Image 1
Image 2

Angajaţii centrelor turistice din judeţ s-au reorientat către alte activităţi

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
La Strandul din Tasnad, agentii de turism au intensificat actiunile de promovare in teren

Agenții de turism fie au primit atribuții în cadrul primăriilor, fie au găsit alte modalități de promovare, în mediul on-line

Extrem de afectați de restricțiile impuse în această perioadă au fost nu numai turiștii, ci și angajații din acest sector. Este vorba în special de agenții de turism din cadrul centrelor de informare aflate în subordinea primăriilor.

Aceștia caută, pe cât posibil, revenirea la normalitate în ce privește activitatea de promovare a obiectivelor de care răspund, precum și menținerea unui volum de muncă similar celui anterior pandemiei, acolo unde acesta a scăzut dramatic.

Dacă în Uniunea Europeană, numărul de cazări în unitățile turistice au scăzut la jumătate, în ce privește situația pentru județul Satu Mare, lucrurile fie stau aproape la fel de bine, ca în anul 2019, fie situația s-a schimbat destul de dramatic.

În unele zone ale județului, fluxul de turiști a scăzut chiar și cu 90%, angajații centrului de informare turistică primind sarcini în cadrul primăriei în subordinea căruia se află, cum ar fi: întocmirea diferitelor tipuri de documente, realizarea sau completarea de registre, sau elaborarea unor proiecte, pentru cei care dețin competențele necesare etc.

Agenți de turism cu sarcini de back office în cadrul Primăriei Târșolț

Casa cu moară din localitatea Cămărzana
Casa cu moară din localitatea Cămărzana

Având în vedere că numărul de turiști a scăzut dramatic în localitățile Boinești, Bixad, Cămărzana, Târșolț și Aliceni, cei doi agenți de turism de la Centrul de Informare Turistică Târșolț, au fost redirecționați către activități de back office, în cadrul Primăriei în subordinea căreia se află centrul.

Întrebată dacă Centrul din Târșolț a fost afectat de pandemie, agentul de turism Corina S. a răspuns afirmativ.

“Turiști nu au fost. Nu s-au ținut activități pentru promovarea obiectivelor turistice, pentru că nu aveam pentru cine. Clar s-a observat o diminuare a numărului de turiști. În 2020 au fost maxim 10, iar în 2019, au fost aproximativ 100. Deci 90% este procentul cu care a scăzut numărul celor interesați să ne viziteze”, a explicat agentul de turism C. S.

Cele două angajate lucrează, în continuare, cu normă întreagă, însă acum au atribuții care nu țin neapărat de responsabilitățile care le revin în mod normal.

“Am primit atribuții de completare a Registrului Agricol, completare acte, completare adeverințe, un fel de back office, vii cumva în ajutorul celorlalți. Lucrăm pe toate domeniile posibile. Eu de exemplu, lucrez pe partea de achiziții, dar de mai mult timp, nu de acum de când este pandemia.

Colega mea, pe lângă Serviciul de Taxe și Impozite, a avut de pus la punct alte documente. Facem tot felul de statistici cerute de Prefectură. Ne mai ocupăm de proiecte de implementare. Ținem evidența contractelor și facem tot ce trebuie pentru a ne ajuta ceilalți colegi care au mai mult de muncă”, a mai explicat agentul C. S.

Pentru anul 2020, acest centru nu are niciun eveniment programat, din motive lesne de înțeles, dar se speră că va fi posibilă organizarea celei de-a doua ediții a Festivalului-Concurs “Țara Oașului”, prima fiind una extraordinar de reușită. S-a observat implicarea și dăruirea tuturor celor care au contribuit la punerea în secnă a acestui mare eveniment, unde s-a acordat o atenție deosebită de la primul până la ultimul detaliu.

“Pentru anul 2020 nu avem programat niciun eveniment, dar sperăm să putem să organizăm Festivalul “Țara Oașului”. Nici măcar în condiții restrânse nu putem să-l facem, deoarece nu avem cum să limităm numărul de participanți. Fiecare și-ar aduce un prieten, o rudă și este practic imposibil de organizat în aceste condiții”, a explicat agentul de turism.

Castelul Lonia din Mediesu Aurit
Castelul Lonia din Mediesu Aurit

Activitățile de promovare a obiectivelor s-au mutat în mediul on-line la Centrul de la Medieșu Aurit

Centrul de Informare Turistică Medieșu Aurit răspunde de localitățile: Medieș, Apa, Orașu Nou, Călinești Oaș și Livada. Situația la acest centru este una destul de bună în ce privește fluxul de turiști care au beneficiat de serviciile sale. “Programul este de la 08:00 – 16:00, dar este și în funcție de sosirea grupurilor de turiști. Acum pot să spun că s-a cam micit numărul lor.

De aceea, nu mă deranjează dacă mă duc sâmbăta, duminica, atunci când este nevoie. Normal că a afectat pandemia vizitarea obiectivelor turistice, dar pe partea elevilor, care nu au mai putut călători cu autobuse, autocare. Pe partea cealtă, am rămas plăcut surprins în anul 2020 că au început să vină în mod izolat perechi de tineri, care vrând să iasă la o plimbare, au vizitat castelul Lonia și Cuptoarele Dacice”, a explicat agentul de turism Marius Chiș.

Acesta a precizat că toate grupurile mari s-au transformat în mai multe și mai mici. În 2020 au fost în jur de 450 de turiști, în grupuri organizate, iar în 2019 au fost cam 650.

Un procent important din totalul vizitatorilor erau elevi, sosiți cu autocarele, de exemplu în cadrul Școlii Altfel, deci în mod organizat.

“Cel mai mult am insistat pe Cuptoarele Dacice, care este cel mai mare sit arheologic din Europa și în același timp și Castelul Lonia, care este o construcție impunătoare a fostului baron Sigismund de Lonia.

Pentru a înlocui partea de inactivitate, ca să spunem așa, am făcut promovare on-line, ceea ce constă în niște filmulețe-documentar, și de prezentare, pe care le-am realizat cu o periodicitate anume. Adică nu neaparat unul la trei luni, deci am făcut filmulețe de promovare a acestor obiective turistice și chiar anumite interviuri, cu ocazia săpăturilor pe care le execută Muzeul, de exemplu la Cuproarele Dacice. În plus de asta, suplimentar față de ceea ce trebuie să fac, gestionarea site-ului comunei, precum și a paginii de FaceBook a comunei și participarea cu tot ce îmi stă în putință în organizarea unor spectacole on-line, care s-au desfășurat și se continuă la Medieșu Aurit. A se vedea “1 decembrie 2020″, spectacol făcut la Medieșu Aurit și gestionat on-line exclusiv de mine”, a mai precizat Marius Chiș.

Centrul de Informare Turistică Medieșu Aurit are în vedere și organizarea unui festival geto-dacic, în măsura în care pandemia va permite acest lucru. Există speranțe a fi organizat anul acesta, în măsura în care se vor ridica restricțiile actuale. Este vorba despre luna septembrie, a mai explicat agentul de turism.

La Tășnad s-au intensificat acțiunile de promovare în teren

Conacul din Tasnad care gazduieste Muzeul Orasenesc
Conacul din Tasnad care gazduieste Muzeul Orasenesc

Unul dintre centrele de informare turistică unde fluxul de muncă a rămas aproape același a fost cel din orașul Tășnad. Chiar dacă în 2020 au fost mai puțini turiști comparativ cu 2019, munca celor doi agenți angajați a rămas constantă, atât în ce privește volumul, cât și specificul acesteia.

“În 2020 au fost mai puțini turiști decât în 2019, e ceva normal, datorită restricțiilor. Pragul Centrului de Informare Turistică a fost trecut, în 2020 de 1500 de persoane. Intră la noi pentru informații de cazare, pentru informații legate de ștrand, vor să știe ce mai pot vizita în zonă, dar majoritatea sunt pentru cazare, dacă sunt baze de tratament, hoteluri care au piscine interioare, dece pentru întrebări de genul acesta. În 2019 au fost 3800 de turiști au beneficiat de serviciile Centrului de Informare Turistică Tășnad”, a menționat Denisa Corondan, agent al Centrului.

La Tășnad sunt angajați doi agenți de turism, dar volumul de muncă al acestora a rămas la fel, chiar dacă numărul de turiști a scăzut cu mai mult de jumătate față de anii obișnuiți, orientându-se astfel către alte activități care însă țin tot de promovarea obiectivelor turistice.

“Nu am primit atribuții în cadrul Primăriei Tășnad. Noi am fost tot timpul aici la Centrul de Informare și am mai mers prin ștrand, le-am ajutat pe colegele din ștrand și am informat turiștii. Deci în toată perioada respectivă de restricții nu ne-au venit turiștii fizic în centru, dar ne-au sunat încontinuu. Ne-au sunat, noi le spuneam toate informațiile de program, de funcționare a piscinei, vă dați seama că în perioada aceea toată lumea era în izolare, se plictisea acasă.

Am avut și turiști care au venit din localități carantinate, nu știu cum au reușit să ajungă dar au venit și aceia nu aveau acceptul la noi la ștrand. Verificam turiști, să nu avem probleme, am verificat localități carantinate, oricum am avut o activitate intensă, nu în cadrul Primăriei, ci în cadrul ștrandului”, a explicat agentul de turism Denisa Corondan.

Se lucrează în prezent la organizarea de trasee turistice în zonă, la promovarea de obiective turistice și includerea lor în circuite pentru ca vizitatorii să aibă un acces cât mai facil la acestea. După cum a mai menționat Denisa Corondan, prima activitate a centrului este de informare a turiștilor, în ce privește unitățile de cazare, cu toate obiectivele turistice  din zonă: ștrandul, bisericile ortodoxă, romano-catolică, greco-catolică, casa de tip-muzeu, conacul nobiliar în care funcționează Muzeul Orășenesc etc.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns