Image 1
Image 2

Proiect ”Hands in hands” finanţat în cadrul Programului Erasmus+, la Şcoala Gimanzială „Lucian Blaga”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Marţi, 21 noiembrie 2017, la Şcoala Gimanzială „Lucian Blaga” Satu Mare a avut loc diseminarea activităţilor derulate pe parcursul unui an de Proiect ”Hands in hands” finanţat în cadrul Programului Erasmus+.

Coordonatoarea proiectului este profesoara Sorana Bojuc-Teodorescu, iar parteneri sunt alte cinci ţări: Turcia, Portugalia, Croaţia, Germania şi Polonia.

Participanţi

La manifestare au participat Călin Durla, inspector şcolar general, Delia Gavra şi Kallos Zoltan, inspectori şcolar generali adjuncţi, dr. Boloş Natalia, Miclăuş Judit, Hanc Liliana, Tătar Rodica, Oltea Săvianu, Miclăuş Sever, inspectori şcolari de specialitate. Au mai fost de faţă directori, profesori şi elevi din şcolile invitate: şcolile gimnaziale „Ion Creangă”, „Constantin Brâncoveanu”, „Octavian Goga”, „Grigore Moisil” din Satu Mare, grădiniţele Nr. 33, Nr. 11, „Draga mea”, Palatul Copiilor Satu Mare, dr. Roca Radu din partea Consiliului Local, părinţi ai elevilor din echipa de proiect şi reprezentanţi ai Asociaţiei de Părinţi, elevi, echipa pedagogică, coordonatorul de proiect şi directorul Şcolii Gimnaziale „Lucian Blaga”.

Prezentarea proiectului şi alocuţiunile invitaţilor

Cuvântul de bun venit i-a aparţinut directorului Ioan Gozar, după care s-a intonat imnul de stat, alături de corul şcolii. Manifestarea a continuat cu prezentarea, susţinută de coordonatorul proiectului Bojuc Sorana, a activităţilor derulate pe parcursul primului an de proiect, efectele produse de acestea în comunitatea şcolară. Prezentarea a fost urmată de un colaj de imagini de la diferitele activităţi din programul proiectului şi de două jocuri exemplificate de elevii din proiect, după care elevii de la şcolile invitate şi de la şcoala gazdă au încins dans tradiţional învăţat de la partenerii din Turcia. În continuare au luat cuvântul Călin Durla, Radu Roca, Minerva Roman, directoare, Oltea Săvianu, inspectoare. Ei au felicitat elevii şi echipa de proiect pentru implicarea în parteneriatul european în calitate de şcoală coordonatoare, pentru efectele produse de acesta în comunitatea şcolară, pentru felul în care reprezentanţii ţării noastre pot aduce beneficii de imagine la nivel european şcolii româneşti.
Acest moment a fost urmat de o suită de dansuri populare codreneşti interpretate de elevii şcolii, apoi corul şcolii a interpretat o colindă şi o horă.
La organizarea evenimentului au mai contribuit profesorii Pusta Ciprian, Rotaru Ionuţ, Man Carmen, Dumitru Camelia, Gozar Maria, Ciontoş Monica, Kiss Raluca, Bancoş Veronica şi elevii din clasele a VI-a B şi a VIII-a A.

ARGUMENT:
DE CE ACEST PROIECT?
PENTRU CĂ:
• Jocul reprezintă primul pas in viaţa unui copil, prin care acesta îşi formează deprinderi şi abilităţi într-un mod plăcut şi eficace.
• Folosind jocul ca metodă de predare, ne propunem să implicăm elevii în activităţi desfăşurate în locuri neconvenţionale, folosind tehnici moderne, care să ducă la dorinţa de a împărtăşi experienţele trăite.
Ne propunem lucruri simple:
• Să regăsim copilăria cu jocurile ei,
• Să readucem inocenţa copilăriei în comportamentul adulţilor, pentru a-i învăţa pe elevi prin joc.
• Să arătăm că şcoala poate avea o faţă agreabilă, plăcută, îndrăgită de elevi.
• Implicarea activă a părinţilor, refacerea relaţiilor dintre aceştia şi copiii lor, reunirea familiilor şi sublinierea importanţei pe care o are peterecerea timpului liber împreună: copii – părinţi – profesori.
• Crearea unei comunităţi active şcoală – familie.
PENTRU ELEVII ŞI CADRELE DIDACTICE PARTENERI ÎN PROIECT ŞI PENTRU COMUNITĂŢILE DIN CARE PROVIN, INCLUSIV PENTRU VOI, NE-AM PROPUS CA PRIN JOC SĂDETERMINĂM ELEVII:
• să adopte o atitudine pozitivă faţă de lumea la care se raportează,
• să împărtăşească experienţe specifice fiecăreI ţări partenere şi să trăiască experienţe comune în cadrul întâlnirilor de proiect,
• să exprime sentimente
• să producă exemple de bună practică pe care să le ofere mai departe, comunităţilor şcolare din lume.
Elevii au dobândit pe parcursul acestui an noi competenţe şi le vor consolida pe parcursul celui de-al doilea an, ausocializatşi auînvăţat să coopereze construind activităţile prin redescoperirea jocurilor copilăriei ca limbaj universal de invăţare de comportamente, valori şi atitudini.

Perioda de derulare: 24 de luni, începând din toamna anului 2016, până în vara anului 2018.
• Cei doi ani de derulare a proiectului le oferă elevilor şansa de a adopta o viziune amplă asupra diferitelor culturi ale ţărilor participante, prin contact nemijlocit al acestora cu tradţiile şi obiceiurile specifice, înţelegând similarităţile şi diferenţele dintre ţări.
• Calendarul proiectului cuprinde 36 de activităţi în cadrul cărora elevii lucrează în grupuri
• Profesorii implicaţi folosesc metode inovative pe care le vor aplica permanent în cadrul orelor la clasă.

ACTORI
• ROMÂNIA – ţară coordonatoare de proiect: Şcoala Gimnazială “Lucian Blaga” Satu Mare
EXPERIENŢĂ ÎN PROIECTE INTERNAŢIONALE
• PROIECT DE PARTENERIAT ŞCOLAR MULTILATERAL COMENIUS: derulat între anii 2012 – 2014 cu titlul „Take nothing but photos, leave nothing but footprints, kill nothing but time”, coordonat de prof. de limba engleză Bojuc Sorana,
• 7 ţări partenere: România, Polonia, Turcia, Germania, Spania, Ialia, Bulgaria.
• Proiectul a creat mediul propice pentru rezolvarea unor probleme reale de mediu, care ne afectează pe toţi, indiferent de ţară. Toate aceste competenţe s-au format prin participarea şi implicarea echipei de proiect din toate ţările în proiecte de educaţie ecologică cu activităţi comune, finalizate cu filme şi prezentări PPT, ateliere de lucru pe diferite teme de ecologie, revista proiectului “Eco- societate” redactată în limba engleză (difuzată în toate ţările participante, câte un număr pentru fiecare mobilitate), dezbateri, workshopuri, excursii.

ŢĂRI PARTENERE ÎN PROIECTUL ERASMUS+ „HANDS IN HANDS”:
• Fatma Zehra Dulgeroglu Orta Okulu – Kayseri – Turcia
• Agrupamento de Escolas de Sátão – Sátão – Portugalia
• Osnovna skola Petra Kresimira IV – Šibenik – Croatia
• Gemeinschaftsschule Bruchwiese Saarbrücken – Saarbrücken – Germania
• Zespol Szkol Integracyjnych w Radomiu (Publiczna Szkola Podstawowa nr 14/ publiczne Gimnazjum nr 14) – Radom -Polonia
Candidaţi şi beneficiari:
• şcolile din ţările participante, elevi, părinţi, echipa pedagogică
• Comunitatea locală
• Comunitatea naţională
• Comunitatea europeană/ internaţională

ECHIPA DE PROIECT
• SORANA- BOJUC-TEODORESCU, coordonator general de proiect
• IOAN GOZAR, manager al unităţii şcolare;
• CARMEN MAN; CARMEN ANTAL; MARIA GOZAR; CAMELIA REBIC; CAMELIA DUMITRU; MONICA CIONTOŞ; RALUCA KISS; POP CORINA.
• Membrii echipei devin vectori de formare a colegilor privind predarea materiilor folosind metode care să includă jocul ca mod de transmitere de informaţii şi formare de competenţe şi valori. Vor aplica strategii şi tehnici de predare inovative prin interactiunea cu partenerii străini.
COLABORATORI în DERULAREA activităţilor
• Mass-media
• Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare
• Centre de voluntariat
• Centrul Şcolar pentru Edcuaţie Incluzivă Satu Mare
• Fundaţii
• Casa Corpului Didactic Satu Mare
• Instituţii culturale
• Unităţi şcolare
• Orice organizaţie care poate propaga exemple de bună practică
• Organizaţii care pot populariza tradiţii şi specialităţi locale, specifice.
• Centre de informare turistică
• Centre de promovare a tradiţiilor, a meşteşugurilor şi a folclorului specific.

ACTIVITĂŢILE DIN PROIECT PRODUC ŞI VOR PRODUCE:
O mai bună înţelegere a interconexiunilor dintre educaţia formală şi cea non-formală.
• Creşterea motivaţiei şi satisfacţiei în activităţile zilnice.
• Realizarea de materiale, instrumente didactice folosite în cadrul activităţilor şi oferirea lor altor parteneri, comunităţii, ca exemple de bună practică.

Competenţe comune tuturor partenerilor:
• îmbunătăţirea competenţelor lingvistice;
• folosirea instrumentelor TIC în desfăşurarea activităţilor;
• o mai bună înţelegere a interconexiunilor dintre educaţia formală şi cea non-formală;
• creşterea motivaţiei şi a satisfacţiei în activitatea de zi cu zi;
• planificarea, organizarea, diseminarea şi evaluarea etapelor proiectului;
• confecţionarea de materiale, instrumente didactice produseîn cadrul activităţilor.

TIPURI DE ACTIVITĂŢI CUPRINSE ÎN PROGRAMUL PROIECTULUI
• Workshopuri: jocul este utilizat ca mijloc de comunicare între elevi, de descoperire personală, pentru deprinderea unor norme de respect reciproc;
• Activităţi în parteneriat cu elevii cu dizabilităţi sau cu nevoi speciale, pentru a forma deprinderi de toleranţă şi de sprijin pentru recuperarea şi integrarea acestora în societate.
• Realizarea de expozitii şi crearea de albume itinerante comune cu prezentarea ţărilor, învăţarea de dansuri populare specifice fiecărei ţări;
• Desfăşurarea de ore care să aibă în vedere metode inovative de predare prin joc/ dramatizare la diferite materii: limbi străine, matematica, ştiinţe, istorie etc.
• Workshopuri cu impact puternic în utilizarea instrumentelor TIC in activitatea zilnică a profesorilor si elevilor;
• Studiu comparativ al impactului pe care îl au metodele de predare prin joc versus metode tradiţionale de predare;
• Sesiuni Skype între părinţi şi copii,înainte şi după fiecare mobilitate, pentru a crea legături între aceştia.

EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI INCLUSE ÎN PROGRAMUL PROIECTULUI:

 A1 – prezentarea regiunii, şcolii şi a sistemul de educaţie, importanţa jocului în predare
 A3 – elevii şi profesorii din toate ţările creează un logo şi o mascotă.
 A6 – realizarea de felicitări de Crăciun cu legătură la jocuri sau figurine specifice A8 – workshop cu elevii cu nevoi speciale
 A9 – workshop privind importanţa sintagmei „hands in hands”/ „mână în mână”
 A10 – crearea unui jurnal de proiect
 A11 – organizarea de jocuri tradiţionale jucate mână în mână şi deprinderea unor meşteşuguri tradiţionale pentru fiecare ţară
 A12 – crearea revistei proiectului în limba engleză, după fiecare mobilitate
 A15 – participare la lecţii în care să se realizeze predarea – învăţarea – evaluarea prin jocuri – activitate permanentă
 A 18 – organizarea de jocuri creative în grupuri şi îmbunătăţirea socializării între copii/ comunităţi
 A19 – prezentarea de filme scurte despre jocuri care se joacă „mână în mână”
 A20 – învăţarea jocurilor în echipe mixte, compuse din reprezentanţi ai tututor ţărilor.
 A21 – crearea unui calendar cu jocuri pe sezoane.
 A23 – expozitie de fotografii cu jocuri „hands in hands”
 A25 – crearea si organizarea twinspace, pe platforma educaţională europeană pentru activităţile si rezultatele proiectului updatat permanent
 A29 – desfasurarea de jocuri simple, pe muzică universală,în diferite limbi
 A30 – crearea unui mesaj către Europa – „mână în mână”
 A31 – crearea unui film al proiectului
 A32 – crearea la finalul proiectului a unei broşuri/ cărţi comune,o metodologie de predare prin joc,
 A 35 – Evaluare
 A 36 – Raport.

ACTIVITĂŢI COMUNE PARTENERILOR:
 REALIZAREA DE FELICITĂRI DE SĂRBĂTORI ŞI TRANSMITEREA LOR CĂTRE PARTENERI
 ALEGEREA PRIN VOTUL TUTUROR ELEVILOR, DIN TOATE ŢĂRILE, PE PLATFORMA ETWINNING, A UNUI LOGO REALIZAT DE ELEVI – A FOST DECLARAT CÎŞTIGĂTOR LOGO-UL REALIZAT DE ELEVII DIN CROAŢIA
 ÎNTÂLNIRI VIDEO (ETWINNING LIVE, SKYPE)ÎNTRE ELEVI ŞI CADRE DIDACTICE.
 ELEVII AU FOST ÎNCURAJAŢI SĂ IA CONTACT FRECVENT CU PARTENERII ŞI CU VIITOARELE GAZDE ÎNAINTE DE MOBILITĂŢI PRIN INTERMEDIUL REŢELELOR DE SOCIALIZARE.
 ÎNTÂLNIRI DE PROIECT ÎN DIFERITE ŢĂRI, ÎNTRE CADRELE DIDACTICE ŞI ÎNTRE ELEVI.
 OBŢINEREA UNEI PERSPECTIVE ASUPRA SISTEMELOR ŞCOLARE DIN ALTE ŢĂRI ŞI ASUPRA CULTURII ŞI OBICEIURILOR ACESTORA.
 DISEMINĂRI

ACTIVITĂŢI INDIVIDUALE DERULATE ÎN FIECARE ŢARĂ

 ACTIVITĂŢI EXTRAŞCOLARE PENTRU INCLUZIUNEA ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE (DIN ŞCOALĂ, DE LA CSEI).
 REALIZAREA UNUI LOGO.
 PARTICIPARE LA LECŢII ÎN CARE SĂ SE REALIZEZEPREDAREA – ÎNVĂŢAREA – EVALUAREA PRIN JOCURI – ACTIVITATE PERMANENTĂ
 REALIZAREA DE FILME CU JOCURI TRADIŢIONALE ALE ŢĂRII.
 REALIZAREA PANOURILOR DE POPULARIZARE, DISEMINAREA MOBIBLITĂŢILOR ŞI A ACTIVITĂŢILOR COMUNE ETC.

EFECTELE/ ÎMBUNĂTĂŢIRILE PRODUSE DE PROIECT SE REFLECTĂ ÎN URMĂTOARELE DOMENII
1. COMPETENŢE/ CONŞTIENTIZAREA IMPORTANŢEI STUDIULUI LIMBII ENGLEZE ŞI A LIMBILOR STRĂINE
2. COMPETENŢE METODOLOGICE cross curricularE
3. MOTIVAŢIE
4. COMPETENŢE SOCIALE
5. COMPETENŢE TIC
6. ŞANSE EGALE
Acestea se produc la nivelul cunoştinţelor, valorilor şi atitudinilor, atât asupra elevilor, cât şi a profesorilor şi totodată produc efecte în şcoală – asupra politicii şcolii şi a ofertei educaţionale, fiind susţinute de dovezi ale bunului parteneriat în cadrul proiectului. Se manifestă în ceea ce priveşte conştientizarea şi dobândirea de competenţe privind studiul limbilor străine; competenţe metodologice, de predare, abordare transcurriculară/ transdisciplinară; competenţe TIC; competenţe sociale; asupra motivaţiei şi a legăturilor cu comunitatea; şanse egale şi incluziune.

ÎNTRUNIRI DE PROIECT ORGANIZATE PE PARCURSUL PRIMULUI AN DE PROIECT:
PRIMA ÎNTÂLNIRE DE PROIECT:
• 10 – 11 noiembrie 2016
• realizată în România, la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” – coordonatoare de proiect
• Reuniune de proiect destinată profesorilor.
• S-a perfectat planul de activitate al proiectului,
• S-au stabilit responsabilităţile fiecărui partener
• S-a fixat orizontul de timp, modul de derulare, s-au stabilit beneficiarii, s-au dezbătut rezultatele aşteptate şi modul de diseminare.
• Pentru cunoaşterea partenerilor, fiecare ţară a prezentat specificul naţional şi elementele de universalitate, precum şi şcoala prin materiale PPT şi filmuleţe.
• S-a stabilit modul de alegere a logo-ului proiectului, prin concurs între desenele realizate de elevii din toate ţările şi prin vot exprimat pe platforma etwinning.
• Ţările au convenit să utilizeze spaţiul twin şi să împărtăşească activităţile care vor fi efectuate în fiecare şcoală cu privire la utilizarea acestui instrument.
• Ţările au convenit să trimită felicitări de Crăciun realizate de elevi.
• România a creat un jurnal de proiect, în care să se scrie întâmplări, impresii, rezultate, idei de la fiecare mobilitate.
• S-a stabilit ca la fiecare întâlnire comună între parteneri să existe o tematică diferită pentru ceea ce este de învăţat prin intermediul jocurilor, ca punct de pornire al creării unui ghid metodologic la finalul proiectului.
• Chestionarele / anchetele pentru a determina impactul proiectului asupra elevilor, profesorilor, părinţilor, comunităţii locale sunt folosite pentru a evalua diferitele etape ale proiectului, utilizând şi spaţiul twin.
• Ţările au convenit asupra realizării a câte unui număr al revistei proiectului la fiecare întâlnire/ mobilitate de proiect.

A DOUA REUNIUNE DE PROIECT, PORTUGALIA: 06 – 11 MARTIE 2017
• Delegaţia noastră a fost compusă din elevii Iulia Bîtea şi Nemeş-Caramaliu Carmen din clasa a VIII-a şi cadrele didactice Gozar Ioan şi Dumitru Camelia, coordonată de prof. Sorana Bojuc-Teodorescu.
• S-a organizat o lecţie în limba engleză în care obiectivul a fost învăţarea câtorva cuvinte în limba portugheză prin gesturi / limbajul corpului.
• S-a jucat jocul “Luând mâinile”, pentru a pune în practică ceea ce elevii au învăţat din jocurile prezentate de fiecare ţară anterior.
• Astfel, elevii din toate ţările au învăţat mici fraze de introducere folosind jocul prezentat de fiecare echipă naţională.
UTILIZAREA JOCURILOR ÎN ACTIVITĂŢILE DIDACTICE:
* Elevii au avut ocazia să înveţe despre importanţa reducerii, reutilizării şi reciclării jucând împreună jocul Kahoot “Daţi-i o mâna de ajutor prin reciclare”.
* Aceasta a fost o lecţie de învăţare integrată bazată pe conţinut şi limbă (CLIL), unde le-au fost predate elevilor Ştiinţe în limba engleză
* Activităţi de exprimare prin gesturi universale

ÎNTRUNIRE ÎN CROAŢIA
Obiective:
 dezvoltarea dimensiunilor internaţionale şi europene ale educaţiei.
 Participarea la workshop-uri cu elevii cu nevoi speciale;
 Dezvoltarea autonomiei elevilor şi a abilităţilor sociale prin joc şi prezentarea jocurilor;
 Dobândirea cunoştinţelor despre patrimoniul cultural croat, istorie, tradiţie, zone protejate şi limbă;
Activităţi:
 S-au dezbătut asemănările şi deosebirile dintre sistemele şcolare ale tuturor ţărilor partENERE la proiect.
 În perioada 23-24 mai, partenerii de proiectau organizat un atelier de lucru în cadrul Festivalului Internaţional al Copiilor unde toţi membrii proiectului au prezentat dansuri şi jocuri tradiţionale, precum şi unele jocuri internaţionale.
 elevii au cooperat, au învăţat despre cultura şi tradiţia altor ţări şi au dobândit atitudini de toleranţă şi înţelegere reciprocă.
 Prin exemplele diferitelor jocuri elevii au putut observa că avem multe jocuri similare şi că aparţin aceluiaşi cerc cultural – UNITATE ÎN DIVERSITATE.
 elevii au dezvoltat abilităţi motorii şi gândire critică.
 echipa de proiect croată a prezentat imaginileunui public larg printr-un scurt film şi o broşură. Filmul se află pe Internet (pagina şcolară, Youtube, Twinspace).

ÎNTRUNIRE ÎN GERMANIA
 S-a desfăşurat între 26 – 28 septembrie 2017 la Gemeinschaftsschule und Erweiterte Realschule Saarbrücken-Bruchwiese – Germania.
 Au fost discutate viitoarele activităţi incluse în programul proiectului, s-au stabilit sarcini şi responsabilităţi, au fost analzate activităţile derulate în vederea realizării raportului după un an de proiect.

Material realizat de profesoara Dumitru Camelia

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with