Image 1
Image 2

Regizorul şi scriitorul Petre Bokor a murit la vârsta de 73 de ani

Petre Bokor
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Petre Bokor
Petre Bokor

Regizorul şi scriitorul Petre Bokor, care a realizat montări memorabile ale unor spectacole precum “Scandal la operă!”, de Ken Ludwig, şi “Ultimul Don Juan”, de Neil Simon, a murit, sâmbătă, la vârsta de 73 de ani, în Canada, informează Teatrul Nottara din Bucureşti.

“Coleg şi prieten preţuit, Petre Bokor va rămâne în amintirea noastră, atât prin realizările profesionale şi artistice, cât şi prin personalitatea sa caldă – un regizor delicat în lucrul cu actorii, un profesionist perseverent, cu o inteligenţă remarcabilă, un artist cu o tandră pasiune pentru comedie, un om diplomat, cu un dezvoltat simţ al umorului. A iubit literatura, filmul şi teatrul. A fost creator în toate aceste domenii şi a împărtăşit din cunoştinţele sale în calitate de profesor de teatru în Edmonton, Canada. Nu a încetat nicio clipă să se dedice publicului şi oamenilor de teatru”, se arată în comunicatul citat.

“Teatrul românesc a mai pierdut un artist. Teatrul Nottara a pierdut şi un mare prieten. Petre Bokor rămâne, pentru noi, acel regizor care a ştiut să ne propună texte de mare succes, să facă distribuţii impecabile şi spectacole care s-au jucat sau se joacă ani de zile cu casa închisă. Atmosfera, la repetiţiile sale, era în armonie cu întreaga sa fiinţă, plină de umor, de tandreţe, de entuziasm”, a declarat Marinela Ţepuş, directoarea Teatrului Nottara.

Regizorul, născut pe 24 mai 1940 şi care s-a stabilit în urmă cu mulţi ani în Canada, “nu a fost niciodată cu adevărat departe de ţară”, profitând de orice prilej pentru a reveni în România, pentru a lucra împreună cu artiştii din ţară. În urma unor astfel de colaborări s-au născut spectacole de succes pe scenele teatrelor din Bucureşti, cum ar fi “Leul în iarnă”, de James Goldman (2001, Teatrul Naţional I.L. Caragiale), “Cumetrele”, de Michel Tremblay (1994, Teatrul Odeon), “A fi sau ce va fi…”, de Lyle Victor Albert (Teatrul Metropolis), “Nebunia regelui George”, de Alan Bennett (Teatrul L.S. Bulandra), “Vrăjitorul din Oz”, după basmul lui L. Frank Baum (Teatrul Excelsior).

De Teatrul Nottara l-a legat o prietenie îndelungată, un ataşament generos ce l-a determinat adesea să revină în ţară. Petre Bokor a realizat montări memorabile pentru instituţie, precum “Scandal la operă!”, de Ken Ludwig, “Ultimul Don Juan”, de Neil Simon, “39 de trepte”, după un film de Alfred Hitchcock – producţii care bucură şi în prezent publicul -, “Blues”, de Arthur Miller (2008), “Război şi pace”, adaptare după romanul lui Lev Tolstoi (2003), “Miresele căpitanului”, de Larry Gelbart (2002).

“Linişte în culise!”, de Michael Frayn (2008, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj), “Cyrano”, de Buffalo de Ken Ludwig (2007, Teatrul Naţional Mihai Eminescu, Timişoara), “Aţi auzit ce s-a întâmplat în drum spre forum?”, de Plaut (2006, Teatrul Naţional Târgu Mureş), “Cumetrele de Michel Tremblay (2001, Teatrul Naţional Marin Sorescu, Craiova), şi “Jack şi femeile lui”, de Neil Simon (Teatrul Sică Alexandrescu, Braşov) sunt câteva dintre montările sale în teatrele din ţară.

Petre Bokor a scris “Tumbe în plină stradă” (schiţe, 1971), “Opriţi secolul, cobor!” (umoristice, 1974), “Micii mei toreadori” (schiţe, 1979), “Toma Caragiu” (1982), “Carte despre Toma Caragiu” (1996), “Pe cuvânt de cineast” (schiţe, 1995), “Planeta Silvestru” (1998), “Ieşirea la pagina 2681” (2000) şi a semnat regia unor filme ca “Tufă de Veneţia” şi “Apa ca un bivol negru” – documentar pe l-a realizat alături de prietenii săi Mircea Veroiu, Dan Piţa, Andrei Cătălin Băleanu şi Youssouff Aidaby.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns