Image 1
Image 2

Sătmăreanul Andrei Feher devine un dirijor tot mai bine cotat

Andrei Feher
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Andrei Feher
Andrei Feher

Concertul de final al stagiunii Orchestrei de Cameră Radio din București a avut loc miercuri seară în Studioul ”Mihail Jora” (Sala Radio) și l-a avut la pupitrul dirijoral pe Andrei Feher, un tânăr maestru născut la Satu Mare, care devine, cu răbdare și pricepere, un nume tot mai căutat în lumea bună a muzicii clasice din America de Nord, Europa și, nu peste mult timp, Asia.

Sătmărenii l-au putut vedea (și unii din cei prezenți atunci l-au revăzut) pe Andrei în Sala Filarmonicii acum trei ani, când a dirijat Uvertura ”Genoveva” de Schumann, Concertul pentru clarinet de Mozart și Simfonia ”Reforma” de Beethoven. De atunci cota lui a crescut foarte mult și tânărul dirijor a primit, la o vârstă fragedă pentru această meserie (26 de ani), primul său post de director muzical, la Kitchener-Waterloo Symphony Orchestra, în Canada. În interviul acordat la Radio România spunea că această oportunitate îi va permite să exploreze în amănunt marele repertoriu orchestral, acumulând noi viziuni și calități. Sala în care orchestra respectivă concertează a fost modernizată de profesorul său de la Conservatorul din Montreal, dirijorul Raffi Armenian. Iar orchestra l-a primit cu multă bucurie.

Începuturi sătmărene și șansa Canadei

Fiul lui Ioan Feher, mulți ani membru al partidei de contrabas a Filarmonicii „Dinu Lipatti”, Andrei a început să studieze vioara la 7 ani, cu violonistul din orchestră Ammer Albert şi mai apoi cu profesoara Nagy Margareta, iar la Montréal, unde s-a stabilit cu familia la vârsta de 13 ani, a urmat cursurile şcolii Joseph-François Perrault, înainte de a se înscrie la conservator. A dirijat timp de doi ani Orchestra Simfonică din Québec (OSQ), ca asistent şef în rezidenţă. A fost cel mai tânăr dirijor rezident din istoria centenară a orchestrei.

A mărturisit într-un interviu că a fost prezent șase ani la concertele în care evolua tatăl său, în Sala Filarmonicii, săptămână de săptămână, fapt ce i-a asigurat o formare muzicală solidă, pe lângă lecțiile de vioară. Sosit în Canada, a descoperit un sistem școlar mult mai flexibil, în care elevii violoniști erau puși mai des în situația să cânte în orchestră, iar acest lucru i-a deschis apetitul spre dirijat și studiul partiturilor mari. Cu timpul au apărut și ocaziile de a lua bagheta și a ieși în fața orchestrei. La Conservator a studiat atât vioara cât și dirijatul.

După cei doi ani petrecuți ca asistent rezident pe lângă Fabien Gabel la OSQ, a urmat o mare șansă, devenind asistentul lui Paavo Jarvi la Paris, unde a trăit experiența inaugurării ultramodernei săli Philharmonie și a avut ocazia să vadă îndeaproape o mulțime de maeștri celebri ai baghetei< Zubin Mehta, Valeri Gergiev, Christoph von Dohnányi, Thomas Hengelbrock (unul din favoriții săi), Jaap van Zweden, Michael Francis şi Alexander Shelley. A lucrat cu solişti ca Radu Lupu, Emanuel Ax, Janine Jansen, Jennifer Larmore, Alina Pogostkina şi Nicolas Altstaedt. A devenit tot mai cunoscut și solicitat, dirijând printre altele Orchestra de Cameră din Lausanne și Les Violons Du Roy, inclusiv în transcripții și extinderi ale unor lucrări de referință din repertoriul de cvartet.

Concertul de la Radio și planuri pentru viitor

Programul său de la Sala Radio a început cu Concertul nr. 1 pentru orchestră de coarde compus de Sigismund Toduță, cu integrarea fină a melodiei folclorice ardelene într-o structură neoclasică, continuând cu muzică a perioadei clasice (Boccherini, Mozart, Haydn). Totul condus și cântat cu finețe uneori, cu aplomb și îndrăzneală alteori, cu bucurie mereu. Apropo de asta, luna trecută Feher a dirijat pentru prima dată Simfonia a 9-a de Beethoven, cu ”Oda bucuriei”, fiind aclamat de publicul orchestrei care-l va primi din toamnă ca director muzical.    

Planurile primei stagiuni în noul post sunt ambițioase: Andrei și-a propus să dirijeze Simfonia a 5-a de Ceaikovski, opera „Carmen” în variantă de concert, ”Carmina Burana”, ”Pastorala” de Beethoven, coloana sonoră a filmului ”E.T.” (în cadrul unei proiecții), ”Tablouri dintr-o expoziție”, lucrări contemporane, muzică barocă, orchestrări ABBA… Va avea mult de lucru, dar când ești pasionat nu simți cum trece timpul. Iar în toamnă este așteptat ca dirijor invitat în Japonia, la Osaka. Și poate în curând îl vom vedea și asculta pe Mezzo sau în Festivalul ”Enescu”, căci cariera lui este deja foarte bine lansată.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with