Image 1
Image 2

Furnizorii de energie sunt obligaţi să dea explicaţii clare consumatorilor cu privire la valoarea facturii

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a început controale la principalii furnizori de gaze și energie. Inspectorii ANRE verific[ `n primul rând calculele din facturile emise. Între timp crește numărul consumatorilor care se plâng că trebuie să achite sume uriașe, cu mult mai mari decât anul trecut.

Ministrul Energiei Virgil Popescu a declarat pe 12 ianuarie după întâlnirea de la Guvern, că facturile greșite vor fi refăcute. El a mai spus că în următoarea ședință de guvern va fi adoptat prin OUG un pachet de măsuri care să vină în sprijinul populației.

“Am reiterat faptul că trebuie să existe măsuri ferme vizavi de furnizorii care nu au emis facturile în mod corespunzător (…) Oamenii trebuie să știe că ANRE are cu call center foarte mare și poate prelua foarte multe apeluri”, a spus Virgil Popescu.

Consumatorii finali care au neclarităţi cu privire la valoarea facturii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, care este obligat să ofere explicaţii clare, apoi, dacă nu sunt mulţumiţi de răspuns, să depună plângeri la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), la alte instituţii şi chiar în justiţie, se arată într-un comunicat al ANRE, remis, miercuri.Ministrul a spus ;i el că există o procedură pentru persoanele care au primit o factur[ greșită – Păgubitul – `n cazul clientului casnic – face reclamație la furnizor, iar furnizorul trebuie să returneze suma în termen de cinci zile, dacă aceasta este peste 100 de lei, dacă este sub 100 de lei, va fi scăzută din factura următoare. Dacă furnizorul nu face acest lucru, se face sesizare la ANRE, care se ocupă de acea situație.

Ministrul Energiei spunea, marți,  că mulți dintre furnizori nu au aplicat legea și ANRE face deja verificări. De asemenea, ministrul a mai făcut o declarație controversată arătând că el nu ar plăti o factură calculată necorespunzător.

“Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”, spun reprezentanţii ANRE.

Consumatorii pot apela call-centerul ANRE, sau pot depune petiții pe pagina web a ANRE

ANRE recomandă clienţilor să încheie o convenţie de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; să solicite citirea lunară a contorului; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul şi să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor.

Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţa de judecată.

Consumatorii pot apela call-centerul ANRE la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în reţeaua Orange, apelabil din toate reţelele) şi la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în reţeaua Telekom, apelabil din toate reţelele).

De asemenea, consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare incidente, prin intermediul rubricii Petiţii pe pagina web a ANRE.

Se pot face sesizări și la ANPC, telefonic sau pe site

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Mihai Culeafă, a anunţat miercuri că persoanele care vor să depună reclamaţii privind facturile la energie pot face acest lucru pe site-ul ANPC sau telefonic. “Atunci când primim o factură, trebuie să ne adresăm operatorului economic pentru a soluţiona acea problemă. Acolo unde nu există înţelegere, ne vom adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului la numărul de telefon 021.9551 sau pe site-ul autorităţii – www.anpc.gov.ro”, a arătat el.
Mihai Culeafă a precizat că, în prezent, “foarte multe” dintre reclamaţiile venite la ANPC vizează facturile la energie. Termenul în care ANPC trebuie să răspundă sesizărilor este 30 de zile.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with