20.08.2019 00.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Romeo Nicoară, Ciprian Crăciun, Radu Panait. Titlul emisiunii: Se rupe coaliţia de guvernare?(reluare) 01.30 Educaţie Ecologică cu Cristina Bursuc. 02.00 Ştiri 02.30 Audienţe în direct, cu Mihaela Ghiţă, invitaţi: Marcela Papici, Tallian Cristian. Titlul emisiuni: Tragedia de la Caracal şi îngrijorările părinţilor.(reluare) 03.30 Cultură cu Mihaela Ghiţă. Titlul emisiuni: Iubirea ca artă şi ştiinţă. 04.30 Sănătate, frumuseţe, stil cu Ioana Vladimirescu şi Ioana Zaharia, invitat: Sorin Berindei. 05.30 Info Studio cu Adriana Mureşan. Titlul emisiuni: Vacanţa perfectă. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Romeo Nicoară, Ciprian Crăciun, Radu Panait. Titlul emisiunii: Se rupe coaliţia de guvernare?(reluare) 09.30 La Psiholog cu Ioana Vladimirescu. Titlul emisiuni: Copiii, tehnicile de meditaţie şi relexare. 10.10 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş. Titlul emisiuni: Porcii de mangaliţa între mit şi realitate. 11.00 Taina Credinţei cu Mihaela Ghiţă. Titlul emisiuni: Capcanele reţelelor de socializare. 11.45 Teleshopping 12.00 Ştiri 12.30 Audienţe în direct, cu Mihaela Ghiţă, invitaţi: Marcela Papici, Tallian Cristian. Titlul emisiuni: Tragedia de la Caracal şi îngrijorările părinţilor.(reluare) 13.30 Ne cheamă natura cu Ioana Zaharia. 14.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Romeo Nicoară, Ciprian Crăciun, Radu Panait. Titlul emisiunii: Se rupe coaliţia de guvernare?(reluare) 15.30 Teleshopping 15.45 Info Magazin cu Adriana Mureşan. Titlul emisiuni:Efectele muzicii în tândul adolescenţilor. 16.30 Zone Folclorice cu Ioana Vladimirescu. 17.30 Panoramic sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat: Florin Mulcuţan. Titlul emisiunii: Centru olimpic de sport la Satu Mare. 18.00 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă. Titlul emisiunii: Prevenţa cardiovasculară. 18.30 Audienţe în direct, cu Laczko Eva (direct) 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar (direct) 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct, cu Laczko Eva (reluare) 23.00 Portret de artist

“Tără(z)boi”, sau jocul vieţii şi al morţii într-o ţară a nimănui

Scris de Vasile Andreica, 17 noiembrie 2018 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
”Tără(z)boi”

”Tără(z)boi”

Directorul artistic al secţiei române a Teatrului de Nord, Ovidiu Caiţa, şi-a rezervat onoarea de a regiza textul care avea să fie declarat câştigător de către juriul concursului Focus Drama Ro. Şi a avut norocul să dea peste un text care, decolând mult dincolo de tema destul de vagă anunţată în concurs, se înalţă în zona marilor meditaţii despre război şi pace. O temă străveche, însă mereu relevantă.

Scenaristă de film şi profesoară la academii de teatru din Chişinău, Mariana Starciuc scrie cu forţă, cu empatie, cu suflu poetic, despre un război uitat şi absurd: conflictul din Transnistria de după declararea independenţei Republicii Moldova, în 1992. E o piesă care, la cum se prezintă acum contextul politic în ţara autoarei, e greu de crezut că se va vedea curând acolo. A fost nevoie de o călătorie “în celălalt capăt al spaţiului românesc” (după cum se exprimă chiar Mariana) pentru ca piesa să devină spectacol.

Când în norod se umflă rânza

Aşadar, Uniunea Sovietică tocmai s-a destrămat. Căutându-şi identitatea, moldovenii îşi proclamă independenţa şi trec la grafia latină, recunoscând că limba lor e, în fond şi la urma urmei, cea română, cu rusismele de rigoare cu tot. La malul Nistrului, familia unui pădurar care răspunde şi de o zonă de dincolo de râu intră în frenezia războinică atunci când lucrurile se precipită între etnicii români şi cei ruşi. Masa de săteni, destul de amorfă şi indolentă, devine, încet-încet, un monstru cu colţii tot mai tăioşi, în timp ce dincolo sosesc mercenari momiţi dintre condamnaţii de drept comun, carne de tun în războiul Kremlinului pentru influenţă în zonă.

Tărăboiul ăsta cu arme şi cu moarte scoate oamenii din mecanica socială şi arată ce poate fiecare, demonstrează că ăia răi pot fi buni şi ăia buni pot fi răi, explorează ciocnirile egoismelor personale şi colective, umanismul şi dezumanizarea, felul în care, vorba unui cântec din acele vremuri, lupta se duce de fapt în capul fiecăruia (vă mai amintiţi “Zombie”?). Autoarea driblează la milimetru ispita alunecării în melodramă (relaţia dintre Ana, tânăra moldoveancă, şi Stiopa, rusul bun la inimă, rămâne într-un final doar în parametrii simplei omenii) şi cea a hiperdramatizării morţii. Rezultă un text foarte bine calibrat, cu planuri largi ale mişcărilor istoriei şi planuri strânse pe soarta indivizilor. Cam ca în opera lui Tolstoi, am zice noi, căci moldovenii n-au de ce să se dezică de marea cultură rusă, cu toate greutăţile trăite sau resimţite.

Un spectacol bine gradat

Mărturisim că am găsit obositoare prima jumătate de oră a spectacolului, plină cum este de momente de mişcare sincronă puse parcă prea deliberat în scenă de regizor şi coordonate de experta trupei în materie, Roxana Fânaţă. Dar pe măsură ce timpul trecea şi spectacolul dospea în faţa ochilor publicului, sensul acestor automatisme s-a desluşit. Spectacolul merge încet, dar sigur, de la mecanismul colectiv, de turmă, la vârfurile individuale din momentul culminant al conflictului şi, în cele din urmă, la destrămarea totală a impecabilei maşinării care părea să fie obştea sătească la început. Când traficul de bunuri şi oameni devine normă, cum ni se spune că e în Transnistria până în ziua de azi, fiecare se descurcă pe cât îl duce capul. Fără să uite: e imposibil să uiţi aşa un cataclism.

Decorul auster, dominat de o pantă în vârful căruia se suie mereu personajul dominant al stării de spirit a momentului, amenajat de Anda Popa, lasă loc actorilor să se dezlănţuie. Reţinem frumoasa prestaţie a lui Cătălin Mareş în rolul proscrisului rus, etalând un tip masculin aproape ideal, cu sentimentele şi raţiunea în echilibru, conştient şi gata să facă mereu ce trebuie. Alexandra Odoroagă compune frumos figura unei mame mereu îngrijorate, iar Crina Andriucă evocă dureroasa ieşire a fetei din anii naivităţii. Romul Moruţan este impunător ca lider al comunităţii sale, dezarmat însă de sfada femeilor, iar Adriana Vaida ne duce în arhetipul femeii bocitoare din vechime. Andrei Gîjulete debutează cu o scenă intensă, care promite mult pentru viitor. Evoluează bine şi Raluca Mara, Roxana Fânaţă, Ciprian Vultur, Ioana Cheregi, Anca Dogaru, Stelian Roşian.

E un spectacol de văzut şi meditat. Parcă acestui text, eventual lărgit, i-ar sta bine în haină cinematografică, dacă s-ar găsi (unde?) finanţarea cuvenită.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.