Image 1
Image 2

Saxofon şi măiestrie scânteietoare la Filarmonică

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Pentru cultura românească Horia Andreescu este o figură foarte cunoscută. Dacă restrângem aria, ȋn domeniul culturii muzicale este un stâlp, un punct de referinţă, un model pentru toţi muzicienii români şi nu numai. După patruzeci de ani, publicul sătmărean a avut ocazia să ȋl reȋntâlnească pe maestrul Horia Andreescu la pupitrul Filarmonicii “Dinu Lipatti”, a avut şansa să asculte o orchestră scânteietoare sub bagheta marelui dirijor.

Pe lângă un dirijor extraordinar, orchestra a acompaniat şi un solist strălucit. Un maestru al saxofonului, Zoltan Reman, a ȋmbrăţişat publicul cu romantism, eleganţă, aducând o notă aparte de intimitate prin instrumentul atât de senzual la care a interpretat cele două lucrări din programul său. “Scaramouche” a lui Darius Milhaud şi “Pequena Czardas”, compus de Pedro Iturralde au umplut sala de concert de romantism şi senzualitate. Sclipitor a fost Zoltan Reman şi al său saxofon minunat.

Maestrul Horia Andreescu a fost ȋntâmpinat cu emoţie de către artiştii noştri dornici să lucreze şi să ridice ştacheta simfonicului sătmărean la cele mai ȋnalte standarde. Entuziaşti, dar uneori timizi, din cauza emoţiilor provocate de renumele şi profesionalismul   maestrului dirijor invitat, au creat ȋmpreună cu acesta o seară memorabilă, plină de acorduri de cea mai ȋnaltă calitate, demonstrând ȋncă o dată calităţile extraordinare pe care artiştii noştri le au.

Beethoven şi a sa “Eroica” au completat seara de concert. Ce simfonie grandioasă, a treia, pe placul artiştilor noştri care au transmis din energia şi dorinţa lor publicului prezent. O demonstraţie de forţă, rigurozitate ȋn execuţie şi o multitudine de emoţii revărsate ȋn cascade peste toate inimile aflate ȋn sală.

“ Simfonia Bonaparte”, denumită aşa datorită admiraţiei pe care Beethoven o avea pentru Napoleon Bonaparte este o lucrare grandioasă, plină de intimităţi, de durere, de fericire, de toate sentimentele pe care sufletul le experimentează. A şters “ Marele Surd” titlul simfoniei şi dedicaţia sa când Napoleon s-a proclamat ȋmpărat şi a rămas pe vecie “Eroica”.

“ Majoritatea oamenilor ȋl consideră cel mai mare compozitor al tuturor timpurilor. De ce aceasta? Pentru ca Beethoven a luat toate regulile clasice ale lui Haydn şi Mozart şi le-a dezvoltat până când muzica sa a devenit mai cuprinzătoare din toate punctele de vedere. Acolo unde Haydn a făcut o glumă care putea fi spusă ȋntr-un salon, Beethoven face glume bărbăteşti, de hohotul cărora se cutremură lumea şi care trebuie ţipate ȋn toiul furtunii urlătoare. Acolo unde Haydn făcea mici surprize amuzante, Beethoven ȋţi face surprize cutremurătoare, care te lasă cu gura căscată, fără surâs. Acolo unde Mozart era vesel, Beethoven e nebun de bucurie. E ca şi cum ai privi muzica printr-o lupă. E dintr-o data mult mai mare. Ȋnsă lucrul principal pe care Beethoven l-a adăugat muzicii clasice a fost o mult mai mare cantitate de emoţie personală. Emoţiile sale sunt puternice, şi mai vizibile”. ( Leonard Bernstein – Cum să ȋnţelegem muzica). Aşa a fost seara de concert sub bagheta maestrului Horia Andreescu şi saxofonul romantic al lui Zoltan Reman.

Filarmonica “ Dinu Lipatti” vă invită ca de obicei şi săptămâna viitoare la o ȋntâlnire cu Mozart şi Brahms. Artiştii ȋmpreună cu dirijorul invitat Werner Gabor şi solistul Radu Ropotan, deschid porţile muzicale, joi 4 februarie la ora 18.30.

ALINA M.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with