Image 1
Image 2

FONDURI NERAMBURSABILE

Dacă drumurile agricole nu sunt intabulate, primarii pot pierde

La mai bine de 30 de ani de la adoptarea Legii 18/1991 – privind Fondul Funciar, gradul de intabulare a terenurilor agricole retrocedate, este relativ modest, în medie sub 50%, în majoritatea unităţilor administrativ teritoriale.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Acest demers întârziat, susţin o serie de primari, are repercursiuni în ceea ce priveşte repararea drumurilor agricole, mai ales pe seama accesării de fonduri naţionale. Acolo unde intabularea terenurilor, dar şi a drumurilor de explotaţie agricolă au fost înscrise în Cartea Funciară – CF, de-a lungul anilor, au fost depuse pentru finanţare proiecte de reabilitare a drumurilor dintre parcele.

Desigur, sunt încă sute sau chiar mii de kilometri de drumuri agricole, care necesită reparate. Din resursele propii ale unităţilor administrativ teritoriale ale judeţului, lucrările se desfăşoară într-un ritm modest, în insuficienţa fondurilor.
Din spusele unor primari, mai sunt unităţi administrativ teritoriale din judeţ, în care nu sunt intabulate nici măcar toate drumurile comunale. În aceste condiţii, pentru drumurile neintabulate, nu sunt şanse de a obţine fonduri din care să se asigure reparaţii, chiar dacă asemenea demersuri sunt imperios necesare. La sate a crescut numărul utilajelor agricole grele, fapt ce a condus la deteriorarea drumurilor acolo unde nu a  existat o fundaţie care să poată prelua greutatea la care au fost supuse.

AFIR a publicat Ghidurile Solicitantului pentru unele investiții

Iată că,  Ministerul Agriculturii informează unităţile administrative teritoriale că Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) a publicat Ghidurile Solicitantului, în varianta consultativă, pentru submăsurile 4.1 – Investiţii în exploataţii agricole, 4.3  – Investiţii pentru dezvoltarea, modernizarea şi adaptarea infrastructurii agricole –  componenta drumuri agricole şi 17.1 – Prime pentru asigurarea culturilor a animalelor şi a plantelor.

Pentru a afla în ce măsură primarii de la sate mai ales sunt pregătiţi să acceseze fonduri nerambursabile cu destinaţia – dezvoltarea, modernizarea şi adaptarea infrastructurii agricole – componenta drumuri agricole, am contactat câţiva aleşi locali. În principiu, fiecare dintre cei contactaţi recunosc necesitatea investiţiilor în acest domeniu, numai că, sunt încorsetaţi de neintabularea tuturor drumurilor de exploataţie agricole.

Opinii ale unor primari din județul Satu Mare

Cosmin Varga, primarul comunei Pişcolt, s-a dovedit bucuros de lansarea unei noi sesiuni de proiecte pentru fonduri nerambursabile, cu destinaţia modernizarea drumurilor agricole. Aşa cum a menţionat interlocutorul, preocupările în sensul reparării drumurilor agricole au existat şi în anii precedenţi.

Ca rezultat al acestor demersuri îl reprezintă cei aproximativ 13 kilometri de drumuri agricole care au fost reabilitaţi, dar realitatea imediată mai impune reabilitarea a minimum 10 kilometri. Înainte de lansarea ghidului solicitantului, aleşii locali din Pişcolt au discutat despre aceste demersuri şi vor depune proiect pentru accesarea de fonduri nerambursabile.

Gheorghe David, primarul comunei Moftin, una dintre cele mai mari unităţi administrativ teritoriale ale judeţului, care are peste 10.000 de hectare de teren agricol, este hotărât să depună proiect pentru atragerea de fonduri nerambursabile. În anii anteriori a fost finalizată o investiţie în drumuri agricole pentru lungimea de 12 kilometri, ulterior a fost depus un al doilea proiect pentru finanţare, a fost evaluat la 98 de puncte din 100 posibile, numai că, demersul s-a oprit din motive care îi scapă interlocutorului. Gheorghe David este decis să facă o reevaluare a proiectului acela nefinanţat, să-l aducă la zi, iar la deschiderea sesiunii de proiecte, să-l redepună. După estimările interlocutorului, la nivelul comunei Moftin ar mai  fi de reparat/modernizat minimum 50 de kilometri de drumuri de exploataţie agricole. Cu prioritate, primul proiect care se va depunea, vizează drumurile din zona Moftinu Mic –  Domăneşti – spre graniţa cu Ungaria. Primarul David este de părere că aceste sesiuni de finanţarea a unor lucrări de asemenea factură reprezintă un ajutor imens atât pentru proprietarii de terenuri agricole, cât şi pentru primării, care au de făcut cheltuieli mai puţine în întreţinerea acestor drumuri.

Marian  Torok, primarul comunei Medieşu Aurit, ne-a spus cu anume amărăciune că, nu toate drumurile din comună sunt intabulate, fapt ce face imposibilă accesarea de fonduri nerambursabile pentru reparaţii. Despre neintabulare se vorbeşte atât în ceea ce priveşte drumuri comunale, cât şi din categoria drumuri agricole. Din cei aproximativ 100 de kilometri de drumuri agricole, doar o câtime sunt intabulaţi. În perioada imediat următoare se pregăteşte intabularea a aproximativ 10 kilometri în speranţa că măcar aceştia vor putea fi incluşi într-un prim proiect de modernizare.

Sandor Imre, viceprimarul comunei Vama, spunea că de-a lungul anilor, au fost depuse proiecte pentru modernizarea drumurilor de exploataţie agricolă, dar s-au înregistrat şi eşecuri în obţinerea finanţărilor. Au fost obligaţi ca din venituri proprii să asigure an de an bani pentru repararea unor drumuri. Cele mai recente investiţii în sensul celor de mai sus au fost înregistrate cu repararea drumurilor din zona Valea Măriei, în lungime de peste 1,7 kilometri. În paralel cu pregătirea de proiecte pentru drumuri agricole, a fost semnat un contract pentru achiziţie piatră. Primăria deţine tractor, remorcă, oameni care să lucreze, iar până în toamnă, speră să poată cumpăra un compactor şi un buldoexcavator.

Radu Cristea, primarul comunei Valea Vinului, asemeni primarului din Medieşu Aurit, ne-a spus că este dificilă activitatea de intabulare a drumurilor agricole, demers legat de intabularea proprietăţilor funciare. Demersul este anevoios. Pentru intabularea unor blocuri fizice învecinate, dar şi a drumurilor agricole aferente poate dura până la doi ani.

În prezent, la nivel de comună se poate vorbi despre intabularea a 15-20% din drumurile agricole, iar în perioada următoare se caută soluţii de a mai intabula aproximativ 30%. Se estimează că, la nivelul comunei ar fi necesari aproximativ 35 de kilometri de drumuri agricole.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns