Image 1
Image 2

Filarmonica sătmăreană continuă promovarea laureaților ”Remember Enescu”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Una dintre colaborările importante moștenite de Filarmonica ”Dinu Lipatti” în urma celor trei decenii în care a fost condusă de regretatul dr. Rudolf Fatyol este cea prin care în programele orchestrei simfonice sătmărene au fost invitați tineri violoniști talentați promovați de Fundația ”Remember Enescu”.

Președinta fundației, profesoara Mihaela Tomescu, mama renumitului violonist Alexandru Tomescu, este o prezență constantă în stagiunile Filarmonicii, încă din vremea când fiul ei era doar o tânără speranță, înainte de a se lansa ca un star al viorii atât ca solist cât și ca muzician de cameră,  în formula de frumoasă amintire Romanian Piano Trio alături de Horia Mihail și Răzvan Suma. Activitatea fundației cuprinde și un concurs anual de vioară organizat la Sinaia, unde în anii din urmă violonistul Rudolf Fatyol a fost invitat să facă parte din juriu. Concertul simfonic de joi seară l-a avut ca invitat pe laureatul Concursului ”Remember Enescu” din 2019, foarte tânărul violonist bucureștean Dragoș Rușanu, și a fost dirijat de maestrul Ștefan Novak.

La cei doar 13 ani ai săi, Dragoș a etalat o siguranță de sine remarcabilă, obținută într-un parcurs competițional încununat de multe premii la concursuri naționale și internaționale. Acuratețea parcurgerii unei partituri pretențioase cum este Concertul în re minor de Wieniawski și inteligența interpretării au făcut ca publicul bun cunoscător să-l aplaude călduros pe solist. El se află într-un moment foarte important al formării sale ca muzician, în care tentația efectului superficial și accentului pus pe viteza amețitoare de execuție în detrimentul frazării limpezi și adâncirii resurselor partiturii este foarte mare. În peisajul actual al concursurilor internaționale instrumentale precizia în regim de viteză a ajuns un criteriu (mult prea) decisiv, făcând să rămână în plan secund ceea ce se numește ”muzicalitate” – capacitatea interpretului de a-și turna în muzică propria înțelegere și sensibilitate. Suntem siguri că evoluția lui Dragoș Rușanu va continua și se va aprofunda pe măsură ce el va crește ca muzician și mai ales ca om.

Viitorul sună bine

Concertul s-a deschis cu o uvertură de Johann Strauss-fiul interesantă mai mult prin ineditul ei, cea care deschide opereta ”Cagliostro la Viena”. S-a încheiat cu eleganta Simfonie în do major KV 338 de Mozart, completată cu Menuetul KV 409, inserat în locul tradițional al unui asemenea intermezzo dansant, ca parte a treia a unei simfonii. E o lucrare care i-a servit lui Mozart drept mostră a talentului de simfonist în momentul când s-a stabilit definitiv la Viena venind de la Salzburg, iar orchestra condusă de Ștefan Novak a cântat-o cu plăcere, țesătura melodică fină din Andante di molto fiind poate cel mai frumos moment al serii.

Muzica a fost prefațată de o lungă prezentare a doamnei Tomescu, dânsa fiind obișnuită de mult timp să deschidă evenimentele fundației pe care o conduce, dar de data asta informațiile oferite de ea despre lucrări au fost redundante, având în vedere caietul de sală (bilingv) editat de Filarmonică. Ar fi fost suficientă o prezentare succintă a solistului serii, aceasta lipsind din mai sus pomenitul caiet de sală.

Săptămâna viitoare solistul Filarmonicii sătmărene va fi Vlad Răceu, laureat și el la vremea lui al Concursului ”Remember Enescu”, actualmente solist-concertist angajat al instituției, care va cânta Concertul în mi minor de Mendelssohn alături de orchestra condusă de Mihnea Ignat. Dirijorul stabilit în Spania va propune și Suitele ”Tricornul” de Manuel de Falla. Ștefan Novak revine la pupitru în 5 martie cu un program care în prima parte este dedicat lui Bartok (Rapsodiile cu Ștefan Șimonca-Oprița, alt tânăr violonist valoros, ca solist) și în a doua parte propune Simfonia I de Brahms. În 2 aprilie ne vom reîntâlni cu Fundația ”Remember Enescu”, într-un nou concert programat de Rudolf Fatyol înainte de brusca sa plecare dintre noi. Spectacolul muzicii trebuie să continue – mai ales că are, mai nou, un public tot mai interesat.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with