Image 1
Image 2

Opțiunile școlare ale elevilor sătmăreni pentru învățământul liceal și profesional

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Satu Mare a întocmit studiul intitulat Opțiunile școlare ale elevilor pentru învățământul liceal și profesional, clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024. Autoarele studiului sunt profesoarele consiliere cu diferite funcții în CJRAE: Sînziana Cristea, Aurelia Havrincea și Bianca Cuțin.

Studiul este exclusiv cantitativ, statistic, fără nicio explicație, evaluare, analiză sau interpretare a datelor, deși este destinat elevilor și este realizat de profesori de psihologie. Dacă luăm în calcul doar proporția de analfabetism funcțional – peste 40% – în rândul elevilor, ar fi cu atât mai mult folositoare sfaturile unor specialiști.

În cele ce urmează, redăm câteva date extrase din studiu.

În paragraful referitor la distribuția elevilor după limba de predare pentru care optează, constatăm că dintre elevii de clasa a IX-a, 1.930 optează pentru limba română; 810 pentru limba maghiară, iar 104 pentru limba germană.

Iată și distribuția opțiunilor după nivelul de învățământ: învățământ liceal – 73%, din care pentru filiera teoretică – 1.402 opțiuni; pentru filiera vocațională – 333 de opțiuni, iar pentru filiera tehnologică – 340 de opțiuni. Pentru învățământul profesional  optează 27% dintre elevi, din care pentru profesional simplu – 679 de opțiuni, iar pentru profesional dual – 90 de opțiuni.

În continuarea studiului, urmează un șir de tabele care tratează: Repartizarea elevilor în funcţie de profilul pentru care optează; Distribuţia opţiunilor pe specializări în învăţământul liceal, apoi Distribuţia opţiunilor pe specializări în învăţământul profesional și profesional dual. Aici se dă lista specializărilor și se menționează numărul de opțiuni. Nu avem nicio explicație de ce, de exemplu, la licele tehnologice, la profilul fabricarea produselor din lemn sunt zero opțiuni, în timp ce la profil economic sunt 103 opțiuni. Aceeași abordare o întâlnim și la Distribuţia opţiunilor pe licee.
În sfârșit, din paragraful privind elevi care optează pentru alte județe (100 opțiuni), aflăm că pentru județul Alba optează 18 elevi, explicabil întrucât are profil militar.

Dar de ce optează 44 de elevi pentru județul Maramureș, 6 pentru Cluj, iar 29 pentru Sălaj? De ce sunt alte trei opțiuni pentru țări străine (Germania, Austria, Ungaria)?

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

Sute de oșeni la inaugurarea lucrărilor de modernizare a Școlii 1 Negrești

MOMENT AȘTEPTAT

Sute de oșeni la inaugurarea lucrărilor de modernizare a Școlii 1 Negrești

Școala Gimnazială “Mihai Eminescu” din Negrești-Oaș a trăit un moment festiv de o însemnătate unică, atât pentru colectivul de profesori, cât și pentru toate generațiile următoare de elevi. S-au inaugurat lucrările de reabilitare, modernizare și extindere a corpurilor de clădire, astfel încât copiii din Negrești-Oaș și din localitățile apropiate să poată să învețe în cele mai bune condiții.