Image 1
Image 2

Victor Győző Hajdu, scriitor maghiar şi patriot român condamnat şi după moarte

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

 

Am fost anunţat prin telefon de către Dorin Suciu din Târgu Mureş, că un prieten apropiat amândurora Victor Hajdu Győző a încetat din viaţă.

 

 

Această veste m-a luat prin surprindere. Nu-mi venea să cred că poate fi adevărat, dar nu o puteam considera ca o glumă sinistră, cu o zi înainte de aniversarea Centenarului ancestral românesc, a Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918. Amândoi am fost trişti pentru moartea scriitorului maghiar.

 

 

 

El nu şi-a negat niciodată etnia de maghiar din Secuime. Se folosea în scrierile sale exprimându-se cu toată sinceritatea, că e maghiar şi patriot român. Acest lucru i-a deranjat enorm pe toţi iredentiştii, şovinii şi revizioniştii din Transilvania.

 

 

Hajdu Győző s-a născut la 5 august 1929 în localitatea Lunca Mureşului şi a trecut la cele veşnice la 30 noiembrie 2018 la Târgu Mureş.

În perioada 1948-1952 a urmat Facultatea de Filologie la Universitatea Bolyai din Cluj, a mai urmat şi Universitatea Politică şi de Conducere din Bucureşti.

 

 

A condus timp de 40 de ani revista Igaz Szó

A fost un ziarist de excepţie, scriitor şi traducător bilingv, din română şi maghiară, membru al Uniunii Scriitorilor din România. În orânduirea socialistă a condus timp de 40 de ani revista în limba maghiară Igaz Szó din Târgu Mureş, ca redactor şef (funcţia de redactor şef adjunct a deţinut-o şi Marko Bela).

 

 

Între anii 1984 şi 1989 a făcut parte din C.C. al P.C.R., ca membru supleant. De asemenea, în perioada 1979-1984 a fost membru al Comisiei Centrale de Revizie. A mai fost şi membru al Comitetului şi al Biroului Judeţean de Partid Mureş, vicepreşedinte al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, iar în perioada 1980-1989 a fost deputat în Marea Adunare Naţională.

 

 

Ca reprezentant de frunte al minorităţii maghiare, Hajdu Győző a contribuit şi a militat pentru egalitatea în drepturi a tuturor cetăţenilor, indiferent de etnie sau religie.

 

 

Doresc ca şi pe această cale să-mi exprim nemulţumirea şi indignarea faţă de mass-media din Târgu Mureş, care nu a publicat nici un anunţ sau necrolog despre cel  dispărut. Din acest moment, lumea mea s-a răsturnat şi toate valorile pe care le-am bănuit că stau la baza societăţii româneşti s-au spulberat în vântul năpraznic al nimicniciei, lăsând locul urâţeniei de azi, gata să ne maculeze existenţa, transformând-o în ură globală şi faţă de cetăţeanul româno-maghiar petrecută după moartea sa.

 

 

Refuzat în Târgu Mureş, a fost înmormântat la Sânmartinul de Câmpie

După o comă profundă de două săptămâni a decedat. Pentru că şi mai înainte a fost în suferinţă, neputându-se deplasa, un vecin român l-a ajutat în ultimii ani în problemele administrative şi de altă natură. Doresc să remarc că acel vecin cu suflet ales, s-a interesat de îndeplinirea formalităţilor de înhumare. Aici apare şi atitudinea concitadinilor de etnie maghiară în frunte cu conducătorii lor cu capetele înfierbântate de ură, care nu au putut şi nu au vrut să accepte că ungurul Hajdu, a fost un bun frate şi un prieten cu românii, că a scris în limba română, considerată de ei, după limba maternă, limba naţională inferioară. La această ură, s-au raliat şi preoţii unguri din Târgu Mureş. Fie ei catolici sau reformaţi, au făcut ceva incredibil, ceva ce descalifică tagma bisericească din Parohia Târgu Mureş. Au refuzat înmormântarea cetăţeanului Hajdu Győző, în cimitir alături de soţia sa. De remarcat că şi Administraţia cimitirului din Târgu Mureş, s-a asociat la această barbarie, contrar canoanelor sfinte.

 

 

După multe intervenţii, dacă ungurii, neamul său, au refuzat înhumarea în pământul din oraşul în care a trăit şi a creat, s-au găsit români cu credinţă în Dumnezeu şi cu bun simţ şi au organizat întregul ceremonial al înmormântării. Unde credeţi dragi cititori? Tocmai la Sânmartinul de Câmpie, în nordul judeţului Mureş, la peste 70 de km de Târgu Mureş, aproape de frontiera cu judeţul Bistriţa-Năsăud.

 

 

Ne punem întrebarea cum decedatul a ajuns acolo? Răspundem cititorilor< prin milostivirea părintelui stareţ de la Mănăstirea din Sânmartinul de Câmpie. Ca la orice creştin, părintele stareţ i-a făcut o slujbă de înmormântare în limba română, în canoanele ortodoxiei, fiind înmormântat chiar în curtea mănăstirii. Tot prin grija stareţului, a fost organizată şi masa de pomenire, cu mâncăruri de post, la care au luat parte şi locuitori din comună. La slujba de pomenire, părintele stareţ l-a prezentat pe defunct în cuvinte elogioase, ca fiind un om de pe alte meleaguri, străin de neam, dar care i-a iubit pe români, şi-a iubit patria sa România, în limba căreia a gândit şi a scris, fiind un iubitor de ortodoxie.

 

 

Prezente la oficierea acelei slujbe de înhumare, mai multe femei românce din Sânmartinul de Câmpie, l-au asigurat pe părintele stareţ că se vor îngriji, ca acest om de departe, adus să-şi doarmă somnul de veci în comuna lor, va avea lumină în permanenţă la căpătâi, aşa cum se face la creştini, aşa cum fac aceste vestale moderne la neamul lor care părăseşte această lume.

 

 

Soţia lui Hajdu Győző, dată afară de la Teatrul Maghiar

După evenimentele triste din decembrie 1989, Hajdu Győző a fost batjocorit de mai marii etniei maghiare, atât la nivel naţional, cât şi la Târgu Mureş, mergând până acolo încât soţia lui, marea artistă Adam Erzsebet, a fost scoasă şi pedepsită să nu mai facă parte din trupa Teatrului Maghiar din Târgu Mureş.

 

 

Iată că şi după moarte, scriitorul Hajdu Győző nu este iertat de mai marii reprezentanţi ai maghiarimii, pentru sincera prietenie cu poporul român şi cu patria sa România. Este foarte grav că Biserica Catolică şi Reformată s-au coborât prin reprezentanţii lor şovini şi iredentişti, fanatici şi dezumanizaţi, la nivel de ură şi înjosire a fiinţei umane. Aceşti reprezentanţi ai bisericii, în loc să se roage pentru frăţie şi iubire între oameni, între români şi maghiari, ei folosesc amvonul pentru a incita la ură şi discriminare între oameni.

 

 

Oare Trianonul reprezintă răzbunare, care face casă bună cu unii reprezentanţi ai Bisericii Catolice şi Reformate?

Altă sursă mi-a relatat că Hajdu Győző a dorit să doneze cărţile din biblioteca sa personală, Bibliotecii Judeţene Mureş, dar reprezentanţii acelei instituţii au refuzat. Şi acest exemplu ne demonstrează că antiromânismul a pătruns până şi în instituţiile menite să propage cultura ţării în care se află.

 

 

După 1989, cu sprijinul lui Adrian Năstase şi a lui Adrian Păunescu, Hajdu Győző a întemeiat o revistă “Egyűt- Împreună”, în care a promovat cultura română, maghiară şi universală, precum şi frăţia dintre români şi unguri, combătând separatismul, iredentismul, şovinismul şi xenofobia. Această atitudine a adâncit şi mai mult ura din partea elitelor maghiare din Transilvania, acestea considerându-l un duşman al maghiarimii.

 

 

Frate Hajdu Győző, ai trăit printre români, i-ai iubit şi te-au iubit, fapt pentru care ai fost înmormântat creştineşte în pământul românesc de către români. Dormi în pace, în străvechiul pământ românesc! Istoria te va consemna aşa cum ai fost!

 

 

Prof. dr. Ioan Corneanu

12 comentarii

  1. “Aiasta nu se poate” – replica lui Lascar Catargiu -prim ministru al Romaniei pentru patru mandate – din vremurile demult apuse, s-ar putea aplica si acestui articol unde anticomunismul/antiabuzul ushor-ushor este asimilat antiromanismului. Nu stiu ce a facut sau ce nu a facut fostul membru supleant al C.C. al P.C.R si posesor al altor pozitii similare, dar daca maghiarii – la unison- nu vor sa aiba de a face nici macar cu memoria/biblioteca lui , nu trebuie sa ne duca tocmai la concluzia ca era urat in Targu Mures neaparat din cauza prieteniei afisate fata de romani si Romania. Inclin mai degraba sa cred ca fiind de aceeashi nationalitate il cunosteau mai bine, l-au dibuit mai lesne si stiau de ce-i in stare… Aceeashi concluzie pripita de antiromanism si in cazul populatiei care a prins si pedepsit sefii de politie in judetele Harghita si Covasna in vremurile tulburi din timpul revolutiei. Aceasta albire a vrednicilor comunisti aflati odinioara in functii de incredere/raspundere in fostul RSR vad ca este la mare moda acum si este probabil o cauza de suflet a “foshtilor tovarashi” care apuca sa puna mana pe tastatura si sa publice cu generozitate articole de ziar in care asupritorii (profitorii?) comunisti sunt facuti patrioti doar pentru nationalismul deshantzat practicat sub conducerea celui -caruia nu e bine sa-i mai pomenim nici numele-. Hai sa le povestim oamenilor numai lucruri frumoase despre stramoshi in timp ce le umblam prin buzunare, ii tinem departe de adevar si de orice fel de decizii privitoare la propria lor viata. Hai sa prezentam istoria moderna (vezi actul de la 23 august, rezultatele alegerilor de dupa aceea) cu aspectele ei mai eroice sau pozitive ca fiind infaptuite in exclusivitate numai de partidul comunist .Cu rare exceptii, numai mincinoshi, hoti si in cel mai bun caz incapabili in randul celor din conducerea lor. Interesant este ca nu apar -ca si o contramasura – articole despre cei pe care i-a nenorocit regimul comunist. Poate fiindca in acest caz comunistii (si urmashii lor ca si ideologie si naravuri) ar aparea ca si adevaratii antiromani? Care au nenorocit intreaga Romanie cu populatie cu tot? Oamenii o fi avand memorie scurta, dar nu au ajuns chiar in halul in care isi inchipuie tovarashii de la partid.

  2. Recent a aparut la Satu Mare o carte intitulata Tezaur spiritual si cultural careian – dictionar de schite bibliografice – . In aceasta carte intre tezaurii Careiului se gaseste si tovarasul Ioan Corneanu, fostul prim secretar al orasului. Atit depre aceasta carte…

  3. Traim iarasi acele vremuri cind tovarasul Ioan Corneanu a detinut functii inalte in partidul comunist roman? Redactia ziarului Informatia zilei nu numai ca il trateaza ca un „profesor si doctor” adevarat (in realitate nici una nici alta nu este), dar si cenzureaza (adica nu publica) comentartiile din care citiorul ar putea sa afle niste adevaruri despre tovarasul. Ca pe vremuri – el are dreptate pentru ca numai lui i se asigura dreptul sa vorbeasca…

  4. Hajdu Győző a fost un personaj extrem de controversat. La fel ca si Adrian Paunescu ( prietenul lui de suflet) a fost poetul de curte al lui Nicolae Ceausescu si pupincuristul acestuia. A fost pieten foarte bun si cu Corneliu Vadim Tudor care nu necesita prezentare pt. maghiarime. A fost un publicant activ in revistele celor doi mentionati mai sus a multor articole jignitoare la adresa maghiarimii si conducatorilor acestuia. A fost un informator si turnator al securitatii adica un sobolan abject. Faptul ca atat biserica catolica cat si cea reformata au refuzat inmormantarea acestuia spune multe despre el !. Este o rusine al maghiarimii

  5. Acest „Victor Hajdu Gyozo” neavind talent, a devenit redactor sef la revista de limba maghiara a uniunii scriitorilor din Romania, prin aservirea totala a PCR-ului. A cenzurat, a denuntat la tovarasii de la partid si la Securitate o serie de scriitori maghiari care nu laudau regimul comunist si personal pe tov. Ceausescu Nicolae. Adica a fost un personaj tot atit de sinistru ca si autorul necrologului de fata, scris de catre un vechi nomenclaturist, care a ramas acelasi propagandist de partid sovin pinala maduva oaselor si dupa caderea impuscatului.

  6. Hajdu Győző a fost un personaj extrem de controversat. La fel ca si Adrian Paunescu ( prietenul lui de suflet) a fost poetul de curte al lui Nicolae Ceausescu si pupincuristul acestuia. A fost pieten foarte bun si cu Corneliu Vadim Tudor care nu necesita prezentare pt. maghiarime. A fost un publicant activ in revistele celor doi mentionati mai sus a multor articole jignitoare la adresa maghiarimii si conducatorilor acestuia. A fost un informator si turnator al securitatii adica un sobolan abject. Faptul ca atat biserica catolica cat si cea reformata au refuzat inmormantarea acestuia spune multe despre el !. Este o rusine al maghiarimii.

  7. Eu am cunoscut situatia sotilor Hajdu Győző si Adam Erzsebet, patrioti romani de nationalitate maghiara. Udemeristii nu i-au iertat niciodata pentru ca “s-au dat cu romanii” si nu-i iarta nici dupa moarte. In timpul vietii lor au avut numai de suferit, au fost dati afara de peste tot unde au condus udemeristii, din “ciini” si “tradatori” nu erau scosi.
    Civilizati si toleranti udemeristii, nu-i asa? Popor “european”, nimic de zis, vezi sloganul lor: “100 ani in Romania, 1000 ani in Europa”. Dar urmeaza alti 1000 ani in… stiu ei unde, dar nu vor sa-si aduca aminte.

Lasă un răspuns

Connect with