Informaţia TV: 7.30 Gimnastica de dimineata cu Emoke Kerekes 10.00 Spiridus ghidus 13.00 Retrospectiva saptamanii 21.00 Viata la tara cu Ioan Anitas 22.00 Necazurile oamenilor, realizator Sergiu Podina 22.30 Sanatate, Frumusete, Stil cu Ioana Vladimirescu si Ioana Zaharia, invitat: Raluca Dumbravescu

Un român a inventat primul scaner de avioane din lume

Scris de Mihai Ghenceanu, 25 septembrie 2012 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

În 2009, a câştigat marele premiu la Salonul de Inventică de la Geneva, cu Roboscan, un sistem avansat de scanare a camioanelor în vămi. Acum, o nouă invenţie îl va transforma pe Mircea Tudor în proprietarul primului scaner de aeronave din lume., informeaza capital.ro.

 

Raportate la zilele pe care Mircea Tudor, proprietarul MB Telecom, le petrece în ultima vreme peste graniţe, s-ar putea concluziona că afacerile sale ar avea puţine legături cu România. Un raţionament posibil, dar incorect. Însă exerciţiul, să-i spunem de logică, de mai sus nu este întru totul gratuit. „Suntem într-o campanie internaţională foarte agresivă“, explică Tudor. „Avem dialog cu 50 de ţări, printre care Maroc, Arabia Saudită, Franţa“, completează el.

De ce nu cumpăra francezii scanere direct de la giganţi mondiali, precum Rapiscan (US-UK), Foster & Freeman (UK), Smiths Detection (UK) sau Nuc Tech China, care rulează, anual, afaceri de miliarde de euro?  „Scanerele noastre pot să scaneze 200 de containere pe oră, pe când cel mai apropiat concurent ajunge undeva la 85. Plus că, fiind mai mici şi mai felxibili, ­ne-am întins în stânga-dreapta şi am făcut sisteme integrate de securizare a frontierei“, argumentează Tudor. Şi tocmai pentru că poate să ofere soluţii de scanare, integrate într-un sistem de management al frontierei, MBT are „prima şansă“ şi pentru câştigarea unui proiect de 60 de milioane de euro, finanţat de Sultanatul Oman. Nu uită însă să mai facă o completare – „de regulă, circa 5% din dialoguri se şi concretizează într-un contract“. „Dacă semnăm contractul cu Oman, în 2013 am putea avea o cifră de afaceri de patru ori mai mare decât acum, de peste 50 de milioane de euro“, calculează Tudor. Oricum ar fi, cuvântul-cheie va fi „scanerul de avioane“.

Fără îndoială,  Mircea Tudor a dat lovitura cu Roboscan, de pe urma căruia a adunat o avere care-l plasează în categoria de milionari ai României. Totul a plecat de la o emisiune de radio pe tema securizării transfrontaliere. Antreprenor prin vocaţie, Mircea Tudor a găsit aici o oportunitate. „E o utopie, nu aveţi nicio şansă cu un astfel de proiect!“, rememorează Tudor răspunsul pe care i l-au dat americanii de la Rapiscan, când le-a propus să participe împreună la licitaţia pentru securizarea frontierei de nord-est a ţării, organizată în 2001 de Banca Mondială. Până la urmă, „mi-au dat 11 pagini de documentaţie tehnică (…) am câştigat licitaţia, comanda a fost suplimentată cu încă o unitate, a treia“, rezumă Tudor cum a făcut primul milion de dolari. A apărut însă o problemă: „Angajaţii din vamă au refuzat să lucreze pe scanere pe motiv că sunt supuşi unor radiaţii ionizante profesionale. Au făcut grevă şi au cerut salariu dublu şi doar patru ore de muncă“, povesteşte Tudor. Supusă la presiuni, conducerea vămii a cerut o soluţie de manevrare de la distanţă a scanerelor.

„Aşa a apărut Roboscan (…) L-am făcut singuri, fără niciun ajutor. N-am reuşit să convingem pe nimeni că suntem suficient de serioşi şi că merităm să fim susţinuţi“, se confesează Tudor, cu un zâmbet uşor ironic în colţul gurii. „Am cerut constant sprijinul statului, am trimis zeci de scrisori. Paradoxal, nu ne puteam califica la nicio formă de finanţare“.

PRIMA INVENŢIE Când era mic, Mircea Tudor visa să devină un „mare geolog“.  Văzându-l pasionat de electronică, profesoara de geografie din şcoala generală i-a recomandat să ajungă un „mare inventator“. Prima invenţie „serioasă“, după cum se exprimă Tudor, a fost un căţel electronic. Avea 13 ani.

PRIMUL JOB Inginer electronist de profesie, primul loc de muncă a fost la Centrala de Construcţii Căi Ferate (CCCF), unde gestiona activitatea de service pentru echipamentele speciale de construcţii.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu
Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.