Image 1
Image 2

Reguli de ştiut în 2020 privind inspecţia tehnică periodică a maşinii (ITP)

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

Potrivit legislației în vigoare, obligația de a efectua inspecția tehnică periodică (ITP) a mașinii revine deținătorului certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, care este, ”persoana juridică sau fizică pe numele căruia este înmatriculat/ înregistrat vehiculul”.

Aceleași prevederi precizează că în 2020, mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportul de persoane sau mărfuri, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. Excepție de la regulă o fac mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.

În schimb, autovehiculele destinate transportului de persoane care dețin, pe lângă locul șoferului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru școala auto cu mai mult de opt locuri pe scane, trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.

În cazul mașinilor noi, ITP-ul se efectuează la trei ani, iar termenul pentru prima inspecție se socoteşte de la data primei înmatriculări, pentru următoarea, de la data celei precedente.

Mașinile utilizate pentru transportul de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere se supun primei inspecții tehnice periodice la un an, dar doar dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

Autovehiculele trec de inspecție doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă autoturismele prezintă însă defecte majore sau periculoase, nu trec inspecția, proprietarii fiind obligați să le repare în cel mult 30 de zile.

Categoriile de defecte

Iată care sunt categoriile de defecte:
1. Deficiențe minore sunt cele care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore.
2. Deficiențe majore sunt cele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante.
3. Deficiențele periculoase constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.
Un alt aspect de care ar trebui să țină cont șoferii este că, în situația în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Astfel, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, valoarea totală a amenzii putând ajunge la 5.800 de lei.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with