Image 1
Image 2

Vlaicu Popescu – un director inovator în învăţământul tehnic şi profesional

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Studioul de televiziune Informaţia TV a fost onorat în mai multe rânduri la emisiunile sale cu prezenţa dr. Vlaicu Popescu, profesor de fizică şi director al Liceului Tehnologic Unio – Traian Vuia Satu Mare.

Cu acele prilejuri, aveam să cunosc un director de liceu cu adevărat dedicat muncii cu elevii dornici să înveţe o meserie. El a pus umărul pentru a le crea acestor elevi toate condiţiile necesare pentru a-şi însuşi meseria visată. Este ceea ce sperăm că se va deduce din lectura rândurilor de mai jos.

Începutul

Înterlocutorul ne relatează cum a îndrăgit fizica încă din primele ore în care i-a fost predată, iar primele experimente i-au întărit convingerea că fizica merită studiată. Pasiunea pentru fizică a venit natural, aşa cum e materia care, în anii tinereţii, i-a răspuns la cele mai multe întrebări. Chiar dacă i s-a părut complexă, pentru el a fost uşor de înţeles. Fizica a devenit astfel materia care i-a permis să înţeleag ce se întâmplă în jur, cu atât mai mult cu cât, întotdeauna a fost curios cu privire la modul în care lucrurile se învârt în jurul său. Asta deoarece, în opinia sa, fizica explică cu teorii simple şi elegante chiar şi cele mai complexe şi aparent greu de înţeles fenomene. De asemenea, fizica nu se limitează la aspecte teoretice, ci poate fi înţeleasă şi prin experimente.

Fişă biografică

Vlaicu Popescu este absolvent al Universităţii Babeş Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Fizică (diploma de licenţă în fizică cu media 10) anul 1981. Ulterior a absolvit Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Studii Academice Postuniversitare: Informatică Aplicată şi Programare anul 2003; Universitatea de Vest Vasile Goldiş din Arad, Diploma de Master în Drept Administrativ şi Statutul Funcţionarului Public anul 2006; Universitatea din Oradea, Studii de Masterat în domeniul Management educaţional, anul 2005.

De-a lungul carierei sale, a avut rezultate deosebite, care se reflectă într-un bogat palmares profesional: profesor de fizică, titular la Colegiul Naţional Doamna Stanca (2009), gradul didactic I. Totodată, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca i-a conferit titlul ştiinţific de doctor în inginerie electrică (2010). În urma promovării concursului de director (2016 – cu punctajul cel mai mare la nivel de judeţ), este director la Liceul Tehnologic Unio – Traian Vuia. Menţionăm şi statutul de lector universitar la Universitatea de Vest Vasile Goldiş Arad, filiala Satu Mare (2011).

Recunoaştere profesională

Având în spate o bogată activitate profesională, aşa cum se va vedea în rândurile de mai jos, Vlaicu Popescu nu putea să nu fie remarcat şi, desigur, recompensat cu diplome, premii, distincţii. ”Cea mai mare satisfacţie a mea privind întreaga activitate după o viaţă de studiu este aprecierea semenilor”, ne spune interlocutorul. Astfel a fost inspector de specialitate fizică- chimie (2002-2005), inspector management educaţional (2005), inspector şcolar general adjunct (2005- 2009), propus consilier în Ministerul Educaţiei, iar pentru abnegaţia şi devotamentul depus în slujba învăţământului românesc, la propunerea Ministrului Educaţiei şi Cercetării, prin decret prezidenţial, i s-a conferit Ordinul Meritul pentru Învăţământ de Comandor (2004).

Documentare temeinică în Germania

Pentru a implementa învăţământul profesional dualla Liceul Tehnologic Unio – Traian Vuia, Vlaicu Popescu a întreprins o vizită de documentare în Germania, ţară care a iniţiat şi a perfecţionat cu mult succes acest tip de şcolarizare.

”Învăţământul profesional în sistem dual, ne explică interlocutorul, este un parteneriat şcoală – operator economic, menit să revitalizeze şcoala profesională din România, care se desfăşoară în cadrul liceelor tehnologice. A fost gândit pe modelul dual german, iar firmele germane din România au sprijinit introducerea acestui sistem. Avantajele sunt clare şi nete: forţa de muncă este pregătită exact pentru nevoile, uneori anticipate, ale angajatorului, iar elevul are la absolvire un loc de muncă asigurat.

Sistemul funcţionează foarte bine în Germania. Nici nu e de mirare că, la admiterea în şcoala profesională din Germania, e o concurenţă acerbă şi mulţi elevi de gimnaziu se străduiesc să ia note bune tocmai pentru a reuşi admiterea la o şcoală profesională. Prin contrast, vă puteţi imagina bătaie pentru locurile la şcolile profesionale de la noi? Aşadar să ne întrebăm pe bună dreptate dacă poate fi învăţământul dual de tip nemţesc soluţia pentru formarea profesională iniţială de la noi.

În acest scop, în perioada 21- 25 februarie 2018, am participat patru directori de la liceele tehnologice şi patru agenţi economici care au în planul de învăţământ clase profesionale în sistem dual, la un schimb de experienţă în localitatea Aalen, regiunea Ostalbkreis din landul Baden-Wurttemberg, Germania (1.232 km). Scopul acestui demers a fost pregătirea parteneriatului între Ostalbkreis şi judeţul Satu Mare în domeniul învăţământului profesional în sistem dual, precum găsirea punctelor comune de colaborare  în acest domeniu.

          Totul e foarte bine pus la punct în Germania, fiecare instituţie are un rol bine definit în acest proces de selectare a elevilor. Astfel, în clasa a VIII-a, elevii ştiu exact ce meserie îşi aleg. În zona Aalen, spre exemplu, şomajul a trecut, în câţiva ani, de la 9,6, la 2,7, adică este la un nivel aproape neglijabil. Instituţiile implicate în acest proiect sunt Camera de Comerţ, Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă şi firmele din zonă. Nu există inspectorate şcolare care să decidă în locul elevilor, nu este o implicare a ministerului, totul rămâne la decizia factorilor locali. Elevul este cel care îşi alege viitorul profesional şi parcursul şcolar”, ne spune Vlaicu Popescu.

Implicarea în campania de promovare a liceului

Pentru elevii care îşi doresc să devină buni meseriaşi în domeniul preferat, directorul Vlaicu Popescu a pregătit un text sintetic în care subliniază avantajele celor care optează pentru această instituţie de învăţământ. Astfel, oferta pentru învăţământul profesional şi profesional în sistem dual, oferta Liceului Tehnologic Unio – Traian Vuia poate fi sintetizată în câteva trăsături definitorii: seriozitate, respect, meserie. Să le luăm pe rând.

Seriozitatea constă în profesori  bine pregătiţi. Titularii  şcolii sunt 39 cadre didactice calificate din care şapte profesori ingineri (şase cu gradul I şi unul cu gradul II), patru maiştri  pentru pregătire şi instruire practică (toţi cu gradul didactic I).

        Respectul faţă de elevi se reflectă şi în preocuparea de a le asigura cele necesare nu doar la cursuri, ci şi în cadrul unor activităţi extraşcolare. Astfel, există un consiliu al elevilor care comunică direct cu directorul în toate problemele care-i privesc, în pauze, muzica este aleasă de elevi, există un chioşc  de interior foarte bine asortat, de tip occidental. Sala de sport beneficiază de dotări la nivel naţional, unde sub îndrumarea profesorului de sport, elevii pot desfăşura activităţi sportive (există campionate de fotbal, handbal…). În liceu se mai desfăşoară activităţi culturale şi se redactează revista şcolară Profesia.

         Meseria. Preocuparea conducerii liceului faţă de însuşirea temeinică a meseriei constă în asigurarea instruirii în laboratoare bine dotate cu videoproiectoare şi calculatoare, iar practica se efectuează în atelierele şcoală şi la agenţii economici care îi angajează pe cei mai buni. Elevii din clasa a XI-a profesională beneficiază de 2 ore de conducere auto pe săptămână, fiind iniţiaţi cu cele trei maşini ale şcolii, iar cei ce doresc obţinerea permisului de conducere categoria B au reducere de tarif din partea şcolii. (Liceul are autorizaţie şi funcţionează cu «Şcoală de şoferi»). Absolvenţii pot fi calificaţi şi în alte meserii în termen de 5 luni de zile (domeniul construcţii, turism, mecanică). De asemenea, există şi nivel post-liceal prin şcoala de maiştri.

Dacă la toate acestea mai adăugăm faptul că elevii de la profesională  primesc o bursă de 200 de lei pe lună, la care se adaugă prin contractul cadru cu operatorii economici  o stimulare  financiară şi angajare (minimum 200 de lei), precum şi decontul navetei, se poate spune că liceul oferă elevilor săi condiţii cât se poate de atractive de studiu.

Aprecieri privind sistemul de învăţământ din zilele noastre

Îndelungata sa carieră didactică i-a permis directorului să îşi formeze un punct de vedere bine fundamentat în ceea ce priveşte plusurile şi minusurile sistemului. Redăm în cele ce urmează câteva dintre ideile sale.
”Sistemul nostru actual de învăţământ suferă, din cauza degringoladei de după 1989, când toată lumea a făcut «reforme» fără cap şi coadă, în ritm prea alert, fără să aibă răbdarea de a le vedea urmările. Învăţământul preuniversitar nu reuşeşte un lucru elementar, anume să şcolarizeze toţi copiii, după cum prevedea până şi legea instrucţiunii a lui Alexandru Ioan Cuza, din 1864, care stabilea că învăţământul primar, de patru clase, era obligatoriu şi gratuit. De aceea, gradul de analfabetism în România a ajuns la niveluri îngrijorătoare. Disciplinele vechi sunt mutilate, reduse, în favoarea unor pseudo-discipline.
O a doua deficienţă este instabilitatea planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare. Nimeni nu mai ştie ce şi cum învaţă, se scot şi se introduc materii peste noapte, se elimină discipline consacrate de la Renaştere încoace, în favoarea a fel de fel de improvizaţii.
Realitatea seacă a statisticilor educaţiei arată aşa: potrivit studiilor PISA din 2012 şi 2015, în jur de 40% din copiii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţionali. Aceştia reprezintă grosul celor 57,8% din elevii din ciclul secundar superior înscrişi în clase cu profil tehnologic şi în şcoli profesionale din România (date Eurostat pentru 2015). Cred că nu ne-am găsit «calea» sau poate ne-am pierdut-o. Pentru o minimă investiţie în viitor e nevoie de ceea ce de obicei lipseşte clasei politice: iniţiativă, viziune, competenţă, capacitate de dialog şi curaj”, încheie interlocutorul.

Proiect de perspectivă

Îndreptându-şi atenţia şi spre viitor, Vlaicu Popescu trăieşte cu speranţa că, într-un viitor apropiat, Primăria şi Consiliul Local Satu Mare vor aproba şi demara lucrările Proiectului European ,,Reabilitare – Clădiri pentru Centrul de Învăţământ Profesional în sistem dual a Liceului Tehnologic Unio – Traian Vuia”, un început de campus şcolar profesional (unic în Transilvania).

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with