Image 1
Image 2

Spectacolul „Oedipe” de la Royal Festival Hall, elogiat în presa internaţională

Paul Gay (Oedip)
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Paul Gay (Oedip)
Paul Gay (Oedip)

Spectacolul de operă „Oedipe” susţinut de London Philharmonic Orchestra (LPO) sub bagheta lui Vladimir Jurowski, care a deschis sezonul la Royal Festival Hall, a fost elogiat în presa internaţională.

Criticii muzicali britanici au recenzat „Oedipe” de la Royal Festival Hall, entuziast, remarcând partitura, interpretarea orchestrală „magnifică”, vocile de cea mai bună calitate, evidenţiindu-i pe Ruxandra Donose, Gabriela Iştoc şi Marius Vlad Budoiu, precum şi contribuţia de acelaşi nivel a celor două ansambluri româneşti, Corul Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti şi Corul de Copii Radio, transmite Institutul Cultural Român.

Definind stilul partiturii enesciene ca o sinteză originală de influenţe post-romantice, moderniste şi folclorice, Peter Reed observă, în Classical Source, o publicaţie de referinţă a vieţii muzicale internaţionale, nu numai calitatea orchestrei şi a vocilor, ci şi interpretarea „plină de căldură” a Gabrielei Iştoc şi „expresivitatea” infuzată de talent actoricesc a Ruxandrei Donose, ci şi aportul „neobosit” al corurilor româneşti, care a creat ambianţa dramatică şi atmosfera deosebită a operei.

Pentru Tim Ashley de la The Guardian, varianta concertistică propusă de maestrul Jurowski este o „realizare superbă care a formulat cea mai puternică pledoarie posibilă” în favoarea Oedip-ului enescian, o partitură „ce-ţi pătrunde irezistibil sub piele”. Interpretarea LPO a fost „exemplară”, iar Corul Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti a cântat cu „extraordinară fervoare şi frumuseţe a tonului”. O asemenea partitură „fascinantă”, conchide criticul, nu putea fi scrisă decât de un „mare artist”.

The Arts Desk, sub semnătura lui David Nice, proclamă „geniul transcendent” al lui Enescu, considerat un compozitor cu „stil unic”, capabil de „magie instrumentală”. El consideră că Vladimir Jurowski a fost capabil de adevărate „miracole orchestrale”, London Philharmonic Orchestra proiectând în permanenţă „frumuseţea extremă şi violenţa extremă” a acestei „capodopere”. O capodoperă care, aşa cum titra The Independent, are un „impact uluitor” chiar şi în versiunea de concert, în care geniul orchestral al lui Enescu răzbate neîngrădit.

Compozitorul şi criticul Robert Hugill nu ezită să considere „Oedipe” o capodoperă „glorioasă”, prin complexitate, prin sofisticare artistică, prin „vasta paletă de culori” a muzicii. Admirabile i se par şi concepţia maestrului Jurowski, care a pus în evidenţă partitura orchestrală mai mult decât ar fi putut-o face o montare clasică de operă, şi vocile fără excepţie foarte bune, cu un Paul Gay „magnific”, o Ruxandra Donose „a cărei contribuţie a contat”, o Gabriela Iştoc „emoţionantă” şi un Marius Vlad Budoiu „care s-a făcut remarcat, în ciuda rolului mic”.

La fel de generos în elogii, Barry Millington de la Evening Standard deplânge faptul că această veritabilă capodoperă, de o „forţă imensă”, nu se aude mai des în sălile de operă sau de concert. Matthew Rye de la Bachtrack notează caracterul original „de-a dreptul inclasificabil” al capodoperei enesciene şi distribuţia de zile mari, în care strălucesc, pe lângă Paul Gay, şi cântăreţii români, mai ales Ruxandra Donose, „elocventă şi puternică” şi Gabriela Iştoc, „mişcătoare”, cu o voce „atractivă şi deschisă”.

Pentru Geoff Brown de la The Times, vocile – în care e remarcată, din nou, şi „încântătoarea” Gabriela Iştoc – au strălucit, iar orchestra a cântat „înfocat şi strălucitor”, sub bagheta unui Jurowski în „obişnuita notă efervescentă”.

Şi pentru cronicarul de la Financial Times „Oedipe” e indiscutabil o capodoperă, dar una care, prin extraordinara ei complexitate, trebuie cântată doar de orchestre mari, aşa cum e LPO, pentru a putea ca frazele „luxuriante” şi „detaliile infinitezimale” ale muzicii enesciene să fie puse în valoare.

Opera „Oedipe“ de George Enescu, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, director artistic al Festivalului „George Enescu“, a deschis, pe 23 septembrie 2017, noul sezon London Philharmonic Orchestra în Royal Festival Hall din Londra. La finalul spectacolului, creaţia lui Enescu a fost ovaţionată de cei peste 2.000 de oameni prezenţi în sala din Southbank Londra.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

IFPLUS FESTIVAL MUZICAL

Trei taragotişti sătmăreni au evoluat la Festivalul Dumitru Fărcaş de la Cluj-Napoca

  Pe 7 august 2018, la Institutul Inimii din Cluj-Napoca, a trecut întru cele veşnice marele taragotist Dumitru Fărcaş, născut în Groşi – judeţul Maramureş.

This content is for IZ Plus Lunar, IZ Digital+Print, IZ Duminica si IZ Plus 1 An, IZ Plus si Ziarul Digital 1 An, IZ+ si IZ PDF Lunar, IZ+ si IZ PDF 1 An, IZ+ si IZ PDF 3 luni, IZ+ si Tiparit si PDF Lunar, IZ+ si Tiparit si PDF 1 An, IZ+ si Tiparit si PDF 3 Luni, IZ+ si PDF <35 1 Luna, IZ+ <35, IZ PLUS ANUAL, and IZ PLUS 3 LUNI members only.
Log In Join Now