Image 1
Image 2

Sondaj: elevii sătmăreni spun că profesorii nu le comunică notele

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Consiliul Naţional al Elevilor din România a lansat un chestionar pentru a vedea cât de bine sunt respectate în şcoli prevederile Statului Elevului. Acesta a fost completat de elevi din toate judeţele. 
 
În Satu Mare, răspunsurile au fost completate de 135 de elevi, dintre care 63,7% (86) aparţinând învăţământului teoretic, 7,4% (10) din învăţământul vocaţional, 20,7% (28) din învăţământul profesional şi tehnic, 8,1% (11) din învăţământul gimnazial şi 0% (0) din învăţământul special. Dintre aceştia, 90,4% (122) învaţă în mediul urban, iar 9,6% (13) în cel rural.
 

Rezultatele chestionarului ne-au fost prezentate de Ionela Por, preşedinta Consiliului Judeţean al Elevilor Satu Mare, elevă la Colegiul Economic Gheorghe Dragoş. Ea a fost prezentă şi la emisiunea “Audienţe în direct”, difuzată în 13 august la Informaţia TV. Emisiunea se poate vedea la http://www.informatiatv.ro/emisiune/audiente-in-direct/
 
 
 
Statutul Elevului este primul document ce reglementează separat drepturile şi obligaţiile elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional din România.
 
O parte din răspunsurile sătmărenilor 
 
Prezentăm succint o parte din răspunsurile date de elevii sătmăreni.
Actul de învăţare-predare:
Întrebaţi fiind în ce măsură consideră că profesorii lor utilizează metode moderne şi adecvate de predare 7,4% (10) au răspuns nivel 1, 24,4% (33) au răspuns nivel 2, 32,6% (44) au răspuns nivel 3, 28,9%  (39) au răspuns nivel 4 iar 6,7% (9) au răspuns nivel 5
Cap. II, Art. 7 (c) – dreptul de a fi consultaţi şi de a-şi exprima opţiunea pentru disciplinele din curriculum la decizia şcolii. În ceea ce priveşte acest aspect important privind îmbunătăţirea calităţii actului instructiv-educativ, dintre respondenţi, doar 17,8%(24) au afirmat că au beneficiat de dreptul expus întotdeauna, în timp ce 45,9% (62) doar uneori, iar un procent alarmant de 36,3% (49) au afirmat că nu şi-au exercitat niciodată acest drept.
Conform Cap. II, Art. 7 (l), elevii beneficiază şi de dreptul de
a contesta rezultatele evaluărilor scrise, de care însă doar 14,8% s-au folosit de mai multe ori, 16,3% s-au folosit o dată, 34,1% nu s-au folosit deşi au vrut, 6,7% nu ştiau că au acest drept, iar 28,1% spun că nu a fost cazul.
Dintre cei care şi-au exercitat dreptul, doar 46,4% consideră că au fost îndreptăţiţi după contestaţie, restul de 53,6% răspunzând negativ.
Mai mult decât atât, un procent îngrijorător de 60% dintre aceştia au observat, ca urmare a contestaţiei, ostilitate din partea profesorilor într-o anumită măsură, fapt ce demonstrează percepţia greşită propagată în sistem cu privire la capacitatea elevului de a se autoevalua şi la dorinţa acestuia
de a fi notat corespunzător realităţii.
Cap. II, Art. 7 (r) – elevii au dreptul de a fi informaţi cu privire la planificarea materiei pe tot parcursul anului şcolar, drept de care, la nivelul judeţului  Satu Mare, 64% au beneficiat într-o măsură medie sau peste nivelul mediu, restul de 36% fiind slab informaţi cu privire la acest aspect.
Conform Cap. II, Art. 7 (s), elevii au şi dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, însă întrebaţi cu privire la respectarea acestui drept, se constată următoarea situaţie<  doar 37,1% (50) au beneficiat de acest drept des sau întotdeauna 32,6% (44) au primit rar sau niciodată rezultatele evaluărilor scrise înainte de deadline, 30,4% (41) au primit doar uneori rezultatele evaluărilor scrise la termen.
Cap. II, Art.7 – elevii au dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fişe anonime. Doar 25,2% elevi dintre cei care au completat chestionarul au beneficiat, însă, de acest drept, 26,7% nesimţind nevoia, iar 49,1%  neştiind de acest drept sau neavând posibilitatea de a-l exercita
Dintre aceştia, 34,7% au observat ostilitate din partea profesorului în momentul în care şi-au anunţa dorinţa de a trimite feedback semestrial, fapt ce demonstrează reticenţa existentă încă a cadrelor didactice faţă de critica constructivă a beneficiarilor primari ai sistemului educaţional. 45,4% dintre cei care au trimis feedback semestrial consideră că acesta a fost luat în considerare într-o anumită măsură de cătrE profesorul vizat.
Cap. II, Art.7 (bb) spune că elevii au dreptul de a fi informaţi cu privire la notele acordate, înainte de consemnarea acestora în catalog, însă 47,4% elevi susţin că acest drept le este încălcat frecvent, 28,9%  des, iar 23,7% foarte des. Implicit, aceştia sunt privaţi şi de dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise, dat fiind faptul că nu le sunt cunoscute.
 
Mediul şcolar şi facilităţile acestuia
Cap. II, Art. 6 se referă la siguranţa în şcoli şi respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii proprii. Un procent alarmant de 39,3% dintre elevi îşi simt parţial pusă în pericol integritatea fizică şi/ sau morală.
Un sistem educaţional de calitate este unul în care elevii învaţă într-un mediu în care se sprijină libertatea de expresie. Acest drept este precizat şi în actul normativ naţional la art. 7, lit. p). Totuşi, 34,3%  dintre elevii care au completat chestionarul au răspuns la întrebarea “În ce măsură consideri că şcoala ta este un mediu sigur pentru a-ţi exprima opiniile?” punctând cu mai puţin de 3 din 5 puncte.
Elevii mai beneficiază şi de „dreptul de a nu fi supuşi vreunei forme de discriminare din partea conducerii şi a personalului didactic sau nedidactic al unităţii de învăţământ”. Aproape jumătate din cei chestionaţi, 49,6% se simt discriminaţi.
Calitatea actului educaţional depinde şi de resursa materială pusă la dispoziţie elevului. Întrebaţi dacă beneficiază de o bază materială în şcoală care să satisfacă nevoile educaţionale, 86,6% dintre respondenţi au confirmat sau au răspuns “într-o anumită măsură”, restul neavând parte de facilităţile exemplate.
Cap. II, Art. 11 (1) c) – „Elevii au dreptul de a beneficia de decontarea cheltuielilor de transport, pe bază de abonament, în condiţiile în care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.” Dintre cei 66 de respondenţi navetişti, 10,6%  beneficiază de decont 100%, în cazul a 3%, decontul este între 50% şi 70%, iar pentru 17,2% decontul este de peste 70%. Aflăm astfel că la 86,4% nu le este respectat dreptul   mai sus prezentat.
 
Reprezentarea împotriva abuzurilor
Un alt drept educaţional de care ar trebui să beneficieze toţi elevii este precizat la art. 7, lit. ff). Este vorba despre trecerea absenţei în catalog doar în cazul în care elevul nu este prezent la ora de curs, consemnarea absenţei ca mijloc de coerciţie fiind interzisă, însă 44,4%  dintre respondenţi susţin că acest drept le-a fost încălcat cel puţin o dată.
La o întrebare privind sancţiunile, aproape jumătate (48,9%) dintre respondenţi susţin că au fost mustraţi în faţa colectivului clasei/şcolii cel puţin o dată.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with