Image 1
Image 2

Farmaciştii sătmăreni sunt sceptici în privinţa funcţionării Sistemului de Verificare a Medicamentelor

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Farmacistii infirma acele informatii potrivit carora ar exista o interdictie privind vanzarea la bucata a medicamentelor
Farmacistii infirma acele informatii potrivit carora ar exista o interdictie privind vanzarea la bucata a medicamentelor

De săptămâna trecută a devenit operaţional Sistemul Naţional de Verificare a Medicamentelor pe tot cuprinsul ţării. Acest sistem garantează pacienţilor şi tuturor celor care fac parte din lanţul de producţie şi aprovizionare că medicamentele comercializate nu sunt falsificate.

Sistemul însă este uşor criticat de farmacişti dintr-un singur motiv şi anume pentru prelungirea timpului de onorare a reţetelor către pacienţi. Ei sunt de părere că astfel de verificări nu prea îşi au rostul la nivelul farmaciei de vreme ce medicamentele trec oricum prin mai multe filtre de control pornind de la producător, depozit de medicamente şi abia apoi în farmacie.

Fiecare cutie de medicamente va fi trecută printr-un filtru de securitate

Însă cum falsificarea medicamentelor reprezintă o problemă majoră la nivelul Uniunii Europene, măsura a fost acceptată şi totodată implementată. Potrivit Comisiei Europene, doar în perioada 2013-2017 au fost raportate nu mai puţin de 400 de incidente de falsificare a medicamentelor.

Astfel, orice cutie cu medicamente indiferent de forma de prezentare înainte de a fi vândută pacientului este trecută prin acest filtru de securitate. Farmaciştii în schimb infirmă acele informaţii potrivit cărora ar exista o interdicţie privind vânzarea la bucată a medicamentelor. Acest lucru nu este posibil în toate cazurile şi ar fi o decizie în detrimentul pacientului.

Unii farmacişti sătmăreni sunt de părere că acest sistem de control este totuşi bun şi prezintă siguranţă atâta vreme cât este conectat direct prin hub-ul European şi nu la nivel naţional asemeni altor sisteme care au demonstrat în timp că nu rezistă la volumul mare de operaţiuni.

După cum au explicat specialiştii, scopul sistemului este de a funcţiona ca o platformă integrată şi interconectată prin intermediul căreia fiecare cutie de medicamente eliberată în ţările Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European este verificată împotriva falsificării la momentul eliberării către pacient.

“Sistemele naţionale sunt conectate prin hub-ul European şi între ele, ceea ce oferă un nivel crescut de siguranţă pentru pacienţi,” a declarat Dan Zaharescu, preşedinte al Organizaţiei de Serializare a Medicamentelor (OSRM), responsabilă cu implementarea şi administrarea Sistemului în România.

Ce este Sistemul European de Verificare a Medicamentelor (SEVM)?

Reamintim că începând cu data de 9 februarie 2019, în conformitate cu prevederile Directivei 2011/62 şi Regulamentul Delegat 2016/161, în statele membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, devine operaţional Sistemul European de Verificare a Medicamentelor (SEVM), iar de la această dată, doar medicamentele care respectă noile reguli de securitate vor putea fi puse în circulaţie.

Serializarea vizează medicamente care se eliberează în baza unei prescripţii medicale cât şi un medicament fără prescripţie, a cărui substanţă activă este omeprazolul.

Oficialii Ministerului Sănătăţii au anunţat că au fost elaborate două noi acte normative care au creat cadrul de implementare a Regulamentului delegat, respectiv Ordinul nr. 985/2018 şi Ordinul nr. 1347/2018 şi este în pregătire un proiect de act normativ de creare a cadrului juridic sancţionator care va fi promovat în perioada următoare.

Sistemul European de Verificare a Medicamentelor (SEVM) este un proiect unic în lume, atât prin complexitate şi scop, cât şi prin caracteristica de finanţare şi modul de operare, acestea din urmă fiind exclusiv în sarcina unor entităţi private, neguvernamentale, care reunesc actorii principali din industria farmaceutică, respectiv producători, distributori şi farmacişti.

Verificarea se efectuează prin scanarea de către farmacist a codului bidimensional tipărit pe fiecare cutie de medicamente, operaţiune prin care informaţia codificată este comparată cu cea urcată de producător în baza de date europeană.

Elementele de siguranţă care se regăsesc pe cutiile de medicamente sunt: Identificatorul unic (cod bidimensional), permite verificarea autenticităţii şi identificarea unui pachet individual de medicament, având inclus următoarele elemente: codul produsului, numărul lotului, data expirării, numărul serial – o secvenţă numerică sau alfanumerică de maximum 20 de caractere.

Dispozitivul de protecţie împotriva modificărilor ilicite este elementul de siguranţă care nu permite deschiderea neautorizată a ambalajului. Acesta trebuie amplasat pe ambalaj astfel încât, după ruperea sa, informaţiile privind numărul de lot şi data expirării să rămână vizibile.

2 comentarii

  1. Reversul acestei nemaiîntâlnite griji fată de pacient este unul care face enorm de mult rau: omul mergea la farmacie cu 5 lei si lua cateva tablete de 3 feluri. Acum, are, nu are nevoie, trebuie sa ia o cutie intreaga!!! Cine va putea sa dea banii pe asa ceva? Suntem asa de bogati, noi, pacientii sau fabricile se vor gandi sa faca niste cutii cu 5-10 tablete si apoi sa vezi preturi la raft!
    Verificarea medicamentelor este buna, urmarea este grava pentru cumparator.

  2. Perfect,multe medicamente de raceala nu au nici un efect,uneori,sigur sant contrafacute. Candva dupa un pliculet cu prafuri te simteai imediat mai bine,acuma nici dupa zece nu iti trece raceala.Vai de cei care au boli mai grave.Verificarea este foarte bine venita.

Lasă un răspuns

Connect with