00.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Ştefan Ressler, Romeo Pop. Titlul emisiunii: Ministrul de interne Carmen Dan a plecat din guvern înainte de a fi dată afară. (reluare) 01.30 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş. 02.15 Ne Cheamă Natura 03.30 Concert de jazz la Satu Mare 05.30 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Csaba Csintalan. Titlul emisiunii: Un alt mod de cuantificare a rezultatelor –BAC 2019. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Adrian Marc. Titlul emisiuni: Noi obiective ale Spitalului Judeţean de Urgenţă Satu Mare. (reluare) 09.00 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş. 09.30 Religie cu Mihaela Ghiţă, invitaţi: Marcel Malanca, Nicolae Pop, Adriana Huja. Titlul emisiuni: Activităţi dedicate satului românesc în Protopopiatul Ortodox Oaş. 10.30 Tabără de creaţie la Ocoliş 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Ştefan Ressler, Romeo Pop. Titlul emisiunii: Ministrul de interne Carmen Dan a plecat din guvern înainte de a fi dată afară. (reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Iată omul, cu Gabriel Ghişan,invitat: Sebastian Borleştean. 14.50 Teleshopping 15.10 Zone Folclorice cu Ioana Vladimirescu. 16.10 Cultură, Strigăt disperat al firmelor de construcţii, întâlnirea patronilor din construcţii la Poesis 17.00 Panoramic sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat: Darius Şchiop. Titlul emisiunii: Halep, prima româncă campioană la Wimbledon! Cum stă tenisul sătmărean? 18.00 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Maria Pop. Titlul emisiunii: Uleiurile esenţiale – cum le întrebuinţăm? 18.30 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş (direct) 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu (direct) 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş (reluare) 23.30 Sănătate, frumuseţe, stil cu Ioana Vladimirescu şi Ioana Zaharia, invitat: Rafaelo Varga. 16.07.2019

Vestul Europei scapă de maşinile diesel, iar românii le aduc şi se bucură de ele

Scris de Eva Laczko, 26 aprilie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

În timp ce în Europa de Vest din ce în ce mai multe oraşe mari imitează, sau chiar interzic circulaţia autoturismelor cu motoare diesel, piaţa auto second hand din România este invadată de maşini pe motorină.

Mai multe ţări vest-europene au impus taxe suplimentare pe motorină, precum şi impozite mai mari pe toate autovehiculele mici (autoturisme de oraş, de teren, cu caroserie SUV, sau microbuze) diesel.

Parlamentul Germaniei, în 2016 a hotârât stimularea fabricării maşinilor electrice şi retragerea treptată din circulaţie a celor cu motoare cu ardere internă. În prima fază, până în 2030 se vor suprima din trafic cele diesel, apoi treptat şi cele pe benzină, la ora actuală, în câteva oraşe mari fiind interzisă circulaţia oricăror vehicule pe motorină, în altele doar a celor care au motoare cu o capacitate cilindrică mai mare de 1600 cmc.

În India poluarea aerului fiind extrem de mare, lucru care afectează atât sănătatea locuitorilor, cât şi economia, tocmai de aceea, începând din 2030 guvernul va permite doar comercializarea maşinilor electrice.

În Olanda se acordă sprijin material însemnat celor care îşi schimbă autoturismele cu motor cu ardere internă pe vehicule electrice, scopul fiind ca până în 2030 pe şoselele olandeze să circule doar autovehicule personale cu emisie 0.

Norvegia, până în 2025 vrea să scape de maşinile diesel, iar până în 2030 şi de cele pe benzină.

Franţa şi-a propus să scape treptat de motoarele cu ardere internă până în 2040, impunând taxe tot mai mari pe motorina utilizată de autoturisme.

Scoţia şi-a propus acest termen pentru 2032, iar China încă nu şi-a stabilit un termen limită, daria măsuri de stimulare a achiziţionării maşinilor electrice noi. La începutul lunii aprilie, chiar şi în Ungaria a fost pusă în discuţie interdicţia circulaţiei autoturismelor cu motor diesel în oraşele mari.

Motoarele pe motorină sunt mai ieftine şi au putere mai mare

În tot acest timp, noi suntem predispuşi să cumpărăm doar maşini pe motorină. Românul nici nu caută altceva. Stând de vorbă cu un samsar auto la piaţa din Cluj, acesta spunea că el nici nu aduce altceva decât pe motorină, pentru că nu le poate vinde. Mai ales la maşinile de teren sau cele SUV, 4×4, cu capacitate cilindrică mai mare se caută doar cele cu motoare diesel, acestea fiind semnificativ mai iefine, puterea motorului este mai mare şi nu în ultimul rând, consumul este mult mai redus.

Piaţă destul de săracă la Satu Mare

Acest lucru s-a confirmat şi la piaţa auto din Oradea, unde cumpărătorii nici nu caută maşini pe benzină, sau la Baia Mare, unde se discută cu maxim dispreţ despre vehiculele pe benzină.

Atunci când cumpără, nimeni nu se gândeşte că toate aceste economii se vor cheltui foarte repede atunci când vin cheltuielile aferente întreţinerii. La Satu Mare piaţa auto este destul de săracă, astfel, aici cumpărătorii de maşini second hand îşi caută fie în alte oraşe, fie printre anunţurile din ziar, sau pe internet.

Mult sub 10% dintre salariaţii din România îşi pot permite să-şi cumpere maşini electrice, iar când află că autoturismul se vinde fără acumulatoare, proprietarul fiind nevoit să închirieze bateriile cu circa 800 lei lunar, nici jumătate dintre doritori nu mai cumpără.

Deocamdată, la noi în ţară, pentru cei care nevoile sau portofelul le impune să-şi achiziţioneze o maşină la mâna a doua soluţia optimă este una pe benzină şi pe GPL. Chiar dacă la cumpărare preţul acestora ajunge să fie aproape dublu, proprietarul are şanse semnificativ mai mari să o folosească mai mulţi ani.

Abonează-te acum Online!
  1. Dac Bulibas a spus: 30 aprilie 2019, ora 12:35

    De ce trebuie sa acceptam toate mizeriile aduse din Occident care ne afecteaza sanatatea ?. Ar trebui procedat exact la fel cum fac cei din Vestul Europei !.

Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.