Program ITV: 00.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitaţi Gabriela Tatu, Ioan Podină, titlul emisiunii: Filme accesibilizate pentru nevăzători, proiectate la Satu Mare (reluare) 01.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi Adrian Albu, Ioan Leitner, Dan Stegerean, titlul emisiunii: Când şi cum scădem preţul apei? (reluare) 02.30 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu, titlul emisiunii: Ciprian Crăciun – raport la 500 de zile 03.36 Zone folclorice, cu Ioana Vladimirescu 04.50 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Se deschid sezoanele de vânătoare 05.48 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat Georgeta Pop, titlul emisiunii: Noi soluţii pentru investigaţii paraclinice 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Barta Zoltan 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Arnold Anzik 08.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitaţi Gabriela Tatu, Ioan Podină, titlul emisiunii: Filme accesibilizate pentru nevăzători, proiectate la Satu Mare (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Barta Zoltan 09.50 Iată omul, cu Gabriel Ghişan, invitat Laura Diana Bota 10.55 Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Satu Mare 11.16 Teleshopping 11.33 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi Adrian Albu, Ioan Leitner, Dan Stegerean, titlul emisiunii: Când şi cum scădem preţul apei? (reluare) 13.00 Ştiri 13.36 Mesager educaţional, cu Vasile Nechita, invitat Csaba Csintalan, titlul emisiunii: Părăsirea timpurie a şcolii, cauze şi soluţii 14.28 Teleshopping 14.43 Sănătate, frumuseţe, stil, cu Ioana Vladimirescu 15.20 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc, invitat Sike Tamas, titlul emisiunii: Parcurile, grădinile, refugii importante pentru biodiversitate 15.55 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat Laurenţiu Costin, titlul emisiunii: Despre oamenii demonizaţi 16.48 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Legumicultorii din Halmeu folosesc seminţe din străinătate 17.40 Panoramic sportive, cu Ionuţ Blăjean, invitat Florin Mulcuţan, titlul emisiunii: Viitorul boxului sătmărean sună bine 18.40 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Sănătate, cu Mihaela Ghiţ 22.30 La psiholog, cu Ioana Vladimirescu, invitat Călin Secan, titlul emisiunii: Rostul consilierii psihologice în doliu 23.30 Ştiri

Tiberiu Soare şi-a onorat prestigiul pe scena Filarmonicii sătmărene

Scris de Vasile Andreica, 07 octombrie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Tiberiu Soare

Tiberiu Soare

Unul dintre punctele majore de atracţie din programul Festivalului internaţional “Zilele Muzicale Sătmărene” în a sa ediţie jubiliară cu numărul 40 era prezenţa dirijorului Tiberiu Soare pentru prima oară la conducerea orchestrei simfonice a Filarmonicii “Dinu Lipatti”.

Maestrul bucureştean şi-a cucerit o reală faimă în lumea muzicii clasice româneşti atât prin prestaţiile sale, mai ales în fruntea orchestrelor Radio, cât şi prin modul volubil şi modern în care relaţionează cu muzicienii pe care îi conduce şi mai ales cu publicul. Pe lângă înţelegerea partiturilor, şlefuită în anii de formare petrecuţi sub îndrumarea unor nume mari ca Ludovic Bacs sau Horia Andreescu, tânărul dirijor are şi o uşurinţă a cuvintelor, reuşind să prezinte muzica într-un mod plăcut, antrenant şi pe gustul unui public care nu se mai mulţumeşte cu stilul rece, academic, de a se vorbi sau scrie despre artă. În acest sens, volumul în care sunt reunite conferinţele sale despre opere celebre rămâne unul de referinţă – şi poate fi consultat la Sala de Lectură “Gheorghe Bulgăr” a Bibliotecii Judeţene din Satu Mare.

Reabilitarea Simfoniei I de Rahmaninov

În urmă cu 120 de ani şi jumătate, prima simfonie a unui tânăr compozitor pe nume Serghei Rahmaninov avea programată premiera la Sankt Petersburg. Urma să fie dirijată de cunoscutul Alexandr Glazunov. Aşa cum se întâmplă adesea cu debutanţii, lucrarea a fost tratată cu neglijenţă de un dirijor care, pe lângă talentul incontestabil de compozitor şi invidia de rigoare, mai era şi bun prieten cu paharul de vodcă. A rezultat o premieră dezastruoasă, care l-a făcut pe Rahmaninov să intre într-o perioadă depresivă – fertilă însă, pentru că din ea a rezultat faimosul Concert nr. 2 pentru pian. Reevaluată după câteva decenii, Simfonia I în re minor op. 13 şi-a găsit locul meritat în repertoriu. Evident nu este o capodoperă, dar oglindeşte potenţialul imens care avea să rodească în anii de maturitate ai autorului ei.

Preocuparea pentru claritatea sunetului, inerentă în lucrul cu o orchestră radio, şi obişnuinţa cu lumea operei, unde orchestra devine ea însăşi o voce şi un personaj în povestea de pe scenă, l-au făcut pe Tiberiu Soare să abordeze partitura cu mare atenţie. Urmărind-o joi seară în Sala Filarmonicii am înţeles cât de uşor putea fi ea scăpată din mâini de un dirijor mai slab. Armoniile complexe şi ritmurile furtunoase ale primei părţi, expresivitatea apăsătoare a părţii a treia şi explozivul final pot uşor degenera într-un corp sonor păstos şi haotic. Din fericire, nu a fost cazul acum.

Regretatul nostru coleg Marius Chinde, meloman avizat, obişnuia să spună că niciodată orchestra Filarmonicii nu i s-a părut mai bună ca în ultima vreme. Ar fi găsit o confirmare puternică a părerii sale acum, cu această simfonie deloc simplă care şi-a găsit în muzicienii sătmăreni nişte interpreţi competenţi şi devotaţi, conduşi de o mână dirijorală fermă şi elegantă, mişcările ample şi gesturile de microdetaliu fiind un spectacol în sine. Iar contextul serii de joi, când vestea morţii actorului Vasile Blaga era deja cunoscută, a dat un tragism aparte răscolitorului Larghetto. Remarcabilă a fost prestaţia percuţioniştilor în partea finală. Aplauzele, pe măsura reuşitei muzicale, au venit după câteva secunde de linişte profundă.

Mozart de şcoală rusă

Prima parte a serii a fost consacrată Concertului KV 595 de Mozart, care şi-a găsit în Alexei Nabiulin un interpret sobru, precis, cu atingeri de fineţe şi cadenţe îndrăzneţe, un bun exponent al renumitei şcoli muzicale ruse, el fiind şi cadru universitar la Moscova. Din nou am remarcat, în acompaniament, evidenţierea grijulie a vocilor şi redarea mai bună ca în alte ocazii a complexităţii unei partituri care s-a constituit într-o încununare a unui gen preferat al compozitorului. Lirismul liniştit din Larghetto a fost ferit de patetism, iar frumosul Allegro final, bazat pe melodia cântecului “O, vino, mai cu soare”, a fost tratat în aceeaşi manieră moderată, lăsând muzica să strălucească prin sine, fără bravuri solistice exagerate. Şi trebuie să mărturisim că rareori am simţit concentrarea publicului atât de intensă ca la acest concert. Semn că muzica bine cântată nu are nevoie de prea multe cuvinte.

Abonează-te acum Online!
Baby Trend
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.