Image 1
Image 2

Cum s-ar reorganiza inspectoratele şcolare?

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Pachetul de reforme din proiectul „România educată” prevede ;i măsuri de reorganizare a inspectoratelor şcolare judeţene.

În locul lor se vor forma Centre judeţene pentru învăţământ preuniversitar, care se vor afla tot în subordinea Ministerului Educaţiei, şi care se vor ocupa de reţeaua şi infrastructura şcolară; echitate şi participare şcolară; resursa umană şi parcursul profesional; evaluări şi examene naţionale; management educaţional; sprijin şi consiliere. Casele Corpului Didactic vor fi la rândul lor înlocuite cu Centre judeţene pentru formarea continuă, asistenţă şi resurse educaţionale – CJ-FCARE – care vor fi subordonate tot Ministerului Educaţiei. În plus, la nivel judeţean, ARACIS – instituţia care evaluează calitatea în învăţământul preuniversitar şi care acreditează unităţile de învăţământ de stat şi private – va avea direcţii de asigurare a calităţii şi inspecţie şcolară – DJACIS.

Reorganizarea inspectoratelor şcolare judeţene este o problemă care a fost pusă şi în timpul ministeriatului prof.dr. Mircea Dumitru. „Ce m-a frapat pe mine atunci, în 2016, a fost imensa politizare a inspectoratelor. Şi faptul că deciziile se luau, de foarte multe ori, la partid şi nu ţineau cont de logica sistemului de educaţie, de interesele elevilor şi ale şcolii”, a subliniat prof.dr. Mircea Dumitru. În opinia acestuia, inspectoratele trebuie neapărat reorganizate astfel încât inspectorul general, chiar dacă are o susţinere politică, să fie în primul rând un om al şcolii şi pentru şcoală. „Adică nu să răspundă doar politic în faţa liderului local sau în faţa partidului, ci să aibă o anumită autonomie decizională – o marjă mai amplă – care să fie întărită şi de conducerile şcolilor. În acest fel, va fi mai aproape de decizia care se ia în interesul elevilor”, a punctat fostul ministru al Educaţiei.

Cum ajungem să avem în inspectorate oameni ai şcolii şi nu oameni politici? „Tot aşa cum avem concurs de manager la nivel de şcoală sau la nivelul oricărui specialist în învăţământ, putem avea un astfel de proiect şi pentru inspectori. Sigur că aici e şi o funcţie care are şi o componentă politică, pentru că în democraţie politicile le fac partidele, dar un inspector este în primul rând un profesor şi trebuie să fie un specialist al domeniului, nu doar un om de partid”, a conchis prof.dr. Mircea Dumitru.

5 comentarii

  1. Toată lumea cunoaște perfomanțele învățământului finlandez. Același model a fost aplicat în Estonia după 1991 cu succes, deci se poate și nu merge cu datul vinei pe moștenirea comunistă. În Finlanda primul lucru care s-a desființat au fost inspectoratele școlare iar atribuțiile au fost transferate la autoritățile locale. Asta cu centrele astea e o tâmpenie.

Lasă un răspuns

Connect with