Satu Mare: Modificări la regulamentul de acordare a locuinţelor sociale

Scris de Ioana Vladimirescu, 25 septembrie 2020 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Joi, 24 septembrie 2020, în şedinţa ordinară a Consiliului Local Satu Mare a fost aprobat Regulamentul de repartizare şi închiriere a locuinţelor sociale şi de necesitate din municipiu.

Înainte de a trece în revistă noutăţile aduse prin proiect, vă informăm că în Satu Mare, aşa cum ne spune directorul Direcţiei de Asistenţă Socială Adrian Balaj, sunt 99 de locuinţe de necesitate, acestea situate pe strada Ostrovului, respectiv 293 de locuinţe sociale în şase locaţii.

În oraş sunt 99 de locuinţe de necesitate şi 293 de locuinţe sociale

Regulamentul are ca obiectiv stabilirea modalităţii în care se repartizează şi se închiriază locuinţele sociale şi de necesitate aflate în proprietatea Municipiului Satu Mare. Prin locuinţă socială se înţelege acea locuinţă care se atribuie, cu chirie, unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei.

Prin locuinţă de necesitate înţelegem acea locuinţă destinată cazării persoanelor şi famiililor ale căror locuinţe au devenit inutilizabile în urma unor catastrofe naturale sau accidente, sau ale căror locuinţe sunt supuse demolării în vederea realizării de lucrări de utilitate publică, precum şi lucrărilor de reabilitare ce nu se pot efectua în clădiri ocupate de locatari. Locuinţele sociale se repartizează şi se închiriează pe baza listei de priorităţi aprobată de Consiliul Local Satu Mare.

O nouă categorie de beneficiari, a persoanelor care au contribuit la dezvoltarea culturală, socială şi sportivă a oraşului

Una dintre noutăţile aduse prin Regulamentul aprobat în şedinţa de joi a consilierilor locali se referă la potenţialii beneficiari ai acestor locuinţe. Practic, a fost introdusă o nouă categorie de beneficiari la categorii speciale, şi anume aceea a persoanelor care prin aportul lor au contribuit la dezvoltarea culturală, socială şi sportivă a oraşului, de la artişti, scriitori, solişti la actori, sportivi şi aşa mai departe, oameni care au făcut ceva în viaţă pentru comunitatea lor, au făcut numele Sătmarului cunoscut pe plan naţional şi internaţional, dar din diferite motive au ajuns fără un acoperiş deasupra capului.

Şi pentru că vorbim de categoriile de beneficiari, specificăm că pot beneficia de locuinţă socială sau necesitate în baza regulamentului de atribuire votat joi următoarele categorii: persoanele şi familiile evacuate sau care urmează a fi evacuate din locuinţele retrocedate foştilor proprietari; tinerii proveniţi din instituţii de ocrotire socială şi care au maxim vârsta de 28 ani; invalizii de grad I şi II; persoanele cu handicap; pensionarii; veteranii şi văduvele de război; beneficiarii prevederilor Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 şi cei ai Decretului-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate şi alte persoane sau familii aflate în sitaţie de risc. La categorii speciale se află alături de noua categorie menţionată mai sus şi cea a persoanelor aflate în situaţie de dificultate (care la un moment dat pe parcursul vieţii din cauze socio-economice, de sănătate şi/sau care rezultă din mediul social de viaţă dezavantajat şi-a pierdut sau limitat propriile capacităţi de integrare socială).

Garanţia se restituie chiriaşului dacă acesta nu are datorii sau nu a distrus locuinţa

O altă noutate adusă de regulamentul aprobat joi este aceea că s-a modificat valoarea garanţiei de bună locaţiune de la 300 de lei la 500 de lei. Astfel, solicitanţii cărora le-a fost repartizată o locuinţă socială sau de necesitate au obligaţia, ca într-un termen de 30 de zile de la data repartizării locuinţei să depună o garanţie de bună locaţiune în cuantum de 500 lei la casieria Direcţiei de Asistenţă Socială Satu Mare. Valoarea garanţiei s-a mărit din cauza unor chiriaşi care nu au respectat clauzele contractuale. La încetarea raporturilor contractuale garanţia se va restitui, în măsura în care chiriaşul nu înregistrează datorii reprezentând plata chiriei sau a utilităţilor sau nu a pricinuit pagube locuinţei.

Facilităţi pentru familiile care îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale

Ce-a de-a treia noutate este la articolul 25 al proiectului, şi anume că persoanele sau familiile titulare ale contractelor de închiriere, care îşi îndeplinesc în mod corespunzător obligaţiile contractuale şi depun eforturi pentru depăşirea situaţiei de dificultate în care se află, aspecte constatate prin anchetă socială efectuată, la propunerea Comisiei vor putea beneficia, prin repartiţie a Consiliului local, de o locuinţă care să le asigure condiţii de locuit mai prielnice pentru depăşirea situaţiei, în funcţie de disponibilul de locuinţe.

De asemenea, în cazul opus, persoanele sau familiile titulare ale contractelor de închiriere, care beneficiază de locuinţă socială la care intervine o situaţie de dificultate ceea ce conduce la imposibilitate de a mai achita cheltuieli comune inclusiv cele individuale, la solicitarea acestora în urma anchetei sociale vor putea beneficia prin repartiţie a primarului la propunerea comisiei de o alta locuinţă în funcţie de disponibilul fondului locativ.

Pentru a înţelege mai bine importanţa acestei modificări la regulament, directorul Adrian Balaj ne dă ca exemplu locuinţele de pe Timişului şi Târnavei din municipiu, unde cheltuielile sunt la comun, iar dacă unul sau mai mulţi chiriaşi nu îşi achită utilităţile, tot blocul riscă să rămână fără ele.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517

  • Telefoane utile

    • Apel unic de urgenţă112
    • Ambulanţa0261-741111
    • Pompieri0261-711212
    • Agenţia CFR0261-711002
    • Distrigaz0261-710928
    • Informaţii CFR0261-768704
    • Deranjamente Electrica0261-929
    • Poliţia0261-807777
    • Informaţia Zilei0261-767300
    • Apaserv (apel gratuit, non stop)0800-827-776
    • Urgenţe E.ON Gaz (tel verde)0800-800-928
    • Jandarmeria0261-769-760
    • Poliţia Locală0261-727020
    • CMJ0261-717123, 716513
    • Intervenţii microcentrale0742.708.708
    • Depanare ACR0744792297
    • Depanare auto NON-STOP0733-507026, 0744-507026
    • Spitalul Judeţean I0261-727050
    • Spitalul Judeţean II0261-715696
    • Stomatologie, Urgente0771.049.416
    • Refugiu de noapte0261-750135
    • Agenţia TAROM0261-712795
    • Autogara0261-768439
    • R.A. Transurban0261-721971
    • Prefectura0261-716309
    • Primăria Satu Mare0261-807569, 807553
    • SC RDS SA0361-400.401
    • Pompe funebre0261-716590
    • Agenţie de turism0261-737915
    • Protecţia Consumatorilor (tel verde)0800-080-999
    • Locaterm (non-stop)0261-733693
    • Birou teritorial anticorupţie0261.759.780
    • Anticorupţie MAI0261-710.690
  • Curs Valutar

  • Arhivă articole Informaţia Zilei

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0261.767.303 sau 0724.103.517