Image 1
Image 2

Şefa CJE solicită aplicarea în practică a drepturilor elevilor, nu doar la nivel declarativ

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Consiliul Judeţean al Elevilor pledează pentru educaţia centrată pe elev, nu pe profesor

Consiliul Judeţean al Elevilor Satu Mare a elaborat un amplu Raport privind implementarea Statutului elevului la nivelul judeţului Satu Mare. În document, se pledează pentru o aplicare practică a sloganului “educaţia centrată pe elev” şi se reliefează numeroase încălcări ale Statutului elevilor.

Documentul – în fapt un studiu coerent şi atent conceput – este structurat pe cinci capitole: I. Cuvânt introductiv; II. Context; III. Rezultate; IV. Sumar executiv; V. Propuneri şi recomandări.

Ce vor elevii?

Încă din cuvântul introductiv, Ionela Por, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Satu Mare, îşi stabileşte clar obiectivele. Astfel, ea pledează pentru perfecţionarea sistemului astfel încât, prin “educaţia centrată pe elev”, să înregistreze un progres real, nu doar la ”nivel declarativ”. Şefa CJE consideră acest progres ”imposibil fără acordarea de atenţie şi consideraţie dorinţelor, intereselor, necesităţilor, drepturilor elevului”.

Ce ne spune un sondaj de opinie

Desigur, progresul despre care se face vorbire în document se raportează la situaţia prezentă, care prezintă numeroase hibe, scoase în lumină printr-un sondaj de opinie efectuat în rândul elevilor din judeţ. În acest scop, Consiliul Naţional al Elevilor din România a elaborat un chestionar pentru a vedea cât de bine sunt respectate în şcoli prevederile Statului elevului. Au oferit răspunsuri 135 de elevi din şcolile judeţului Satu Mare.
Acest sondaj reprezintă dovada că drepturile elevilor rămân în mare măsură doar pe hârtie, în fapt practicându-se fel de fel de constrângeri din partea profesorilor. Dar să exemplificăm în cele ce urmează cu câteva rezultate şi concluzii formulate în raport. Astfel, elevii din judeţ constată că profesorii le sunt ostili dacă solicită recorectarea notelor, ”fapt ce demonstrează percepţia greşită propagată în sistem cu privire
la capacitatea elevului de a se autoevalua şi la dorinţa acestuia
de a fi notat corespunzător realităţii”. Deşi au dreptul, elevii nu au fost consultaţi cu scopul de a-şi exprima opţiunea pentru disciplinele din curriculum la decizia şcolii”. Doar 25,2% dintre cei care au completat chestionarul au beneficiat de dreptul de a oferi, prin fişe anonime, feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, ” fapt ce demonstrează reticenţa existentă încă a cadrelor didactice faţă de critica constructivă a beneficiarilor primari ai sistemului educaţional”, conchide raportul. Uneori se consemnează absenţa în catalog ca mijloc de coerciţie, iar alteori, personalul didactic se implică şi influenţează alegerea reprezentanţilor în Consiliul şcolar al elevilor, deşi aceste lucruri sunt interzise prin statut.

Popularizarea raportului în presă

Rezultate aplicării chestionarului ne-au fost prezentate de Ionela Por, preşedinta Consiliului Judeţean al Elevilor Satu Mare, elevă la Colegiul Economic Gheorghe Dragoş. Ea a fost prezentă şi la emisiunea “Audienţe în direct”, difuzată la Informaţia TV.

Interese divergente între profesori şi elevi

Mesajul implicit al documentului, elementul-cheie şi punctul nevralgic ţintit de elevi, este că dezideratul lor, anume centrarea învăţământului pe elev, să treacă de la nivelul declarativ la cel practic. Deocamdată, în pofida oricăror declaraţii publice, învăţământul este centrat pe profesor, lucru sesizat de elevi, care vor să schimbe această stare de fapt. Judecând însă după insistenţa sindicatelor profesorilor de a înăspri pedepsele pentru elevi – prin solicitarea atribuirii, prin lege, a unui statut de autoritate publică pentru profesori – reiese că va fi nevoie de multă perseverenţă şi de o lungă perioadă de timp pentru a se ajunge la un compromis între interesele divergente ale elevilor şi profesorilor.
Raportul se încheie cu propuneri şi recomandări menite să prevină şi să corecteze deficienţele semnalate. Oricum, raportul, la fel ca alte documente ale Consiliului Naţional al Elevilor este o dovadă că elevii, cu mult curaj, îşi iau în serios rolul de apărători ai intereselor lor.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with