Image 1
Image 2

Marina Procopie și-a început cariera în anii ‘80 la Satu Mare

Cu Cristian Ioan și Puiu Jipa în 2014
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Marina Procopie și Radu Sas
Marina Procopie și Radu Sas

La finalul săptămânii trecute a trecut în eternitate una din actrițele care au marcat Teatrul de Nord prin frumusețea și talentul ei în anii 1980 și a lăsat o amprentă de neuitat în istoria filmului românesc. Poate că Marina Procopie nu și-a împlinit întreg potențialul artistic, marcat de un destin ingrat, dar a avut momente strălucitoare și a fost înconjurată de iubirea publicului, în mod special a copiilor, poate cea mai prețioasă iubire.

Pentru publicul larg actrița este cunoscută mai ales prin rolul titular din ”Adela”, frumosul și nostalgicul film al lui Mircea Veroiu din 1985, care i-a păstrat prezența deosebită. Gena slavă moștenită de la mama ei i-a dat o prestanță aristocratică perfectă pentru acel film sau pentru rolul reginei Elisabeta în ”Carol I” mulți ani mai târziu. Sătmărenii o cunoșteau deja din rolurile de ingenuă pe care începuse să le joace din toamna anului 1984.

Ani de succese la Satu Mare

S-a născut la 8 iunie 1959, în București, și a absolvit, în 1984, Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I. L. Caragiale” din București, Facultatea de Teatru, secția actorie, maestră fiindu-i Olga Tudorache. Printre colegii ei de facultate s-au numărat Oana Pellea, Carmen Tănase și principele Radu Duda. Mulți dintre prietenii din acei ani au fost prezenți la înmormântarea de duminică, la cimitirul ”Sf. Vineri” din București.

Sistemul de repartiție a trimis-o pe Marina la Satu Mare în toamna anului 1984. Ea a rămas la Teatrul de Nord până în 1990, jucând în următoarele spectacole: ”Vara trecută la Ciulimsk” de Alexandr Vampilov, regia Carmen Gentimir; ”Trandafirii roșii” de Zaharia Bârsan, regia Zoe Anghel Stanca; ”Dulcea ipocrizie a bărbatului matur”, regia Tudor Popescu; ”Mâța în sac” de Georges Feydeau, regia Mihai Raicu; ”Simple coincidențe” de Paul Everac, regia Paul Everac; ”Haina cu două fețe” de Stanislav Stratiev, regia Cristian Ioan; ”Bietul meu Marat” de Alexei Arbuzov, regia Kovács Ferenc; ”Piticul din grădina de vară” de Dumitru Radu Popescu, regia Cristian Ioan; ”Cum se cuceresc femeile” de Woody Allen, regia Cristian Ioan; ”Arrivederci Livorno” și ”Vilegiatură în stil italian” (după ”Trilogia Vilegiaturii”) de Carlo Goldoni, regia Cristian Ioan; ”Europa, aport – viu sau mort” de Paul Cornel Chitic, regia Cristian Ioan; ”Baia romană” de Stanislav Stratiev, regia Cristian Ioan.

”Cum se cuceresc femeile”
”Cum se cuceresc femeile”

Două spectacole au rămas de referință pentru ea: debutul din ”Vara trecută la Ciulimsk”, premiat la nivel național, când și-a dat seama că a cucerit publicul, și seria de peste 200 de spectacole pe textul lui Woody Allen, una din cele mai jucate producții ale Teatrului de Nord, la sediu și în țară. Colaborarea cu Cristian Ioan a contribuit mult la creșterea sa artistică.

În aceeași perioadă a jucat și o serie de roluri în filme ca ”Adela”, (regia Mircea Veroiu, 1985), ”Colierul de turcoaze” (regia Gh. Vitanidis, 1986), ”Există joi?” (regia Adrian Petringenaru, 1989), ”Cucerirea Angliei”, (regia Sergiu Nicolaescu, 1989). În 2004 a interpretat rolul doamnei Craioveanu din filmul ”Orient Express”, regizat de Sergiu Nicolaescu. După cinci ani, s-a reîntâlnit cu Sergiu Nicolaescu pe platourile de filmare, pentru filmul ”Carol I” (2009), în care a dat viață rolului regina Elisabeta.

Albă ca Zăpada și piticii din sală

Din 1990 Marina s-a mutat la Teatrul ”Ion Creangă” din București, o scenă dedicată copiilor. Dintre rolurile interpretat, cel care i s-a ”lipit ca o etichetă” a fost cel al eroinei principale din ”Albă ca Zăpada” de frații Grimm.

Marina la București
Marina la București

‘Sigur, a juca un astfel de rol în teatrul de copii este la fel cum ai juca marile roluri pe scenele teatrelor pentru maturi. (…) Mi-a trebuit ceva timp să mă adaptez, să fac față unei săli pline de copii, care comentează mai tot timpul, încercând să te ajute, să te prevină, sau din contră, să te împiedice să faci ceva. (…) Un exempluȘ a venit o dată o fetiță cu flori pe scenă și mi-a spus textual: ‘Albă ca Zăpada (uitându-se către mama vitregă), să nu-i mai deschizi lu’ asta și dacă mai vine, să-i dai un pumn în cap’. (…) Și încă ceva: Albă ca Zăpada este brunetă, eu sunt blondă, port perucă în spectacol și dacă vreun copil mă vizitează în cabină și am apucat să-mi scot peruca și costumul, el nu mă mai recunoaște. Câteodată mai întârzii și eu, și nu-mi scot repede costumul, pentru a nu dezamăgi pe vreunul dintre ei”, povestea Marina Procopie într-un interviu.

”Probabil cel mai extraordinar și minunat public este cel de la teatrul de copii. Copiii sunt sinceri, e greu să îi păcălești. Copilul nu este diplomat, copilul te iubește sau nu. În momentul în care el vine pe scenă, te strânge în brațe și te sărută cu foc și îți dă o floricică pe care o bălăngăne până ajunge pe scenă cu ea, cred că e cel mai minunat lucru care i se poate întâmpla unui om. Sigur că pentru un artist care a făcut teatru și pentru maturi, fiecare premieră e un moment unic. Când primești aplauze, nu mai ai nevoie de nimic, îți cresc aripioare în spate”, mărturisea actrița. ”Actorul care slujește în acest teatru renunță din start la orgoliu, (și credeți-mă, toți avem orgolii!), din simplul motiv că pentru copil nu exiști decât ca personaj”.

Să mori rănit din dragoste de viață

Cu Cristian Ioan și Puiu Jipa în 2014
Cu Cristian Ioan și Puiu Jipa în 2014

“Din punct de vedere al sufletului nu cred că m-am schimbat deloc, ba chiar câteodată mă și îngrijorează faptul că nu îmi dau seama cum trec anii, îmi dau seama numai când mă privesc în oglindă și când citesc anumite roluri și realizez că nu le mai pot juca din cauza vârstei. (…) Altfel, pe dinăuntru, nu cred că m-am schimbat fundamental, și cine mă cunoaște bine poate confirma lucrul ăsta, adică sunt la fel de nebună ca acum 20 de ani, și ca acum 30 de ani, și ca acum 10 ani… Și sper să fie așa, să se spună ‘uite ce babă nebună!’, prefer o babă nebună decât o babă bătrână, pleonastic vorbind”, spunea Marina Procopie în 2014, când s-a întors la Satu Mare pentru Balul Actorilor, regăsindu-i pe regizorul Cristian Ioan și partenerul de scenă Corneliu Jipa pentru o fotografie a amintirilor.

Din păcate Marina a pierdut o bătălie crâncenă cu cancerul, deși timp de un deceniu a trecut prin operații și chimioterapii și și-a păstrat mereu dragostea de viață, susținută de iubirea devotată a soțului. Ieșirea din scenă e inevitabilă. Rămâne amintirea. Iar amintirile lăsate de Marina sunt dintre cele mai frumoase.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with