Image 1
Image 2

Biserica ctitorită de Episcopul greco-catolic Grigore Maior, sfinţită de Episcopul ortodox Iustin Sigheteanul

Sute de credincioşi au participat la Slujba de târnosire a Bisericii din Sărăuad
Sute de credincioşi au participat la Slujba de târnosire a Bisericii din Sărăuad
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Sute de credincioşi au participat la Slujba de târnosire a Bisericii din Sărăuad
Sute de credincioşi au participat la Slujba de târnosire a Bisericii din Sărăuad

Iconostasul greco-catolic al Bisericii din Sărăuad a fost înlocuit cu un iconostas ortodox
În duminica a patra după Paşti, a Slăbănogului de la Vitezda, 11 mai 2014, PS. Iustin Sigheteanul, episcop vicar al Episcopiei ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului a oficiat slujba de târnosire a bisericii din Sărăuad cu hramul Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril. Acest moment are loc la împlinirea a 241 de ani (1773) de la construirea sfântului lăcaş, de către Grigore Maior, Episcop Unit al Episcopiei de Făgăraş şi Alba Iulia (1772 -1782).

Slujba de Târnosire a fost oficiată de PS. Iustin Sigheteanul, episcop vicar al Episcopiei ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului împreună cu cei doi părinţi protopopi de Satu Mare şi Carei, Ioan Socolan şi Marian Crainic, alături de care s-a aflat preotul paroh, Ioan Petrovan şi un impresionant sobor de preoţi.
În bătaia clopotelor, PS Iustin Sigheteanul a fost întâmpinat cu mare bucurie de un frumos sobor de preoţi, de consiliul parohial, de primarul oraşului Tăşnad, Vasile Mitraşca, de enoriaşi ai parohiei, dar şi de credincioşi veniţi din Tăşnad şi împrejurimi şi din Satu Mare. A urmat slujba de târnosire a bisericii.  După întocmirea Sfintei Mese s-a continuat cu sfinţirea bisericii pe dinafară, a catapetesmei şi a picturii. O dată cu slujba de târnosire, bisericii i-a fost dăruit un al doilea hram şi anume al Sfinţilor Martiri Brâncoveni.

PS Iustin Sigheteanul a explicat celor prezenţi semnificaţia celor mai importante momente din slujba de târnosire a bisericii, un moment unic pentru comunitatea dreptmăritorilor creştini din Sărăuad,  a lucrărilor care au fost realizate în ultima perioadă, în semn de preţuire faţă de tot ce au făcut înaintaşii lor.

Acum,  la împlinirea a 241 de ani de când a fost pusă piatra de temelie, sfântul lăcaş de rugăciune a trecut prin importante lucrări de renovare exterioară, realizarea unui nou iconostas şi a picturii acestuia şi totodată refacerea altarului.

31 de comentarii

  1. Oare ortodocsii stiu ca in urma cu un secol, crestinii reformati, calvini, luterani,etc., isi spuneau crestini ortodocsi. Isus a spus>adevarul te v-a elibera> . Cei care azi sustin ca sunt ortodocsi, ar trebuii sa stie ca si biserica lor pana la 1054 a fost Biserica Greco Catolica. Greco- ptr influenta din lumea greaca asupra spiritualitatii sale, iar catolica ptr ca asa s-a facut *marturisirea de credinta* de la Niceea 325 si Constantinopol 381. In limba greaca nu exista termenul de *sobornicesc* acesta este termen slavon. Ori slavii s-au increstinat la sfarsitul primului mileniu crestin. Daca ar fi atenti ortodocsi la spiritualitatea lor ar vedea ca este departe de a fi “credinta adevarata – dreapta” bazata pe Biblie. Imbulzeala de la orice manifestare religioasa dovedeste acest lucru. La beatificarea papei Ioan Paul al II-lea au fost un milion de pelerini, care s-au purtat mai civilizat decat cei, in aceiasi zi la ridicarea la cinstea altarelor a calugarului ortodox Irodion de la Lainici. Meditati la acest aspect dragi ortodocsi.

  2. Slugarnicia preotilor ortodocsi fata de imperiu
    Ioan Fruma in cartea sa “Horea, procesul si martiriul sau”, Editura Dacia Traiana, Sibiu, 1947, are un capitol “Rasplata tradarii”, unde arata cum episcopul ortodox de la Sibiu, Ghedeon Nichitici, infaptuieste prinderea lui Horea. In ziua de 5.2.1785, Mihail von Brukental, comisar imperial face premierea celor care au realizat prinderea lui Horea: episcopul ortodox, Ghedeon Nichitici primeste cea mai mare rasplata: 1000 florini de aur; al doilea premiu pentru prinderea lui Horea il primeste episcopul ortodox de la Arad, Petru Popovici: 800 de florini de aur; Iosif Abramovici, protopop ortodox la Abrud primeste 30 galbeni si o medalie (probabil o decoratie) ca al treilea premiu.
    – Mitropolitul Andrei Saguna de la Sibiu, in 1846 de Boboteaza, prinde cu viclesug si violenta pe Ecaterina Varga, lucratoare pentru drepturile romanilor, predind-o la inchisoarea din Alba Iulia. (“O lacrima fierbinte” I. Sterca Sulutiu, Brasov 1877, precum si cartea “Romanul Caterinei Varga” de Vlaicu Birna, Edit. Tineretului, 1960).
    – Miron Romanul, mitropolitul ortodox de la Sibiu, in 1884 infiinteaza un partid pro-maghiar, care lupta impotriva Partidului National Roman, acesta sustinind drepturile romanilor. Mitropolitul ortodox s-a pus sub obladuirea primului ministru Kalman Tisza si a intemeiat ziarul “Viitorul” (Magazin Istoric nr 9/1974).
    – Episcopii ortodocsi din Ardeal, s-au manifestat impotriva intrarii in razboi a Romaniei, in 1916, dind o circulara cu nr. 2602/8/1916, in “Telegraful roman”, semnata de Vasile Mangra arhiepiscop si mitropolit; Ioan I. Popp, episcop de Arad si Dr. Miron Cristea, episcop de Caransebes, unde se poate citi in rezumat:
    “Monarhia Austro-Ungara are un dusman mai mult, noul dusman este Romania, noul dusman este fratele nostru… Noi ne vom face datoria fata de ei, caci mare ne este iubirea fata de neam, dar mai mare ne este iubirea fata de Patrie (Austro-Ungaria). Ea este mama noastra. Datorie avem s-o aparam pina la ultima picatira de singe, chiar si contra fratilor nostri… sa stie ca-l vor face numai peste cadavrele noastre, cadavre romanesti…”
    – Episcopul Alexandru Nicolescu, ulterior mitropolit la Blaj, a fost numit “tradator de patrie”, desigur, al imperiului austro-ungar, fiidca a refuzat sa semneze un astfel de manifest.

  3. Spui matale cu adanca evlavie ca “Acum la 241 de ani de la punerea pietrei de temnelie a acestui sfânt locaş de rugăciune,considerăm că îndemnul şi efortul Preasfintitului Iustin Sighetenul de al înfrumuseţa, de al avea în atenţie,reprezintă un minunat omagiu adus,ctitorului Grigorie Maior,moşilor şi strămoşilor noştri ai căror urmaşi demni am vrea şi ar trebui să fim.” Nimic rau pana aici, insa ca intr-adevar taoate aceste “lucrari” sa fie cu adevarat un omagiu adevarat si nu unul pervers, , ar trebui ca Preasfintitul sa faca tot posibilul si sa-i lamureasca pe mai marii sai ca aceasta biserica sa fie urgent redata proprietarilor de drept, adica greco-catolicilor! Desigur ca in acest lacas sfant ar putea participa la slujbe toti credinciosii, fie ei ortodocsi sau greco-catolici, asa cum se mai intampla si in alte locuri din Tara, unde lucrurile au revenit la normal si unde intre credinciosii celor doua culte domneste pacea si buna intelegere! Ar fi atunci intr-adevar un omagiu adevarat adus ctitorului acestei Biserici!

  4. Aici nu e vorba doar de inlocuirea unor iconostase si picturi vechi facute de mosii si stramosii nostril Greco-catolici sau de “rectificarea” arhitectonica de turnuri precum cel de la biserica din Cimitirul Vesel din Sapanta, sau ma rog a altor parti de constructie! Este vorba de o actiune samavolnica de daramare in masa a unor vechi biserici, monumente istorice si de cultura, construite de greco-catolici si tinute sub sechestrul ortodocsilor! Este vorba de un adevarat genocid cultural, facut la indemnul si cu incuviintarea defunctului Bartolomeu si ai discipolilor sai: Amintim, spre stiinta cititorilor despre Bisericile din Ungheni-Mures, Vadu-Izei, Maramures, Ghiot-Taga, Cluj, Smig, Sibiu, Badon, Salaj. Toatea cestea au fost facute una cu pamantul spre stupoarea si dezaprobarea credinciosilor! Iar pe lista aceasta, va trebui sa mai adaugam acum si “operatia estetica” facuta la biserica ctitorita de episcopul Greco-catolic Grigore Maior din Sarauad! Trist este ca urmand aceasta linie profund nedreapta , nici pana astazi n-au fost retrocedate bunurile furate de ortodocsi cu sprijinul bolsevicilor, cum este si cazul actualei biserici din Sarauad, pentru care ortodocsii nu au nici un drept de proprietate! Cam asta-i baiul, stimate preot ortodox!

  5. Deci, oamenii aveau dreptate, că nu este iconostas ortodox sau greco-catolic. Iconostasul a fost preluat în bisericile greco-catolice,conform tradiţiei şi hotărării la trecerea de la 1700 : „de-a păstra totul aşa cum este”.
    Mai mult,iconostasul în cauză era de după anii 50, apoi pictura lui, mai recentă şi neconformă,aşa că o înoire,dacă a fost posibil, nu este o blasfemie ci considerăm că este o binecuvântare şi o mare bucurie că mai găsim oameni de bine,ca exemplu în cazul de faţă familia Leţiu, care ne ajută să dăm atenţie cuvenită şi bisericilor din satele noastre,pentru a fi şi a arăta corespunzător demnităţii noastre din acest început de secol.Mai mult, toate obiectele religioase,chiar scoase din uz,se păstrează cu demnitatea cuvenită.
    Personal,m-am simţit şi declarat întotdeauna, un luptător pentru ortodocsie dar,aşa cum obişnuieşte să afirme Preasfinţitul nostru Iustin:”nu împotriva a ceva, ci pentru ceva” , ceva mai nou,mai bun,mai frumos,fără a leza însă demnitatea înaintaşilor,orice concepţie or fi având ei.
    Ca atare nu dorim a adânci răni,nu dorim a crea diveregenţe pentru orice,dorim să fie împăcaţi toţi,cei ce au sunat, cei ce s-au sesizat sau ofensat,că Biserica Ortodoxă Română, prin Episcopia Maramureşului şi Sătmarului,toţi preoţii noştri,are pe aceste meleaguri doar un singur gând,slujirea cât mai bine şi frumos a credincioşilor neamului nostru.
    Acum la 241 de ani de la punerea pietrei de temnelie a acestui sfânt locaş de rugăciune,considerăm că îndemnul şi efortul Preasfintitului Iustin Sighetenul de al înfrumuseţa, de al avea în atenţie,reprezintă un minunat omagiu adus,ctitorului Grigorie Maior,moşilor şi strămoşilor noştri ai căror urmaşi demni am vrea şi ar trebui să fim.

  6. “Iconostasul greco-catolic al Bisericii din Sărăuad a fost înlocuit cu un iconostas ortodox!” Iata inca o mostra de incalcare grava a proprietatii, a bunului simt, devreme ce biserica respectiva era una greco-catolica, sechestrata vremelnic de ortodocsi! Cu ce ii impiedica pe actualii proprietari-impostori iconostasul respectiv? Numai ca era vechi si greco-catolic? Nu le e frica de mania lui Dumnezeu, care se poate revarsa asupra lor pentru ca sunt autorii unor asemenea acte infame, de rea credinta, de profanare a tot ce au faurit mosii si stramosii nostri? Cu atat mai mult ca pe meleagurile noastre, pana in anul 1948, ortodocsii erau numarati pe degete, iar majoritatea covarsitoare a populatiei era greco-catolica! Iar trecerea la ortodoxie, religia cotropitorilor bolsevici din Rasarit, s-a facut cu forta sub amenintarea trimiterii oamenilor in puscariile comuniste! A veni acum in conditii de democratie si a continua sa-ti bati joc de aceasta Biserica_martir, este nu numai un mare pacat, dar si un act profund necrestinesc!

  7. De obicei, lucrurile vechi, asa cu era si acel iconostas facut de catre greco-catolici, au o valoare deosebita! Sunt curios, care a fost motivul inlocuirii acestuia cu unul nou? Operatiune cu pricina mi se pare a fi o blasfemie, o batjocura adusa artei vechi in general si o persiflare a valorilor trecutului! A schimba cu orice pret un lucru vechi, cum a fost cazul acestui iconostas, numai pentru ca era “greco-catolic” mi se pare o tampenie pur si simplu! Tot asa s-a procedat si in cazul unor biserici vechi luate cu japca de catre ortodocsi in anul 1948 cu sprijinul bolsevicilor lui Stalin, care au avut o soarta mult mi trista: au fost pur si simplu daramate, iar in locul lor construite niste biserici “noi” ortodoxe! Acest lucru s-a intamplat si in Mures, si in Salaj si in Maramures! Mai rau ca in timpul vandalilor! Oare se vor simti mai bine credinciosii in fata noului iconostas si a noilor icoane impuse de catre ierarhii sefi, discipoli ai gen. sec. Anania si mai nou, a discipolului acestuia, Andreicut care s-au dedat la toate aceste bazaconii numai de dragul injosirii credintei noastre strabune, greco-catolice!

  8. Perioada pastoraţiei episcopului Ioan Bob a fost una dintre cele mai înfloritoare. Pe timpul lui mănăstirea “Sf. Treime” din Blaj a ajuns la culmea înfloririi sale, găzduind în sânul ei pe corifeii Şcolii Ardelene, Samuil Micu, Gheorghe Şincai şi Petru Maior cu care, din păcate, episcopul nu a fost întotdeauna de acord. Diferendele dintre ei au fost mai puţin de natură personală şi mai mult de principii. Ioan Bob a fost primul episcop unit care n-a fost călugăr. În locul consistoriului format din călugări, vicari şi asesori, în 1807 a introdus capitulul catedral, format după modelul latin, din 7 canonici. Cel care-l atacă în mod deosebit pe episcop este Petru Maior în Istoria Besearicii Românilor, în care deplânge dispariţia practicii păstrate de episcopii anteriori ai Bisericii Române Unite până la Grigore Maior, considerându-l pe Bob un inovator care a introdus în Biserica Unită un model prea autoritar de conducere. Nu numai călugărilor ci şi protopopilor le-a răpit din drepturile de care s-au bucurat după rânduiala Bisericii Răsăritului “cu care cale protopopii cei uniţi din Ardeal din protopopi de lege grecească ar rămâne arhidiaconi popistăşeşti”. P. Maior mai deplânge şi cere “reactivarea conducerii sinodale a episcopiei prin Săborul Mare”. Săborul Mare era format din episcop cu toţi protopopii şi delegaţii clerului din fiecare district, spre deosebire de Săborul Mic, format din episcop şi 12 protopopi, cum a fost cel din februarie 1697, ţinut sub Episcopul Teofil în legătură cu unirea.
    În calitatea sa de luptător pentru drepturile românilor din Transilvania, episcopul Ioan Bob a înaintat Curţii Imperiale mai multe memorii, între care cel mai important este Supplex Libellus Valachorum din 1791, semnat şi de episcopul ortodox Gherasim Adamovici. “Aceluiaşi obiectiv îi este subordonată şi activitatea sa de “luminare a neamului” prin slova cărţii, sprijinirea învăţământului şi întemeierea de manuale în limba română. Este autorul primei ample lucrări lexicografice româneşti tipărite, Dicţionarul românesc, latinesc şi unguresc (Cluj, 1822-1823). Cele aproximativ 11 mii de cuvinte româneşti înregistrate – pentru care se indică echivalentul latin şi maghiar – sunt grupate, fapt ce atestă viziunea puristă a autorului, în două secţiuni, cea mai mare cuprinde cuvintele de origine latină sau romanică, a doua reprezentând un glosar dat la sfârşitul volumului II, reuneşte cuvintele de alte origini”. A mai scris Teologia dogmatică după Tournely, Cartea de învăţături creştineşti despre deşertăciunea lumii, Cuvânt păstoresc etc.
    Episcopul Ioan Bob s-a stins din viaţă la 2 octombrie 1830, în vârstă de 91 de ani, încărcat de merite atât pentru Biserica unită, cât şi pentru Neam.

  9. ptr.Virgil Trufasiu – Los…

    De ce nu mentionati nimic de episcopul Ioan Bob ?
    Nu credeti ca a avut vreo contributie benefica romanilor in acele vremuri vitrege ? Atitudinea lui ,doar pentru a putea obtine si folosi in interesul romanismului ….tot ce era posibil in acele vremuri ?
    Mi-ar place sa citesc ..parerea dvs. pe acest subiect, ce merite credeti ca a avut ep. Ioan Bob ?

  10. COMENTARIU SI MARTURIE LA SCRISOAREA DESCHISA EMISA DE CATRE PROTOPOPIATUL ORTODOX DIN CAREI. Pe Internet a aparut anii trecuti o scrisoare adresata Presedintelui Parlamentului si Ministrului Cultelor. Nascut fiind intr-un sat ce apartinea acestui protopopiat si citind multe afirmatii departe de adevar e cazul sa le clarificam !.Nu inteleg ce semnificatie gaseste scrisoarea de a numi zona respectiva “Galileea neamurilor”, cu multe nationalitati si culte pe masura! Prin ani 30-40 galilieni, nu prea stiu sa fi existat in Carei, doar cateva familii de evrei veniti din Galita. Erau 40% romani, toti greco-catolici, tot cam atatia unguri reformati, un mic procent de svabi catolici si cateva sute de tigani, toti de limba magheara, care nu pareau ca apartin vreunei religii. Exista si un numar redus de ortodoxi, intre jandarmii de pe sate sau unii functionari veniti din Regat. N-am auzit ca sa fi fost vreun sectant, mai ales ca in tot fostul judet Salaj, din care facea parte Careiul erau doar patru baptisti (Enciclopedia Romaniei,1938). Cei 82 de preoti ortodoxi din Carei, cer autoritatilor sa “nu le ia ceea ce nu le-a dat niciodata adica bisericile ramase de la stramosi lor”. Ma intreb stupefiat : care stramosi ? In zona respectva nu s-a stiut ce inseamna cuvantul “ortodox”!. Bunicul meu vorbea doar de“neuniti. Se stia doar ca jandamul X, sau pretorul, sau cutare invatator regatean e de alta religie si se mira toata suflarea ca e divortat, lucru de neconceput pentru un greco-catolic.Toate bisericile au fost construite cu contributia unitilor, sub conducerea preotilor lor. Tatal meu, preot in Sudurau, a construit actuala casa parohiala si biserica din Chereus, fapt de carre era mandru. Bunicul meu, preot in Acas, a construit Biserica din Mihaileni, iar fratele bunicului, impozanta biserica din Zalau. Semnatarii scrisoii atentioneaza, ca, “stiu ce inseamna lupta si ca au supravietuit aici“, dar nu spun cum au luptat! . Pe la Carei, daca au luptat si au facut-o au fost doar preotii uniti! Imi cer scuze pentru exemple din familie: Bunicul meu la o luna dupa intrarea ungurilor in Carei, a fost incarcat intr-un vagon si expulzat la Beius; Tatal meu dupa 5 luni, in urma sicanelor mari ale preotului reformat din Surdau a trebuit sa se mute in parohia Bobota, total romaneasca; Fratele tatalui meu, Liviu, protopop in Zalau, dupa un an, a fost condamnat la 4 ani munca silnica pt. nationalism, inchis la Budapesta si dupa mai mult de un an, schimbat de Statul Roman cu un spion ungur inchis la Aiud. Imi amintesc de preotul Vasile Suta din Capleni si de Gh. Muresan din Sarauad, care au fost expulzati in Romania. Sigur, au fost si altii! Scrisoarea mai spune ca,“Habsburgii au inzestrat pe gr.cat.,cu averi imense” si e cazul sa fixam realitatea! Averile imense date de imparat, au fost exact, d o u a m o s i i, una pt. episcopia de Fagaras, schimbata cu o mosie din Blaj, din veniturile careia, s-au construit in 1754, scolile din Blaj si apoi au fost intretinuti gratuit sute si sute de elevi saraci, timp de 200 de ani si toti elevi blajeni au primit saptamanal cate o paine de 3 kg. zis tipau. La infiintarea in 1777 a episcopiei de Oradea, a primit o mosie, langa Beius, din care a fost construit Liceul din Beius in 1828 si la fel au fost intretinuti elevi saraci! Preotii respectivi, confunda lucrurile si realitatile: Averi imense au avut manastirile ortodoxe din Principate. Cu adevarat, imense, de vreme ce, un numar de 600 sute, deci, sase sute , au fost “inchinate”, Patiarhiilor si manastirilor ortodoxe din Rasarit, mai ales din Grecia , suprafata celor inchinate, reprezentand o cincime din aceea a Principatelor. Mosiile, spune Kogalniceanu au fost “carciumarite”, de egumenii greci ce le administrau. N-au intreinut nici o scoala. Este total incorecta afirmatia conferintei preotesti din Carei ca,“BOR reprezinta traditia si demnitatea neamului nostru”. Ion Frunza, in cartea: Horea, procesul si martirajul sau, relateaza ca “Horea a fost prins datorita Episcopului Gedeon Nichitici, episcopul Petru Popovici de la Arad si alti patru protopopi, toti ortodoxi, fapt pentru care au fost premiati cu galbeni”. In anul 1821, Tudor Vladimirescu a fost inchis in pivnitele Mitropoliei din Bucuresti. In cartea, Preoti si sate din Ardeal, Nic.Iorga scrie: Preotii lui Moga, sa-i odihneasca Dumnezu si pe ei si pe Vladicul Moga, ca samanta lor sa se sfarsaca si in Ardeal si in alte parti. In 1847, vicarul Andrei Saguna a rapit-o pe Ecat. Varga si a predat-o autoritatilor. Ajuns apoi episcop si mitropolit, tot Iorga spune: “de Saguna natiunea romana nu avea nevoie supt nici un raport. Cugetul lui nu era romanesc. El a ramas imperialist si austriac“. Tot Saguna i-a afurisit pe cei care scriau cu litere latine! Prin 1881, mitropolitul Miron Romanul, a infiintat Partidul Constitutional Roman, ce lupta impotriva celui National Roman, care milita pt. Unirea cu Romaina, lucru cu care mitropolitul nu era de acord. In 1915, in Telegraful Roman, Nic.Ivan a ajuns episcop si mitropolit ii pune la stalpul infamiei pe Oct. Goga si Par. Lucaciu pentru ca vorbesc de dezdro-birea romanilor din Ardeal. La intrarea Romaniei in razboi in 15 Aug.1916, Mitropolitul Vasile Mangra si episcopii Miron Cristea de Caransebes si Ioan Papp de Arad, publica o “Cerculara“, in care spun: “Romania, careia fiinta i-a dat patria noastra Ungaria, caci Radu Negru de la Fagaras a intemeiat Tara Romneasca, Dragos din Maramures a intemeiat Moldova…in mod perfid a ridicat arma asupra patriei noaste” si continua, ”romani ucigatori de frati ….Voi intindeti granitile voastre in hotarele vecinilor vostri, voi cresteti puterea voastra, venitele voaste, dezbracand pe alte natiuni…..acela care cu vorbe viclene pe buze, cu dorul de jaf in suflet, vine in hotarele noastre, nu-i frate, ci cel mai pagan dusman”. Pe langa aceasta, Ep.Miron Cristea, trimite ostailor romani din Austro-Ungaria o pastorala, in care ii indeamna sa apere tronul Monarhiei. Mai face declaratia, ca, va zdrobi cu carja sa de episcop, teasta primului soldat regatean care va calca pamantul sfant al Transilvaniei, numit Erdely!!. Nu sa lasat mai prejos, nici Mitropolitul Primat al Romaniei, Conon Armasescu, care in pre-ziua luptelor de la Oituz si Marasesti, a dat o proclamatie, ce s-a aruncat din avioanele germane, prin care, a cerut ostasilor romani sa nu lupte impotriva nemtilor, Traditie si Demnitate ortodoxa! Paralela ce o fac preotii din Carei intre anii 1700 si 1948, mi se pare, cel putin, cinica ! La 1700, schimbarea de la ritul roman-calvin la cel roman unit, dupa tratative ce au durat sase ani, cu preotul catolic Barany, intr-un prim sinod cu semnatura a 56 protopopi si preoti, iar in al 2-lea sinod, cu participarea si aprobarea a 1500 preoti si mireni, fara ca vreunul din acestia sa fi fost arestat sau chinuit, pe cand, in 1948, trecerea sa facut prin semnatura a 36 de preoti adusi cu forta, dintre care doi au inebunit, fara acordul vreunui episcop, iar toti episcopii au fost arestati impreuna cu sute de preoti si mireni, care au executat mii de ani de inchisoare. Din protopopiatul Carei, preotul Vasile Suta din Capleni, a murit in lagarul Ghencea, pr. Titus Borca a stat 5 ani in inchisoare, iar pr. Victor Fanea din Sancrai a fost condamnat la munca silica pe viata. Pr.Gh. Rosianu fost in Hotoan a murit, fiid ascuns intr-o vie in Oradea. Prepozitul nascut in Carei, Augustin Maghiar a murit in inchisoarea Sighet, dupa cateva saptamani petrecute intr-o celula fara geam,. Pr. Alex.Ratiu din Moftin a executat 16 ani de temnita. Vor fi si alti, pe care i-am uitat, dupa atatea ani! Revenind la stramosi ortodoxi ce se pretinde ca ar fi existat candva pe la Carei, N.Dobrescu in “Fragmente privitoare la Istoria Bis. R-sti, Budapesta, 1905, scrie: “Din anul 1091, romanii din Bihor erau organizati intr-un vicariat bizantino-slav condus de un arhiereu-vicar, supus episcopului latin al Oradiei. Preotii acestia erau scutiti de zeciuiala. Dupa 1554, preotimea din Crisana trece sub juridictia mitropolitilor procalvini ai Balgradului, iar o parte se calvinizeaza impreuna cu episcopul roman calvin Avram de Burda si apoi Petre Ciuciu, Nici un document nu spune ca la Carei sau Satu Mare au exista vreodata ortodoxi ! Virgil Trufasiu – Los

  11. Pentru a-l prinde pe Horea, nobilii au pus pe capul lui un premiu de 300 de galbeni. Pasurile de trecere în Țara Românească și Moldova erau riguros supravegheate, ca nu cumva capii revoluției să fugă acolo. Guvernul din Viena a intervenit și laConstantinopol, pentru ca turcii să nu dea azil răsculaților transilvani.[9] Prin trădare, la 27 decembrie 1784, de către pădurarul Anton Melzer din Abrud[1], Horea și Cloșca au fost prinși în pădurea Scorușetului din Munții Gilăului. În 30 ianuarie 1785 a căzut prizonier și Crișan, vândut de nouă țărani greco-catolici din Cărpeniș, căpeteniile lor fiind preoții greco-catolici din acel sat, tată și fiu (Popa Moise/ă și Popa Moise/ă cel Tânăr)[2]

  12. Chestiunea româno-maghiară în viziunea Mitropolitului Ortodox Vasile Mangra…

    Vasile Mangra ( Vichentie / Vincentiu Mangra, n. 25 mai 1850, Săldăbagiu, comitatul Bihor – d. 14 octombrie 1918, Budapesta) a fost Mitropolit si istoric, profesor si publicist si membru al Academiei Române, cu studiile gimnaziale la Beius si Oradea, teologice la Arad si juridice (neterminate) la Oradea. Vasile Mangra s-a implicat activ in miscarea nationala a romanilor transilvaneni, dar spre sfarsitul vietii a devenit un apropiat al guvernului maghiar, condamnand intrarea trupelor romane pentru eliberarea Transilvaniei in vara anului 1916.
    A sfarsit intr-un hotel din Budapesta, dar moartea sa nu a fost pe deplin elucidata : asasinat, sinucidere sau moarte naturala ?
    Ziarul ortodocsilor romani din Ungaria, „Telegraful Român” este numit, în perioada acestuia, „oficiosul tradatorului Vasile Mangra din Sibiu”. Tin sa remarc ca Teodor V. Pacatian în anii cât a condus „Telegraful Român” (4/17 ianuarie 1901 – 5/18 decembrie 1917), a fost condamnat de patru ori pentru articolele publicate în „Telegraful Român”, cu închisoare, amenzi în bani si plata cheltuielilor de judecata, însa „nimic n-a putut sa-i clatine demnitatea si patriotismul de care era însufletit”. Dar noul mitropolit nu avea nevoie de un asemenea redactor. De ce? Pentru ca alegerea sa ca mitropolit s-a realizat cu sprijinul protectorului sau politic – Stefan Tisza, fiul fostului prim-ministru al guvernului maghiar pe timpul lui Ioan Slavici, Kalman Tisza. Viitorul mitropolit, în anul 1910, a candidat pentru un loc de deputat în Parlamentul din Budapesta, cu program guvernamental din partea Partidului National al Muncii condus de Tisza Istvan, partid care milita pentru împacarea nationalitatilor din Ungaria, fireste cu drepturi mai largi pentru natiunea maghiara.
    Dar, iata ce ne relateaza istoricul M. Pacurariu despre alegerea acestuia ca mitropolit, în anul 1916: „Guvernul de la Budapesta, condus de Tisza Istvan, , are nevoie de un om de încredere în fruntea bisericii ortodoxe din Transilvania. Iar Vasile Mangra este tocmai omul potrivit. Desi Statutul Organic prevedea ca alegerea unui nou ierarh sa se faca în cel mult trei luni de la vacantare, acest termen s-a prelungit la o jumatate de an, pâna în august 1916. Dar în acest timp, s-au facut alegeri pentru Congresul National Bisericesc electoral, cu acest prilej, notarii, pretorii si prefectii au intervenit deschis în alegerea de deputati mai ales mireni, recrutati dintre functionarii de stat de etnie romana, dar care nu cunosteau problemele bisericesti.
    Episcopul Miron Cristea de la Caransebes a cerut sa fi e convocat Consistoriul mitropolitan, pentru a protesta împotriva acestei încalcari fl agrante a Statutului Organic; alte proteste au fost înaintate direct pe adresa Congresului electoral. Totul a fost zadarnic: la 24 iulie / 6 august 1916 a fost ales ca mitropolit arhimandritul Vasile Mangra. Ulterior, Miron Cristea a devenit colaborator si prieten al acestuia.
    Odata ales, mitropolitul Vasile Mangra, trebuind sa-si rasplateasca patronul, a facut numeroase declaratii de loialitate aprobate de ierarhii BOR din Ardeal si intarite prin semnaturi pe documentele bisericesti oficiale, care au stârnit pe buna dreptate revolta multor români, ce au preferat sa treaca la Biserica Greco-Catolica, decat sa ramana sub coducerea Mitropolitului Mangra.
    Iata ce-i scria lui Nicolae Iorga din Craiova, la 31 iulie 1916, avocatul G. Mil. Demetrescu: „Cred ca ati citit si D-voastra în ziar declaratiile de loialism unguresc pe care noul ales al Contelui Tisza ca mitropolit al românilor din Ardeal le face cu privire la România si cultura româneasca. Vicarul Episcopal Mangra, acum ales mitropolit, are îndrazneala sa spuna ca poporul românesc este un popor cu o cultura inferioara celei unguresti si în asemenea caz un astfel de popor nu poate aspira la cucerirea unui popor care are o cultura mult superioara, cum este cazul acelui maghiar. Pare ca ar fi aici vorba sa cucerim pe unguri, iar nu sa ne apropiem pe fratii nostri de acelasi neam si lege. Dar nu aceasta vreau sa va reamintesc aici. Ci, nerusinarea cea mare a acestui pseudoromân care îsi bate astfel joc de cultura româneasca si de limba sa natala uitând tot trecutul si renegându-si toata fiinta sa…”

    O moarte suspecta
    Dupa relatarile din presa vremii, este aproape sigur ca studentul E. Petrovici sa fi fost in fruntea unui grup de studenti romani si sarbi care l-au asasinat pe Mitropolitul ortodox Vasile Mangra, care se opunea actiunii de autodeterminare a romanilor din Ungaria si de unire a Transilvaniei cu Romania. Atitudinea lui Mangra era determinata de interese josnice, egoiste, sperand ca prin aceasta sa obtina din partea guvernului maghiar confirmarea la scaunul de mitropolit si obtinerea de titluri nobiliare, asemenea lui Andrei Saguna . Mitropolitul Andrei Saguna, baron al Imperiului Austriac, pactizase si el in trecut cu stapanirea, obtinâd numeroase privilegii si imense mosii, iar Vasile Mangra voia sa-i urmeze pilda… Autoritatile si guvernul de la Budapesta au preferat sa confirme versiunea sinuciderii lui Vasile Mangra decat sa accepte posibilitatea unui atentat politic care le-ar fi ridicat atunci probleme, sustine Aurel A.Coza, consemnand o marturie tarzie a tatalui sau.
    Cu toate acestea, in lucrarea redactata de profesorul Aurel Coza, moartea episcopului Vasile Mangra este prezentata in versiunea oficiala: si-a luat singur viata intr-o camera a hotelului “Bristol”….

  13. Scrii mult …dar faci doar afirmatii.
    Nu le sustii cu nimic convingator.
    Eu sunt ortodox,dar vrea sa stiu adevarata istorie !
    Cu ce scrii ….nu convingi si nu raspunzi la unele intrebari.
    E dovedit ca :
    – Crisan era greco catolic -(Horea,Closca si Crisan)
    -Horea,Closca si Crisan – au fost vanati de catre preotii ortodoxi -prinsi si predati de acestia , autoritatilor.
    -preotii ortodoxi – s-au opus Unirii.
    – “În 1 decembrie 1918, episcopul greco-catolic Iuliu Hossu a proclamat, în faţa celor peste 100.000 de români adunaţi la Alba-Iulia, Declaraţia Unirii.
    -etc., etc.,etc,

    La toate astea vreau raspuns….temeinic argumentat si sustinut cu probe.

    Doar asa , pentru a ne cunoaste istoria si a respecta adevarul ”gol golut”,ca sa putem pretui astfel adevaratele sacrificii si eforturi ale inaintasilor nostri – in vremurile alea grele, cand era nevoie si de o subtila si performanta diplomatie, vizavi de stapanire.

    In realitate ,exista un singur DUMNEZEU .
    Nu conteaza unde iti faci si ridici rugaciune catre Domnul- in biserica ortodoxa sau greco catolica.

    Eu m-am rugat si ma rog in orice biserica intru , indiferent de care este.
    Credeti ca gresesc ?

  14. Anania a fost in puscarie datorita faptului ca era legionar si nicidecum ca era popa ortodox! A reusit in scurt timp, datorita turnatoriilor sale din puscarie sa fie agreat de securitate si scos basma curata in fata conducerii de partid in frunte cu Ceausescu, care l-a trimis in misiune peste hotare in scopul dezorganizarii si infiltrarii emigratiei romane si eventual pedepsirea celor care “calcasera stramb” impotriva regimului comunist! Pentru ca si-a facut cu “constiinciozitate” misiunile, a fost inaltat la gradul de general de catre Ceausescu! Asta e crudul adevar si exista nenumarate documente care atesta acest lucru! Paralela care se face cu inaltii prelati greco-catolici este una provocatoare si profund mincinoasa, intrucat acestia au fost initial siliti sa treaca la religia pravoslavnica a rusilor, respectiv ortodoxa si neaccceptand acest lucru, au fost intemnitati si supusi celor mai crancene suplicii! Ei sunt adevaratii martiri ai neamului romanesc care si-au pastrat credinta cu riscul vietii!

  15. Stiati ca Biserica Ortodoxa Romana din Ardeal s-a opus unirii cu Romania? Si ca Greco-Catolicii au facut unirea?
    Stiati ca Vasile Lucaciu, preot greco-catolic, supranumit “Leul de la Sisesti”, a citit proclamatia de unire, nu Vasile Goldis, asa cum se spune si azi? Oare de ce se spune asa?….

    De altfel e bine sa se stie ca BOR din Ardeal a fost impotriva Unirii, ca a afurisit armatele romane care au trecut Carpatii, din care cauza mitropolitul ortodox de la Sibiu, Vasile Mangra s-a sinucis intr-un hotel din Budapesta ( hotel Bristol, parca), la 16 octombrie 1918, ca sa nu dea socoteala pentru tradarea poporului roman. Nici azi nu e pomenit in catedrala mitropolitana din Sibiu… Biserica greco-catolica a luptat pentru unire, dar nu BOR si reprezentantii sai…

    Mitropolitul din Sibiu, Miron Romanul in 1881condamna revendicarile romanilor din din Transilvania si loialitate fata de coroana Ungariei, intr-un cercular publicat in Telegraful Roman, oficiosul mitropoliei. Gazeta Transilvaniei, considera imediat ca metropolitul”si-a uitat complect de demnitatea sa de cap biseriesc roman,avand tendinte contrarii demnitatii noastre nationale”

    La scurt timp, acelasi Miron Romanul publica o alta circulara in care cere alegatorilor sa sprijine cu voturile lor pe candidatii partidei guvernamentale. Intr-o alta circulara se declara indignat de faptul ca”adunarilor de popor dau in mod potential impuls intr-o directie care trece marginile loialitatii ( fata de guvern)”.S-a considerat in acel moment ca Mitropolitul,s-a pus in slujba guvernului unguresc, sustinand interesele acestuia, diametric opuse politicii romanilor care luptau din rasputeri ca sa-si apere legea si limba. In multe orase ale Transilvaniei s-au exprimat proteste violente impotriva initiativei sale.

    Pana la urma, Miron Romanul si-a infiintat un Partid Moderat Roman Constituti-onal, care sa profeseze “credinta neinfranta catre Monarh, Patrie si Constitutie, respect, supunere si ascul-tare fata de legile sanctionate, adica anexarea Transilvaniei de catre Ungaria“. Acest partid a fost creat, ca sa lupte impotriva Partidului National Roman, care milita pt.unire cu tara, dar n-a reusit sa sparga unitatea nationala a romanilor!.Tot in Telegraful Roman, episcopul Clujului si apoi mitropolitul Ardealului, Nicolae Ivan, in 21 iulie 1916, pune la stalpul infamiei pe poetul Octavian Goga si pe luptatorul, numit “Leul de la Sisesti, Par. greco-catolic Vasile Lucaciu, intr-un articol plin de murdarie, ce n-ar fi putut fi scris intr-un mod mai infamat nici macar de un iredentist ungur!. Iata cateva fraze “

    La Bucuresti continua campania de a cons-trange guvernul sa iasa din neutralitate si sa intre in razboi alaturi de Rusia, pentru a lua Ardealul ….Fugarii nostri platiti de legatiunea ruseasca, nu pot lipsi de la asemenea intruniri. Marele demagog, Vasile Lucaci, le prezideaza si rosteste vorbiri, exprimandu-si dorinta de a putea prezida o intrunire la Alba-Iulia. Ei au o credinta falsa, ca Monarhia Austro-Ungara se va prabusi, dar ea va exista pentru ca existenta ei e o necesi-tate pentru Europa si pentru ca, daca n-ar exista ar trebui sa fie creata!.

    Acelasi Nicolae Ivan a mai sustinut in 1915 “Din ziua prima a mobilizarii, noi romanii unguri,ne-am facut datorinta fata de patrie…..Suntem mandri ca am putut dovedi din nou dinastiei si monarhiei prodata credinata romana ……avem incredere ca guvernul ungar va fi gata sa indeplineasca dorintele romanimii loiale in cadrele ideii de stat maghiar.Ce binecuvantare ar fi aceasta pentru noi”.

    Tot Telegtaful Roman, in 8 Sept. 1916, dupa ce Romania a declarat razboi Austro-Ungariei, publica Cercularul intregului cor episcopesc ortodox din Transil-vania in care se spune: “Romania,careia fiinta i-a dat patria noastre Ungaria, caci Radu Negru de la Fagaras a intemeiat principatul Tarii Romanesti, Dragos din Maramures a intemeiat principatul Moldovei si cu sprijinul Monarhiei Habsburgice s-a ridicat si s-a intarit Romania moderna….. Romania in mod perfid a ridicat arma asupra patriei noastre……Unde va este si in ce se arata patriotismul vostru, romani ucigatori de frati……Voi intindeti granitele voastre in hotarele noastre, voi cresteti puterea voastra, venitele voastre dezbracand pe alte natiuni……Acela care cu vorbele vicleniei pe buze, cu dorul de jaf in suflet, vine in hota-rele noastre, nu-i frate, ci cel mai pagan dusman. Si mai departe: “Fata de noul dusman care ravneste in chip atat de pacatos la stirbirea si la stricarea hotarelor noastre, vom lupta cu vitejie si credinta.…..”

    Semneaza: Mitropolitul Vasile Mangra, Episcopii, Miron Cristea de Caransebes, si Ioan Papp de Arad.

    Episcopul Miron Cristea a trimis din partea sa o circulara catre preotii militari, cerand ostasilor sa-si indeplineasca cu sfinteni juramantul depus! El, se refugiaza la Budapesta, de unde trimetea in continu pastorale comandei militare, in care indemna soldatii romani, “sa nu se clatine in credinta si alipirea catre Tron”. A mai mai facut o declaratie la inceputul razboiului, spunand ca: “va zdrobi personal cu carja sa de episcop, teasta primului soldat regatean, care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely”.(Dr. Serban Milcoveanu).

    Dar toate acesta, nu l-au oprit sa ajunga dupa ani Patriarhul Romaniei si prin ministru.

    Mitropolitul Vasile Mangra (ortodox) a fost cea mai abjecta persoana ce s-a nascut in sanul natiei romane! Incepand din anul 1910, a devenit unul dintre adeptii primului ministru Tisza Istvan, fiind ales deputat de Ceica-Bihor pe lista guvernului, la concurenta cu candidatul Partidului National Roman,(Partid greco-catolic, a carui presedinte a fost av. Ion Ratiu, care a fost con-damnat de unguri la inchisoare pentru ca cerea unire Transilvaniei cu Tara), Fiind membru al Academiei Romane, in urma acestui fapt, Academia l-a sters dintre membri ei. Pe langa faptul ca, a initiat circulara data cu corul episcopesc ortodox a mai facut si o declaratie denigeatoare la adresa natiunii romane, in care se opune desprinderii Ardealului de Ungaria.

    Iata cateva fraze: “Presa romana din jurul meu, a scris ca, numai acolo se pot face cuceriri, unde un popor cu o culutra mai superioara vrea sa stapaneasca pe unul cu o cultura inferioara. Si tocmai aici e cazul sa spunem ca, cultura magheara e mult superioara celei romanesti. Daca romanii au pofta sa cucereasca,sa pofteasca, au acolo -Basarabia ”Universul,1 August 1916. Tot el a mai spus: “Existenta de o mie de ani a statului maghiar, zace tocmai asa la inima cetatenilor de limba romanea-sca, ca si cetatenilor neaosi maghieri fiecare constiincios cetatean roman al acestui stat este gata a-si jertfi bunurile si sangele sau pentru a apara integritatea teritoriala a Monarhiei. Atacul ascuns al Romaniei impotriva Ungariei a provocat in inimile tuturor romanilor din Ungaria o durere adanca (Telegraful roman, 3 Ian. 1917), Mangra Fuge si el la Budapesta, unde moare in hotelul Bristol in Oct. 1918.

    Se pare ca s-a sinucis. In 1917 Nicolae Balan viitor mitropolit la Sibiu, semneaza o declaratie, publicata la Budapesta, in care se pronunta impotriva unirii cu tara. In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tari, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o “chemare” tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa “NU” lupte impotriva ocupantului, zicand: Domnul Dumnezeu s-a indura de tara aceasta. El a imblanzit inima biruitorului catre noi si a facut dintr-insul tovarasul nostru de munca pentru mantuirea Romaniei. Tarani, targoveti, slujbasi si orice ati fi, aveti buna incredintare ca biruitorul care intra in Mol-dova, nu este setos de razbunare, nu ucide, nu jefueste, nu da foc, nu pustieste ….Stati si ramaneti pe loc cu toti…Nu puneti bratul vostru in slujba unei cauze straine.“Stati pe loc fratilor“ In doua randuri aceasta “chemare”, a fost aruncata de catre avianele germane, asupra transeelor Armatei Romane.

  16. Asa ca frati romani de credinta greco catolica incercati sa vedeti adevarata istorie si sa nu fiti dezamagiti ca romanii de azi nu mai cred in balivernele voastre cu martirajul (doar al bisericii greco catolice),a se vedea martirajul preotilor si a credinciosilor ortodocsi din perioada comunista chiar si a”gen.de sec”cum il numiti voi pe inaltul Anania care a facut puscarie alaturi de episcopii greco catolici si cu care se intelegeau acolo,dar el nu putea sa-i suporte pe “Mai catolicii decat papa” actualii clerici greco catolici de dupa revolutie care nu aveau nici o treaba cu romanismul,ci cu acapararea credinciosilor romani la greco catolicism.

  17. Popoarele civilizate de care vorbiti in vremea imperiului bizantin nu prea existau erau putin barbari (a se vedea cine a cucerit imperiul roman de apus) cand adevarata cultura si adevaratele popoare civilizate erau in orient.Daca ati sti putina teologie ati sti ca un episcop este mai mic decat un apostol,caci apostoli erau cei care asezau episcopi in orase si nu invers,asa ca Petru nu putea sa fie episcop al Romei de vreme ce nici un apostol nu era “titular” al vreunui oras,ei erau pentru toata lumea,caci Petru a murit in Roma asemenea apostolului Pavel oare nu a fost el primul episcop?….
    In 1918 noi,ardealul nu am facut nimic altceva decat sa NE UNIM CU TARA,tara care exista ca Romania dupa unirea celorlalte doua fara ardeal, nu am facut-o noi ardelenii ca noi eram mai molcolmi si nu prea ne grabeam.Referitor la “faclia” de la blaj este de 277 de ani dar ea a aparut dupa ce episcopul Micu Klein a mutat resedinta de la Fagaras(unde fusese ARHIEPISCOPIA ORTODOXA DE FAGARAS )la blaj,totodata Arhiepiscopul Atanasie Anghel fusese REHIROTONIT si coborat in grad ca episcop greco catolic sa nu fie egal cu cardinalul de estergom,asa ati avut episcop greco catolic pana dupa revolutie cand v-au ridicat la arhiepiscopie din nou,FRATII CATOLICI DE LA ROMA.

  18. “Frati GRECO CATOLICI,de ce va numiti asa, greco,pentru ca fratii vostri catolici de la Roma au spus ca sunteti catolici de rit grecesc adica ORTODOX,daca spuneti ca ati “revenit”la biserica catolica de ce nu ati trecut la slujbele si randuielile catolice si ati ramas la slujbele orientalilor pana in ziua de azi sau va plac mai mult,sau preotilor vostri le place sa fie casatoriti.
    Apoi ar trebui sa vedeti unde dragul vostru episcop Inochentie Micu a murit,la Roma, in mizerie in exil fara sa mai poata veni in tara sa pentru ca a refuzat sa mai fie slugarnic fata de Roma asa cum sunt actualii clerici ai vostri .Cinste fratilor greco catolici care au luptat alaturi de clericii si credinciosii ortodocsi pentru pastrarea limbii si unitatii romanesti in ardeal,caci daca logicape care o sustineti ar fi adevarata ar insemna ca in moldova si tara romaneasca azi sa fie rusi sau sarbi ori daca ne aducem aminte eliberarea ardealului au facut-o ceilalti frati orientali care nu si-au pierdut limba prin faptul ca erau ortodocsi.

  19. Cu mare pacat si-a incarcat constiinta inaltul ierarh ortodox Iustin S. indraznind sa treaca in stapanire ortodoxa o biserica ctitorita acum 241 ani de catre Episcopul greco-catolic Grigore Maior, procedand la resfintirea unui locas sfant apartinator Bisericii Greco-Catolice! Este un act de dispretuire a tot ce au facut inaintasii nostri, mari patrioti, cei care au luptat pentru drepturile romanilor, cei care, prin actiunile lor au contribuit la propasirea culturala a romanilor, cei careau contribuit in koda decisiv la realizarea Marii Uniri din 1918! Dumnezeu este sus si va judeca asa cum se cuvine acest act infam al liderilor ortodocsi din Ardeal! Laudat sa fie Isus!

  20. Pe 3 noiembrie 2005, ÎPS Laurenţiu Streza era ales Mitropolit al Ardealului. Supărat că preferatul său – ÎPS Andrei Andreicuţ – nu a cîştigat, ÎPS Bartolomeu Anania i-a convocat în miez de noapte pe ierarhii ardeleni şi i-a convins să se înfiinţeze o nouă Mitropolie la Cluj. A doua zi de dimineaţă, hîrtia i-a fost înaintată Patriarhului Teoctist. Timorat de „Leul Ardealului”, PF Teoctist a sprijinit ideea noii mitropolii. Uite aşa, în ceas de noapte, s-a trezit Ardealul marelui mitropolit şi patriot Andrei Şaguna împărţit în două. Şocul a fost şi mai mare pentru că ÎPS Bartolomeu a fost ani buni un adversar al împărţirii Ardealului. „ÎPS Arhiepiscop Bartolomeu arată că şi la Cluj s-a trecut printr-o situaţie similară, dorindu- se Mitropolie, dar am socotit că Ardealul nu poate fi împărţit. Ardealul cu două mitropolii, în nord şi în sud, ar constitui un atentat la unitatea Ardealului. Consider că se dă dovadă de foarte multă nerăbdare“ (BOR – Buletinul Oficial al Patriarhiei Române; nr. 1-4, ianuarie-aprilie, 2004, pag. 378). Întrebat de ce şi-a schimbat opiniile, ierarhul de la Cluj a răspuns aidoma lui Iorga: „Omul îşi mai schimbă părerile“. De fapt, toată lumea a conştientizat că e vorba de orgoliu, de vanitatea „bătrînului oştean“.
    Mitropolia Clujului s-a făcut prin grave încălcări canonice. Timp de trei luni, ierarhii ardeleni nu l-au pomenit ca mitropolit pe ÎPS Laurenţiu Streza, deşi aceşti episcopi sufraganţi erau obligaţi canonic şi liturgic să-l pomenească în cadrul sfintelor slujbe ale Bisericii, pînă la crearea şi aprobarea noii mitropolii. Ei au fost sub incidenţa canoanelor, deoarece episcopul care nu-şi pomeneşte mitropolitul ales canonic şi validat de Sfîntul Sinod al Bisericii se autoexclude din sinodalitatea canonică a Bisericii.
    Acordarea titlului de Mitropolit ÎPS Bartolomeu Anania nu a fost decît un moft, pentru că mitropolitul are două atribuţii speciale faţă de orice ierarh sufragant: conduce Sinodul Mitropolitan, cînd acesta se întruneşte, şi are dreptul de devoluţiune, adică de a interveni în eparhie dacă episcopul sufragant nu-şi face datoria. Atît şi nimic mai mult! Başca o cruce pe culion!!!! Cea mai mare nenorocire s-a abatut cu aceasta ocazie asupra credinciosilor greco-catolici, fiindca defunctul mitropolit, (uns de catre Ceausescu si cu garadul de gen.sec. pentru « meritele « sale in dezbinarea dizidentei romanesti) a pornit un razboi fatis de denigrare si batjocorire a Bisericii noastre strabune, impotrivindu-se cu inversunare retrocedarii bisericilor luate cu japca prin odiosul diktat din anul de restriste 1948 si predate ortodocsilor ! Ceea ce s-a intamplat recent cu biserica ctitorita dae Episcopul greco-catolic Maior, este fara dubiu un rezultat al acestei politici initiate si duse la indeplinire de catre subordonatii lui Anania

  21. Deoarece:
    – facem parte din Biserica universala, Una, Sfanta, Catolica si Apostolica, impreuna cu popoarele civilizate si culte ale lumii, sub jurisdictia Papei de la Roma, urmasul legitim al Sfantului Apostol Petru, PIATRA pe care a fost constituita Biserica lui Cristos;
    – in Biserica Romei sunt toate popoarele latine si, fiind si noi latini, de origine romana si nu asiatica, aici ne este locul;
    – la 1700 parintii nostri nu au trecut la religia catolica a Romei, ci au revenit, s-au intors, la credinta Bisericii universale, in care au fost strabunii lor in primul mileniu crestin si din care au fost rupti datorita acelui “fatal destin al istoriei”, orientalizati si trecuti la schisma din 1054, fara stirea si voia lor, datorita slavizarii prin bulgari;
    – Unirea de la 1700 ne-a salvat fiinta nationala de la calvinizare, sarbizare, rusificare, grecizare etc. Ne-a readus in Europa. Ne-a constientizat ca suntem popor de ginta nobila, a generat si promovat lupta noastra de emancipare si eliberare nationala, care, in 1918, a incoronat activitatea de sute de ani a strabunilor nostri prin crearea statului unitar roman, Romania Mare.
    – cinstim jertfa si testamentul martiric al ierarhilor greco-catolici, a preotilor si credinciosilor, care si-au riscat sau chiar si-au dat viata pentru credinta si au respins blidul de linte oferit pentru a-si vinde mostenirea.
    – Suntem europeni si vrem sa ramanem in Europa.

  22. “Faclia aprinsa la Blaj acum 200 de ani n-a mai putut fi stinsa de atunci – si nici nu se va stinge vreodata… Odata trezita constiinta latinitatii noastre, nimeni si nimic n-o mai poate nimici; de generatii ea face parte din insasi constiinta noastra de romani. Limba, literatura si cultura romaneasca moderna poarta pecetea faurita la Blaj; cu cate lacrimi, cu cat sange si cu cat geniu, o stie numai istoricul care si-a inchinat viata cercetand aceasta epoca eroica. Asemenea creatii spirituale n-au moarte, caci ele s-au identificat cu insusi geniul Neamului care le-a dat nastere.”
    (Mircea Eliade, Paris, 1954)

    “Am lasat o cerere la Uniunea Scriitorilor sa fiu inmormantat la Blaj, in Mica Roma a lui Eminescu. Am platit slujba, clopotele, locul. Acu – sigur ca la Blaj pot sa fiu inmormantat si langa gard, ca-i pamant sacru acolo… Eu sunt legat de Blaj prin conceptia mea panlatina a culturii romane”.
    (Petre Tutea, “Romania libera”, 7-8 decembrie 1991, p. 2)

  23. Pacat! Mare pacat ca in aceasta parte de Tara continua intr-un mod abject actiunea de denigrare si bataie de jog impotriva Bisericii Greco-Catolice, biserica marilor patrioti romani ardeleni care de-alungul timpului au aparat onoarea si demnitatea romanilor, periclitandu-si de multe ori viata pentr crezul lor! Am putea spune totusi ca e bine ca n-au daramat acest locas sfant ctitorit de Episcopul greco-catolic Grigore Maior, asa cum au facut-o in mai mule localitati transilvane! Se vede inca odata cat de nociva a putut sa fie linia imprimata de defunctul gen.sec. Anania, acea de lupta fetisa pana la desfiintare cu Biserica-Martir, greco-catolica!

  24. Sunt convins ca foarte multi ortodoxi nu cunosc semnificatia multor cuvinte din articolul prezentat.Dar voi incerca sa prezint cateva din aceste cuvinte:
    -tarnosire:indeplinire,cu ritual prevazut,slujba de inaugurare a unei biserici,cuvant de origine sarba(conf.DEX);
    -sobor:adunare,intrunire,consfatuire,slujba religioasa ortodoxa,cuvant de origine slava;
    -clopot(harang in Moldova,Maramures,Transilvania-derivat din limba maghiara), deriva din limba slava ;
    -catapeteasma:perete despartitor intre altar si restul bisericii,deriva din neogreaca;

  25. ”…în semn de preţuire faţă de tot ce au făcut înaintaşii lor.” !! ???

    ”Biserica ctitorită de Episcopul greco-catolic Grigore Maior”

    Unde este, pretuirea si recunostinta pentru cel- ce a ctitorit aceasta biserica ?

    Ce neam suntem !?
    Ar trebui sa fim ,mai intai de toate , oameni !!

Lasă un răspuns

Connect with