19.10.2018 00.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Iuliu Ilyes, Augustin Iştoc, Horea Adrian Ungur. Titlul emisiunii: La fiecare ieşire externă, preşedintele Iohannis atacă România. (reluare) 01.45 Cultură – Russian Night la Poesis – Concert cu Tania Pop. 02.50 Cultură – Zilele culturale Poesis – Recital de poezii 04.25 Cultură – 10x10 Născut în România 05.35 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu,invitat: Livia Haidu. Titlul emisiuni: Livia Haidu – raport la 10.220 de zile. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct cu Laczko Eva, invitat: Hrihorişan Felicia. Titlul emisiuni: Noi concursuri, noi provocări pentru Cutezătorii Munţilor.(reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 09.30 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Aracs Loredana. Titlul emisiunii: Prevenţie, diagnostic şi tratament în cancerul la sân. 10.30 Religie, cu Laczko Eva, invitaţi: Kiss Jozsef, Papellas Istvan. Titlul emisiunii: Rolul comunităţii creştine în protejarea vieţii. 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Iuliu Ilyes, Augustin Iştoc, Horea Adrian Ungur. Titlul emisiunii: La fiecare ieşire externă, preşedintele Iohannis atacă România. (reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Cultură – Inaugurarea bibliotecii Petru Bran 14.30 Teleshopping 14.45 Educaţie Ecologică cu Cristina Bursuc, invitat: Alina Perşa. Titlul emisiunii: Participarea voluntarilor sătmăreni la Ziua de Curăţenie Naţională 15.2o Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat: Vasile Antal. 16.15 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu,invitat: Livia Haidu. Titlul emisiuni: Livia Haidu – raport la 10.220 de zile. 17.10 Cultură – Zilele culturale Poesis – Recital de poezii 18.30 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Vasile Fernea.Titlul emisiuni:Primi secretari şi relaţiile lor cu miliţia. 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct (reluare) 23.00 Cultură – Russian Night la Poesis – Concert cu Tania Pop.

“Revizorul” modernizat, opţiunea Teatrului de Nord în epoca DNA

Scris de Vasile Andreica, 04 noiembrie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Romul Moruţan, dezlănţuit în rolul titular

Romul Moruţan, dezlănţuit în rolul titular

Într-o vreme în care corupţia şi anticorupţia înghit tone de cerneală şi mii de kilowaţi/oră de curent electric dedicat talkshow-urilor televizate, opţiunea Teatrului de Nord de a deschide noua stagiune a secţiei române cu “Revizorul” lui Gogol evocă proverbul binecunoscut cu şaua şi iapa.

Cu siguranţă noua producţie şi-a propus să marcheze răspicat schimbarea de direcţie asumată de conducerea (deocamdată) interimară. Avem un nou regizor (Vadas Laszlo), un nou scenograf (Alpar Albert), un nou actor în rol principal (Cătălin Mareş) şi o nouă poziţie în schema spectacolului, aceea de dramaturg care semnează aducerea la zi a unui text care a fost scris în anii 1830 (Cristina Maria Chirilă). În aceste condiţii era firesc ca spectacolul să fie primit cu oarece surprindere, chiar din seara avanpremierei din 27 octombrie, urmată de premiera de duminica trecută.

Când hoţul fură hoţii

Aşadar, la mijlocul anilor 1830 Nikolai Vasilievici Gogol se simţea în foarte mare vervă creatoare. I-a scris unui confrate la fel de faimos, Aleksandr Sergheievici Puşkin, cerându-i un subiect de comedie. Puşkin şi-a amintit cum, într-un orăşel de provincie, oficialităţile l-au confundat cu un inspector guvernamental (“revizor” – cuvântul este luat ca atare în titlul original în limba rusă) şi au început să se gudure pe lângă el în speranţa că vor scăpa de eventuale sancţiuni. Atât i-a trebuit lui Gogol: şi-a pus talentul în mişcare atât de bine, încât de aproape 200 de ani piesa lui rezistă în repertoriul teatrelor din toată lumea.

De ce? Simplu: natura umană este ea însăşi fundamental coruptă. Aşa că, oricât am râde de aventurile lui Hlestakov şi am arăta cu degetul spre mica mafie locală care-l giugiuleşte în toate felurile, nu uităm că el însuşi este un farsor care îi tapează pe fraieri de bani, seduce o mamă şi o fiică şi apoi dispare, nu înainte de a cădea şi în păcatul bârfei, căci ce altceva este scrisoarea lui către prietenul scriitor? Evident, n-ar fi avut curaj să le spună oamenilor în faţă ceea ce gândea despre ei. Aşa că piesa chiar nu are un învingător moral, iar ieşirea din rol a primarului – care le reaminteşte spectatorilor: “De voi râdeţi!” – extinde satira la nivel universal. În acest context, localizarea şi cosmetizarea textului îşi vor avea întotdeauna rostul, cât o mai fi lumea lume.

Reality-show scenic

Primarul şi asistentele (Cătălin Mareş, Crina Andriucă, Raluca Mara)

Primarul şi asistentele (Cătălin Mareş, Crina Andriucă, Raluca Mara)

Decorul este modern şi oarecum suprarealist, deşi destule case de ştabi din vremea noastră sunt decorate cu trofee de vânătoare şi kitschuri, iar oglinzile distorsionează savant imaginea fantoşelor din scenă. Căci primarul – interpretat într-un frumos şi agitat crescendo de nou-venitul în trupă Cătălin Mareş – este atât de dominant în haita de trepăduşi încât ceilalţi devin nişte umbre folosite în propriile sale jocuri. Pe undeva, fiecare dintre funcţionarii şi femeile din jurul acestui baron local este un trofeu al unei vânători care i-a ucis sufletul. Poate cu excepţia fiicei, căreia Alexandra Odoroagă îi conferă o nobleţe surprinzătoare prin felul în care îşi refugiază personajul într-o prostraţie vădit ironică la adresa propriei familii (parcă vedem celebrele poze cu Zoe Ceauşescu deprimată la chiolhanurile cuplului prezidenţial).

În fiecare din micii şefi (jucaţi cu devotament de Stelian Roşian, Radu Botar, Vlad Mureşan, Ciprian Vultur) putem găsi trimiteri spre personaje sociale cunoscute. Adriana Vaida creează o “damă bine” din noul high-life, în contrast strident cu fiica ei, iar Crina Andriucă şi Raluca Mara formează un cuplu bufonard care pare să râdă şi el pe înfundate, hlizit, de toată situaţia. În această menajerie de circ dresată de figura tot mai obosită a primarului năvăleşte, şi dă totul peste cap, presupusul revizor, de fapt un “spectator fără bilet”, jucat de Romul Moruţan într-un “allegro furioso” binevenit, frenetic, contrabalansat de calmul sictirit cu care Andrei Stan desenează portretul amicului ceva mai lucid. Această rescriere a comediei într-o cheie de reality-show este, desigur, meritul dramaturgului de spectacol.

Primarul şi oamenii lui

Primarul şi oamenii lui

Şi când totul pare rezolvat, iar primarul îşi reocupă, zâmbind uşurat, locul în vârful piramidei sociale, scrisoarea seceră aparenţele aducând a doua moarte, cea spirituală, cea fără leac. Nu mai e nevoie, ca în textul original, să apară revizorul cel real: judecata morală s-a pronunţat deja şi este irevocabilă. “Lascia ch’io pianga” e tot ce rămâne, sugerat, apoi cântat de-a dreptul de majordomul cu priviri reci interpretat de Cristian But. Rora Demeter apare în “prologul din lojă”, iar ansamblul petenţilor e completat de Roxana Fânaţă, Alina Negrău şi Dorina Nemeş, alături de Narcis Blideran, Codruţa Cadar, Niculina Tincu şi Daria Pisaltu.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.