Image 1
Image 2

Raportul GRECO acuză că România n-a ținut cont de recomandările experților europeni în justiție

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

GRECO afirmă, în Raportul referitor la Prevenirea corupţiei cu privire la membrii Parlamentului, judecători şi procurori, publicat marţi, că România nu a implementat în mod satisfăcător o mare parte din recomandările sale.

”GRECO concluzionează că România a implementat satisfăcător sau a tratat în mod satisfăcător patru din cele treisprezece recomandări cuprinse în Raportul de evaluare aferent Rundei a patra. Trei din recomandările celelalte sunt parţial implementate, iar şase rămân neimplementate. Mai exact, recomandările 5, 7, 10 şi 12 au fost implementate în mod satisfăcător, recomandările 2, 8 şi 11 sunt implementate parţial, iar recomandările 1 ,3, 4, 6, 9 şi 13 nu sunt implementate”, se arată în document.

Parlamentari privilegiați

”În ceea ce priveşte membrii Parlamentului, progresul înregistrat de la adoptarea Raportului de conformitate este foarte limitat: nu a fost realizată nicio evaluare cu privire la normele şi practicile procesului legislativ. (…) Autorităţile au continuat să recurgă la OUG-uri pentru adoptarea unor modificări legislative importante, ceea ce nu permite consultări cuprinzătoare cu entităţile interesate relevante şi exclude un proces parlamentar. În plus, nu a fost instituit niciun mecanism eficient de aplicare a codului de conduită al parlamentarilor. Sfera  incriminării conflictelor de interese rămâne limitată şi nu promovează prevenirea sau gestionarea situaţiilor care ar putea deveni o infracţiune”, menţionează raportul. De asemenea, conform GRECO, un set robust de restricţii privind cadourile pentru parlamentari nu a fost introdus şi este încă necesar.

”În plus, aplicarea sancţiunilor pentru membrii Parlamentului care au fost găsiţi incompatibili sau în conflict de interese (…) rămâne ineficientă în practică. Nu s-au înregistrat evoluţii semnificative în ceea ce priveşte punerea în aplicare a unor norme care să reglementeze interacţiunea cu lobby-iştii şi alte părţi terţe care doresc să influenţeze procesul legislativ. În plus, GRECO ia notă de analizarea sistemului imunităţilor de către Camera Deputaţilor şi de introducerea unor criterii şi motive pentru ridicarea imunităţii parlamentare”, consideră GRECO.

Tensiuni politice în sistemul judiciar

GRECO este preocupat de ”tensiunile politice continue în România în ceea ce priveşte reformele sistemului judiciar, cu consecinţele sale potenţial dăunătoare pentru combaterea corupţiei”.

”În plus, necesitatea de a avea criterii obiective de selecţie în momentul numirii şi eliberării din funcţie a procurorilor şi necesitatea de a consolida rolul CSM în acest proces nu au fost abordate. În fapt, modificările recente ale dispoziţiilor legale relevante şi jurisprudenţa recentă a Curţii Constituţionale  au sporit şi mai mult rolul executivului în numirile procurorilor de rang înalt şi au slăbit rolul CSM, în detrimentul principiului separaţiei şi echilibrului puterilor. Deşi nu există standarde comune privind independenţa parchetului, GRECO este din ce în ce mai preocupat de consecinţele practice ale amendamentelor legislative referitoare la procurorii de rang înalt din România. Atacurile continue ale actorilor politici asupra procurorilor de rang înalt, eliberarea din funcţie a şefului Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi încercarea de eliberare din funcţie a procurorului general nu fac altceva decât să consolideze suspiciunile faţă de obiectivele reale ale acestor modificări legislative, adoptate printr-o procedură care nu respectă standardele statului de drept”, notează raportul.

“GRECO are o preocupare specială din cauza faptului că recomandarea de abandonare a înfiinţării Secţiei de investigare a infracţiuni din sistemul judiciar a fost ignorată total. Noua legislaţie include anumite amendamente, printre altele, referitoare la numirea şi revocarea procurorilor de rang înalt, la independenţa funcţională a procurorilor, la responsabilitatea personală a judecătorilor şi procurorilor, care, luate împreună, reprezintă ameninţări grave la adresa independenţei justiţiei din România”, subliniază GRECO.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns