Image 1
Image 2

Protecţia Consumatorilor a luat la puricat magazinele de haine şi produse textile

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Trei sferturi dintre comercianţii verificaţi de ANPC au fost găsiţi în neregulă

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a controlat, între 20 martie şi 30 martie, 977 de operatori economici privind modul de comercializare, denumire, marcare şi etichetare a produselor textile.

Din totalul celor controlaţi la 738 de operatori economici, aproximativ 75%, au fost depistate abateri de la prevederile legale. Valoarea produselor controlate a fost de 20 de milioane de lei, din care produsele cu abateri au însumat 2,75 milioane de lei.

Pentru operatorii economici la care s-au constatat nereguli au fost dispuse 824 de sancţiuni, din care 335 de avertismente şi 489 de amenzi contravenţionale, în valoare de 1,67 milioane de lei.  De asemenea, inspectorii ANPC au dispus 371 de măsuri de oprire temporară de la comercializare, pentru produse cu abateri în valoare de 2,75 de milioane de lei.

Probleme la etichetare

Una dintre principalele deficienţe constatate s-a referit la respectarea cerinţelor privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzătoare şi marcarea compoziţiei fibroase a produselor textile.

Numai produsele textile compuse în totalitate din aceeaşi fibră pot fi etichetate sau marcate drept “100%”, “pure” sau “integrale”, au reamintit reprezentanţii ANPC.

De asemenea, este interzisă utilizarea acestor termeni sau a unor termeni similari pentru alte produse textile, iar un produs textil este etichetat sau marcat cu denumirea şi procentul din greutate al tuturor fibrelor care compun produsul, în ordine descrescătoare.

Etichetarea şi marcarea produselor textile sunt durabile, lizibile cu uşurinţă, vizibile şi accesibile, iar în cazul unei etichete, aceasta este bine ataşată. Atunci când introduce pe piaţă un produs textil, producătorul asigură furnizarea etichetei sau a marcajului şi exactitatea informaţiilor conţinute de aceasta sau acesta.

Inspectorii ANPC au constatat abateri privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzătoare şi marcarea compoziţiei fibroase a produselor textile la 200 de operatori economici, din 33 de judeţe, reprezentând 20,47% din totalul operatorilor economici controlaţi.

Limba şi promoţiile

O altă neregulă constatată a fost reprezentată de etichetarea şi marcarea în limba română. Inspectorii ANPC au constatat abateri privind etichetarea şi marcarea în limba română a produselor textile la 418 operatori economici, din toate judeţele, cu excepţia judeţelor Brăila, Galaţi, Giurgiu şi Sălaj, reprezentând 42,78% din totalul operatorilor economici controlaţi.

Inspectorii ANPC au constatat că retailerii nu respectă prevederile legale în cazul promoţiilor, respectiv conform Legii nr. 148/2000 comparaţiile care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar, data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil, data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă. Aceste abateri privind desfăşurarea promoţiilor de produse textile au fost găsite la 18 operatori economici, din judeţele Bihor, Braşov, Buzău, Caraş-Severin, Cluj, Covasna, Galaţi, Gorj, Harghita, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Neamţ şi Vaslui, reprezentând 1,84% din totalul operatorilor economici controlaţi.

De asemenea, retailerii nu au respectat prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, respectiv posibilitatea inducerii în eroare a consumatorilor privind caracteristicile şi/sau preţul produselor.

S-au constatat practici incorecte la cinci operatori economici, din judeţele Bistriţa-Năsăud, Braşov şi Municipiul Bucureşti.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with