Image 1
Image 2

Recurența temelor electorale

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

PNL este primul partid care își testează popularitatea organizând un miting în centrul Capitalei. Au fost așteptați 35.000 de cetățeni, au venit aproximativ 15.000. Invitat de onoare, premierul Cioloș s-a confruntat pentru prima oară cu o mulțime prietenoasă, nu ostilă. De prestația lui publică depinde în foarte mare măsură succesul sau insuccesul partidelor de dreapta la alegerile din 11 decembrie.

Fără o locomotivă, lăsat de președintele Iohannis să se descurce singur, condus de o tânără fără prea multă experință, PNL se lipește de imaginea premierului Dacian Cioloș. Prima ieșire publică este promițătoare. Partidul și premierul său desemnat au multe puncte comune. “Fuziunea” se face din mers.

Adversarii le-au făcut o primire pe cinste. Partidul lui Sebastian Ghiță a anunțat în avans că au fost plătiți pensionari ca să participe la miting. Atacurile merg mai în adâncime. Teme specifice campaniilor din 1990-1992 sunt readuse în actualitate. PRU vorbește despre subvenționarea unor ONG-uri de către miliardarul George Soros. Același miliardar era acuzat de Ion Iliescu în 1990 că finanțează partidele istorice și plătește manifestanții din Piața Universității. În urmă cu 26 de ani diversiunea a prins. Cât va prinde la populație acum? Ce logică politică are finanțarea lui Soros? Plasarea unor pioni în sistemul de guvernare al României. Evident, de aici până la sloganul “nu ne vindem țara” este o distanță uriașă. Pe care PRU dorește să o comprime astfel încât 2016 să se atingă de 1990.

Recurența temelor electorale se produce periodic. Dar efectele primare se estompează. Mergând în aceeași direcție, este de așteptat să avem o nouă Piață a Universității, un nou “fenomen Târgu Mureș”. Prin modul în care este atacat de adversari, PNL se replasează în poziția pe care o ocupa “opoziția democratică“ acum 26 de ani. Desigur, Dacian Cioloș nu este Corneliu Coposu, dar nici Sebastian Ghiță sau Liviu Dragnea nu se ridică la nivelul de viclenie a lui Ion Iliescu. Serviciile secrete nu se mai antrenează în procesul de manipulare a populației cum o făceau în trecut, dar nici nu stau cu mâinile în sân. Probabil se implică, însă este greu de crezut că în direcția indicată de PRU, partid care preia rolul Coloanei  a V-a.

Reactivarea unor teme care țin de emoțiile primare – sentimentul că străinii îți ocupă țara, că ungurii cer Ardealul – poate avea efecte inverse. Depinde doar de strategia PNL, în parte și a USR, de a înțelege în ce direcție trebuie să-și ducă alegătorii. USR, deși trece drept o forță nouă, fără o ideologie proprie, fără un contur doctrinar, face deocamdată doar figurație. Până și alegera siglei, un triunghi, denotă lipsa de cultură politică. De pildă la alegerile interbelice Federația Partidelor Socialiste din România și Blocul democrației muncitorești-țărănești, aveau ca semn electoral triunghiul. Este doar o paranteză.

   Dacian Cioloș, am văzut ieri, nu este un orator care să trezească fiori. Este o prezență discretă chiar și atunci când se află în centrul atenției. Popularitatea lui crește însă pe măsură ce este atacat. Dar PNL se înșeală dacă crede că este suficient doar să țină pasul cu premierul. O campanie electorală implică o multitudine de manifestări publice care să trezească interesul opiniei publice. Cu un miting nu dă primăvara peste niciun partid. Este adevărat că nici din pricina unor atacuri cu un parfum din alte vremuri nu se poate distruge un partid. Deocamdată cel ce a punctat este PNL, fie și prin faptul că a făcut prima mișcare de campanie electorală care merită toată atenția electoratului.