Image 1
Image 2

Se modifică Codul Fiscal

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Fiscul va putea folosi ca mijloace de probă date stocate pe orice fel de servere și înregistrări audio-video. Se majorează TVA aprobată la rambursare fără control de fond.

În Monitorul oficial de vineri 28 februarie 2014, a fost publicată OUG cu privire la modificarea Codului fiscal, a Codului de procedură fiscală și a altor acte normative. Documentul merită încadrat în categoria celor importante, deoarece se reduc dobânzile de întârziere, se abrogă obligația certificării declarațiilor anuale de impozit pe profit sau a altor declarații anuale, lasându-se această certificare la opțiunea facultativă a contribuabilului. Se majorează valoarea sumei TVA aprobată la rambursare fără control de fond, sub rezerva verificării ulterioare. Ordonanța este mult mai vastă, modificându-se și procedura privind accesul la profesia de consultant fiscal, procedura eșalonării la plată a creanțelor bugetare și alte prevederi similare.

Ca idee, Ordonanța publicată vineri modifică în principal următoarele acte normative:

Codul fiscal, cu privire la veniturile din cesionarea participanțiilor, justificarea scutirii impozitului pe venitul datorat de nerezidenți în România, regimul special al TVA pentru servicii electronice prestate de persoane impozabile nestabilite în Comunitatea Europeana. Din zona accizelor se modifică condițiile de autorizare ca antrepozit fiscal, circulația produselor accizabile pentru operatorii aflați în procedura falimentului și se introduc accize pentru bijuteriile din platină sau platină combinată cu aur.

Codul de procedura fiscală, cu privire la comunicarea de către ANAF  a impozitelor și taxelor către autorități publice și, mai ales, posibilitatea ca autoritățile fiscale să probeze prin probe audio-video starea de fapt a unui contribuabil.

Se reglementează prin Codul de procedură și declarația depusă până în ultima zi a lunii februarie pentru veniturile realizate de nerezident și se reformulează unele aspecte privind controlul operativ și inopinat, respectiv procedura de selectare a contribuabililor supuși inspecției fiscale. Cu această ocazie, dobânda de întârziere se reduce la 0,3% pe zi.

Se abrogă obligația certificării declarației anuale de impozit pe profit 101. Se permite certificarea opțională a declarațiilor depuse de contribuabil la ANAF. Cerficarea declarațiilor este un drept și nu o obligație.

Se modifică OG nr. 71/2001 privind activitatea de consultanță fiscală prin introducerea meseriei de consultant fiscal asistent, ca un pas intermediar pentru persoanele interesate de accesul la profesia de consultant fiscal ce nu au pregătirea superioară necesară.
Să detaliem principalele aspecte pe care le considerăm mai importante, cu precizarea că oricare dintre modificări are relevanță pentru persoanele la care se referă.

De exemplu, în modificarea adusă legii privind cadastrul , a fost prevăzut în mod expres faptul că taxele solicitate sunt scutite de TVA, situație pe care nu o regăsim în mod punctual în Codul fiscal, ci enumerată la modul generic.

Modificări ale Codului fiscal:

1. Se reformulează foarte clar că sunt scutite de impozit pe profit veniturile din cesiunea participațiilor la societăți afiliate situate atât în România , cât și în alte state cu care există Convenție de evitare a dublei impuneri, dacă persoana ce realizează veniturile deține mai mult de 10% din capitalul social al societății afiliate pe o perioadă mai mare de 1 an.

Modificarea constă în faptul că  se precizează în mod expres că nu se aplică scutirea dacă nu există semnată Convenție de evitare a dublei impuneri între România și statele respective.

2. În cazul în care există un impozit scutit la plata pentru venitul realizat de un nerezident,  iar aplicarea convenției nu se poate realiza deoarece lipsește certificatul de rezidență fiscală, impozitul se va aplica conform Codul fiscal.

În cazul în care ulterior reținerii și plății impozitului se prezintă certificatul de rezidență fiscală, ce atestă aplicarea Convenției de evitare a dublei impuneri, se poata aplica impozitarea in cel mai favorabil mod, dacă certificatul de rezidență fiscală menționează că beneficiarul de venit a avut rezidență fiscală în statul semnatar al Convenției.

Noutatea majoră constă în faptul că se menționează expres obligația că în certificat să se prezinte postfactum că societatea a fost rezidentă în perioada anterioară în acel stat. Procedura este posibilă în cadrul termenului de prescripție.
Foarte important:  se introduce în Codul de procedură fiscală, o procedură aplicabilă numai pentru această situație. Din păcate, nu se mai permite depunerea unor rectificative pentru perioada anterioară pentru acest impozit, ci numai compensarea sau restituirea impozitului.

3. O mare parte a modificărilor aduse la TVA sunt adresate serviciilor electronice și de comunicații, prestate de persoane impozabile nestabilite în Uniunea Europeana.

Desigur, este o modificare ce trebuie transpusă în legislația națională, ca urmare a modificării Directiviei nr. 112/2006 privind regimul comun al TVA.

Ca esență fiscală, modificarea introdusă nu se adresează companiilor sau persoanelor impozabile din comunitate, ci persoanelor impozabile din afara Comunității, ce desfașoară servicii electronice în Comunitate, cum ar fi o companie din India ce efectuează servicii electronice numai prin internet către beneficiari din Comunitate.

În principiu, această persoană impozabilă din afara Comunității are obligația să se înregistreze în scopuri de TVA într-unul din statele comunitare.

Actualele reglementări definesc ce obligații are această companie impozabilă din afara Comunității dacă se înregistrează în România în scopuri de TVA si prestează servicii electronice sau telecomunicații.

4. Printre modificările foarte importante, regăsim și modificările aduse art. 153 alin. (4) din Codul fiscal, ce enumeră situațiile când persoanele impozabile străine desfășoară activități în România.

Astfel, acestea sunt corelate și cu noile modificări cu privire la persoanele impozabile din afara Comunității ce efectuează servicii electronice.

Se pastrează în continuare obligația persoanei impozabile străine de a se înregistra în scopuri de TVA în România, înainte de a efectua activități economice pe teritoriul României, când ar avea dreptul de deducere al TVA pentru achiziții. Același act normativ precizează și scutirile de la această obligație.

5. Pentru operatorii cu accize, amintim câteva precizări foarte exacte:
În cazul în care unui operator economic i s-a revocat autorizația de antrepozit fiscal, o noua autorizație poate fi solicitată numai după 6 luni de la data deciziei de revocare. Această prevedere se aplică chiar dacă a fost contestată decizia de revocare.

Circulația produselor accizabile pentru operatorii economici ce desfășoară astfel de activități, aflați în procedura falimentului, se scutește de la procedura actuală existentă pentru operatorii ce nu sunt in faliment. Reamintim faptul că pentru operatorii economici ce participă la regimul suspensiv al produselor accizabile, documentul esențial ce însoțește circulația produselor accizabile este Documentul Administrativ Electronic, cu raportarea tranzacțiilor în sistemul EMCS. Operatorii în faliment vor utiliza documentele comune pe economie.

Se introduce acciza pentru bijuteriile din platină sau pentru bijuteriile din platină în combinație cu aur. Se exceptează de la accizare verighetele.

Se reglementează foarte exact că sunt supuse accizelor produsele rezultate in urma prelucrării, inclusiv dacă prelucrarea este în România sau în străinătate, când din acestea rezultă bijuterii. Foarte des întâlnită este situația de bijuterii rămase la casele de amanet, ce ulterior sunt prelucrate și vândute în țară. Această vânzare este supusă accizei.

Se enumeră în mod expres că vânzările promoționale cu valori mai mici decât costul de achiziție/producție pentru produsele accizabile supuse marcării ( țigări, băuturi alcoolice) nu sunt permise. Această restricție se aplică numai la vânzările către persoane fizice, enumerate la art. 4 din OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor pe piață.

Modificări ale  Codului de procedură fiscală:

1. Reglementări privind certificarea declarațiilor fiscale:

Se abrogă prevederea de la art. 83 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, privind obligația certificării declarațiilor anuale de către un consultant fiscal;

Se introduce posibilitatea contribuabilului de a opta pentru certificarea declarațiilor depuse la autoritățile fiscale, inclusiv a declarațiilor rectificative. Certificarea nu este obligatorie, este facultativă în funcție de decizia contribuabilului.

Certificarea declarațiilor fiscale de către contribuabili reprezintă un criteriu de evaluare în analiza de risc fiscal, când se va efectua selecția contribuabililor supuși inspecției fiscale.

2. Se modifică art. 49 din Codul de procedură fiscală, ce enumeră mijloacele de probă.

Autoritățile fiscale pot utiliza ca mijloace de probă orice element ce dovedește constatarea unei stări fiscale, inclusiv datele stocate pe servere, mediu on-line, însă pot fi utilizate și înregistrări audio-video.

Desigur, autoritățile fiscale pot să utilizeze în continuare proceduri ce constau în solicitarea de informații, solicitarea de expertize, folosirea de înscrisuri, cercetări la fața locului, controale curente, operative si inopinate.

3. Declarații recapitulative cu privire la impozitul pe veniturile realizate de nerezidenți.

Plătitorii de venituri supuse impozitului pe venit datorat de nerezidenți vor depune până în ultima zi a lunii februarie, o declarație privind veniturile plătite către rezidenții din Comunitate. Această prevedere este preluată în Codul de procedură fiscală, chiar dacă există o prevedere similară la art. 119 din Codul fiscal.

Modificarea constă în faptul că  obiectul acestei noi declarații este numai beneficiarul de venit din Comunitate. Nu înseamnă o renunțare la depunerea declarației pentru nerezidenții din afara Comunității.  Probabil se dorește o splitare a declarației în venituri plătite rezidenților din Comunitate și venituri plătite la ceilalți nerezidenți. Prin Ordinul ANAF se prevede detalierea procedurii .

4. Contribuabilii rezidenți în alte state membre, ce obțin venituri din proprietăți imobiliare din România , vor depune până pe data de 25 mai, o declarație cu veniturile realizate în România.

Vom vedea modul exact de aplicare, deoarece avem deja alte reglementări stabilite de art. 13, respectiv art. 115 din Codul fiscal, ce au proceduri deja aplicabile pentru contribuabilii nerezidenți ce obtin venituri din proprietăți imobiliare din România.

Aceștia fie plătesc impozit pe profit și depun declarația anuală de impozit pe profit 101, fie realizează ca persoane fizice venituri din proprietăți imobiliare și depun declarația anuală de venit formular 200. Pentru persoanele fizice, se necesită obținerea numărului de identificare fiscală – NIF.

5. Un lucru foarte bun pentru contribuabil este scăderea dobânzilor de întârziere la nivelul de 0,3% pentru fiecare zi de întârziere de la nivelul de 0,4%.

Dacă un contribuabil a achitat impozite și taxe în baza unui act administrativ fiscal, iar ulterior s-a demonstrat că actul administrativ fiscal a fost eronat și s-a anulat, atunci contribuabilul are dreptul la dobânzi de întârziere de la data plății sumelor solicitate prin actul administrativ fiscal și până la data restituirii sau compensării sumelor.

6. O situație foarte interesantă pe care o regăsim în viața de zi cu zi cu privire la poprirea conturilor bancare este noua procedură de poprire a conturilor bancare .

Poprirea conturilor bancare nu se mai poate face decât după 30 de zile de la emiterea somației .  În practică, situația este inversă în marea majoritate a cazurilor, întâi se blochează conturile si apoi se emit somațiile.

7. Prevederi speciale privind rambursarea TVA

Prin Ordin al Ministrului Finanțelor Publice se aprobă procedura de rambursare a TVA.

Dacă valoarea decontului cu suma negativă solicitată la rambursare este mai mică de 45.000 lei, organul fiscal aprobă rambursarea TVA fără control, sub rezerva efectuării ulterioare a inspecției fiscale.

Această procedură de ramabursare fără control nu poate fi aplicată în cazul în care contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal, fapte fiscale de natura infracțiunilor.

Rambursarea acestei sume fără control nu poate fi aprobată nici dacă autoritatea fiscală deține elemente că rambursarea este una necuvenită.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with