebuie prelucrate în conformitate cu Regulamentul general privind protecţia datelor. Certificatele vor fi verificate offline şi nu se vor păstra date cu caracter personal.

Citat

Preşedintele Comisiei pentru libertăţi civile, Juan Fernando López Aguilar (S&D, ES), raportor, a menţionat următoarele: „Astăzi, Parlamentul a confirmat ritmul de restabilire a liberei circulaţii şi a unui spaţiu Schengen pe deplin funcţional, în timp ce continuăm să luptăm împotriva acestei pandemii. Certificatul digital al UE privind COVID va funcţiona începând cu 1 iulie şi va asigura călătorii sigure şi coordonate în această vară. Statele UE sunt încurajate să se abţină de la impunerea de restricţii suplimentare, cu excepţia cazului în care acest lucru este strict necesar şi proporţional, şi este un semnal pozitiv că unele ţări eliberează deja certificatul.”

Următorii paşi

Textul trebuie acum să fie adoptat oficial de Consiliu şi publicat în Jurnalul Oficial. El urmează să intre în vigoare imediat şi să se aplice începând cu 1 iulie 2021.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517

  • Telefoane utile

    • Apel unic de urgenţă112
    • Ambulanţa0261-741111
    • Pompieri0261-711212
    • Agenţia CFR0261-711002
    • Distrigaz0261-710928
    • Informaţii CFR0261-768704
    • Deranjamente Electrica0261-929
    • Poliţia0261-807777
    • Informaţia Zilei0261-767300
    • Apaserv (apel gratuit, non stop)0800-827-776
    • Urgenţe E.ON Gaz (tel verde)0800-800-928
    • Jandarmeria0261-769-760
    • Poliţia Locală0261-727020
    • CMJ0261-717123, 716513
    • Intervenţii microcentrale0742.708.708
    • Depanare ACR0744792297
    • Depanare auto NON-STOP0733-507026, 0744-507026
    • Spitalul Judeţean I0261-727050
    • Spitalul Judeţean II0261-715696
    • Stomatologie, Urgente0771.049.416
    • Refugiu de noapte0261-750135
    • Agenţia TAROM0261-712795
    • Autogara0261-768439
    • R.A. Transurban0261-721971
    • Prefectura0261-716309
    • Primăria Satu Mare0261-807569, 807553
    • SC RDS SA0361-400.401
    • Pompe funebre0261-716590
    • Agenţie de turism0261-737915
    • Protecţia Consumatorilor (tel verde)0800-080-999
    • Locaterm (non-stop)0261-733693
    • Birou teritorial anticorupţie0261.759.780
    • Anticorupţie MAI0261-710.690
  • Curs Valutar

  • Arhivă articole Informaţia Zilei

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0261.767.303 sau 0724.103.517