Image 1
Image 2

Zilele Muzicale Sătmărene, o săptămână sub semnul pianului

Universul pianului
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Universul pianului
Universul pianului

Dacă seara inaugurală a ediţiei 2015 a Zilelor Muzicale Sătmărene a urmat un tipar obişnuit şi binecunoscut, cel al “Bijuteriilor muzicale” alese şi dirijate de Franz Lamprecht, săptămâna pe care o încheiem a fost pentru festivalul Filarmonicii “Dinu Lipatti” una dominată de sonorităţile pianului.

Ne referim inclusiv la recitalul de poezie şi muzică “Pianul cu poeme” din seara de duminică, în care surpriza plăcută a fost pianista Ioana Maria Lupaşcu, solistă a Filarmonicii din Ploieşti, care a oferit o demonstraţie de virtuozitate în special în piesele rapsodice de inspiraţie folclorică scrise de Constantin Silvestri şi Ioan Dobrinescu, foarte solicitante din punct de vedere tehnic. Pianista a oferit un contrapunct muzical poemelor recitate, cu sensibilitatea pe care i-o cunoaştem (deci nu era o surpriză), de actriţa Daniela Nane, revenită după 3 ani pe scena Filarmonicii sătmărene. În absenţa unei sonorizări profesioniste, Daniela a chemat spectatorii aproape de scenă şi spectacolul celor două artiste, relativ scurt, dar intens, a căpătat o notă de comuniune prietenească pe care alte recitaluri nu prea reuşesc să o atingă.

Marţi seară a urmat un nou tur de forţă pianistic, de data asta oferit de doi artişti maghiari, Balog Jozsef şi Boda Balazs, solişti cu experienţă şi cadre universitare la academiile de profil din Budapesta şi Debrecen. S-au cântat piese de mare anvergură din repertoriul pentru două piane> Concerto Pathetique de Franz Liszt, Fantezia de Alexandr Scriabin (un inovator al muzicii pentru pian, ale cărui lucrări se aud dureros de rar în România), cunoscuta lucrare “Ucenicul vrăjitor” de Paul Dukas şi reducţia pentru doi interpreţi a Concertului pentru două piane şi orchestră al compozitorului francez Francis Poulenc.

Concertul simfonic de joi a fost dirijat de Karolyi Sandor, descendent al familiei nobiliare care şi-a legat numele pe vecie de Carei, născut în 1989 la München şi care este în prezent dirijorul orchestrei Academiei de Muzică din Viena, având colaborări inclusiv cu celebra filarmonică din capitala Austriei. Solistă a fost Alexandra Prodaniuc, fostă elevă a Liceului de Artă din Satu Mare, de câţiva ani studentă la Viena, cunoscută şi îndrăgită de publicul concertelor Filarmonicii de mult timp, de când debuta ca elevă alături de orchestră şi până la prestaţia excelentă din ultima ei apariţie la Satu Mare, în Concertul nr. 2 de Rahmaninov. Acum a cântat Concertul în do minor KV 491 de Mozart, o piesă care cere interpretului, pe lângă claritate şi stăpânire a tehnicii instrumentului, un echilibru interior desăvârşit, marcă a maturităţii. Combinaţia dintre un dirijor perfecţionist, atent la cele mai mici nuanţe, şi o pianistă în plină creştere, care s-a întâlnit de curând cu marele Daniel Barenboim într-un curs de măiestrie şi a rămas impresionată profund de logica interpretărilor acestuia, a contribuit la o nouă seară memorabilă în sala Filarmonicii. Completată după pauză de Simfonia a 8-a de Dvorak, un tur de forţă pentru orice orchestră.

Şirul recitalurilor de pian nu s-a oprit aici, continuând vineri la Liceul de Artă şi sâmbătă la Carei cu prestaţia pianistului şi compozitorului italian Vincenzo Cipriani, care a alcătuit un program de compoziţii proprii şi parafraze ale unor piese pop celebre. Iar marţi, 6 octombrie, la ora 18.30, are loc încă un recital de pian, susţinut de Hauser Adrienn din Ungaria, cu piese de Schumann, Schubert (aranjat de Liszt), Bartok, Medtner şi Chopin (încheind cu faimosul Andante spianato şi Grande Polonaise brillante, op. 22). Până atunci, luni, tot la 18.30, se poate asculta o combinaţie foarte interesantă: vioară, clarinet şi marimba, cu Trio Gentis, adică Laura, Lena şi Doru Roman. Festivalul va continua apoi cu spectacole conduse de maestrul Ladislau Rooth, dar despre ele vom scrie săptămâna viitoare.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

AUSTRIA

Casa lui Adolf Hitler va deveni secţie de poliţie

După un anunţ controversat al Ministerului de Interne, clădirea în care a copilărit Adolf Hitler, devenită între timp monument istoric, se va transforma într-o secţie de poliţie. Guvernul austriac a reuşit să stârnească multe valuri de nemulţumiri, dar cu toate acestea lucrările vor demara în 2 octombrie.