Image 1
Image 2

Tinerii pianiști de la Palatul Copiilor, succes strălucit la Iași și București

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Sătmărenii pe scena de la Iași

Ultimele săptămâni au fost extrem de pline pentru profesoara Mariana Moga și elevii ei de la cursurile de pian ale Palatului Copiilor din Satu Mare, fiind perioada tradițională a concursurilor la nivel național pentru acest gen de învățământ artistic.

De asemenea, câte un grup de cursanți pianiști au asigurat programul muzical la aproape fiecare vernisaj al Asociației Artiștilor Plastici din ultima vreme și obiceiul se va menține și săptămâna viitoare la Salonul de Vară de la Primărie, eveniment care încheie ”stagiunea” 2018-2019 a expozițiilor organizate de AAP Satu Mare. Așa se face că activitatea pianiștilor de la Palat a fost extrem de vizibilă pentru cine a vrut să o cunoască și, după cum vom vedea în continuare, s-a dovedit foarte rodnică în premii.

Premiile micilor virtuozi sătmăreni

Perioada mai-iunie este în mod tradițional legată, în calendarul Palatelor Copiilor, de două concursuri cu tradiție lungă, repere importante pentru profesori și elevi: Concursul internațional ”Micul virtuoz” de la București și Concursul național ”Ofrandă sunetului” de la Iași. ”Lotul de performanță” al Palatului Copiilor din Satu Mare a reunit în acest an 12 copii, în marea lor majoritate fete, care au pregătit atent și intens participarea la aceste competiții. Ca în fiecare an, rezultatele au fost foarte bune.

La concursul internațional ”Micul virtuoz” de la București, desfășurat sâmbătă, 18 mai 2019, la Colegiul Național de Arte ”Dinu Lipatti”, sătmărenii au primit următoarele distincții:

Mențiune – Anita Bercea;

Premiul II – Eduard Boconciosu, Jessica Caraba;

Premiul I – Vanessa Basile, Damian Mureșan, Alexandra Țura, Daria Grad, Anita Șipoș, Beata Barla.

A urmat Concursul național ”Ofrandă sunetului”, la Iași, sâmbătă, 1 iunie 2019, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare ”Mihai Eminescu”, iar rezultatele sătmărenilor au fost și mai spectaculoase:

Premiul III – Jessica Caraba;

Premiul II – Vanessa Basile, Anita Șipoș;

Premiul I – Eduard Boconciosu, Oana Maria Șerba, Alexandra Țura, Anita Bercea, Daria Grad, Alexandra Sorian;

Premiul I și Marele Trofeu – Lucian Palcău, Beata Barla.

Trebuie menționat că aceste concursuri sunt dedicate elevilor care învață pianul în timpul liber, ca activitate extrașcolară. Elevii școlilor specializate de muzică nu au drept de participare, iar premiile se acordă pe categorii de vârstă și ani de studiu.

Muzica, o pasiune desuetă?

Fotografie de echipă

Mariana Moga, care predă de decenii bune pianul, ne-a mărturisit că este foarte mândră de actuala generație care studiază cu dânsa. Trebuie să ținem cont că suntem în era Internetului și telefoanelor inteligente, o vreme a distracției la îndemână, în care pasiunea pentru un instrument muzical poate părea desuetă. Și totuși acești copii vin cu drag la ore, concurează cu ambiție și iubesc muzica, iar asta am avut prilejul să vedem mai ales în micile repetiții dinaintea prestațiilor de la vernisajele AAP, când concentrarea e urmată de zâmbete și îmbrățișări pentru cei care urmează să se așeze în fața claviaturii. Spiritul de echipă e remarcabil.

Doamna Moga spune că în programul ei de predare pune accentul pe melodicitatea clasicilor vienezi (Haydn, Mozart, Beethoven) și nu își terorizează elevii cu arabescurile muzicii baroce, exercițiile și studiile fiind alese în așa fel încât să mențină vie încântarea pe care tânărul interpret o resimte când bulinuțele din partitură se transformă în melodie și acompaniament. Sigur, ”Clavecinul bine temperat” al lui Bach e fundamental pentru profesionalizarea unui pianist, dar aici nu este vorba de a crea profesioniști. Nu este neapărat un demers al excelenţei interpretative, fiecare pianist având ocazia să se exprime indiferent de nivelul de pregătire, de la începătorul absolut – care abia buchiseşte notele şi desenează stângaci melodii simple pentru copii – la cei care au căpătat experienţă şi dexteritate, sunt rodaţi în concursuri şi apariţii publice şi îşi permit să atace cu succes muzica lui Beethoven din Sonata „Patetica” sau pretenţioasele ritmuri ragtime ale lui Scott Joplin.

Se ştie că în ţările occidentale interpretarea muzicală are un rol important în programul şcolar, fiind un domeniu care formează o disciplină aparte şi, foarte important, formează oameni care vor fi în stare să aprecieze muzica bună, măiestria muzicienilor profesionişti şi să susţină, prin atenţia şi dedicarea lor, lumea muzicii clasice, pentru care formarea unui public tânăr ar trebui să fie o prioritate. Cât timp muzica le aduce bucurie, modele trecătoare ale timpurilor noastre nu prea au de ce să mai conteze.

Iar confirmarea am avut-o de la micuța Anita Bercea: după ce s-a fâstâcit odată de față cu publicul, la un vernisaj, a revenit la pian și a cântat din nou bucata aleasă, cap-coadă, cu gust și aplomb. Aplauzele entuziaste primite le va ține minte, credem noi, toată viața.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with