Image 1
Image 2

Proiect Erasmus+ cu parteneri din patru ţări la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În perioada 5 – 9 martie 2018, la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” Satu Mare, s-a desfăşurat cea de-a patra întâlnire transnaţională de învăţare, predare, formare a proiectului Erasmus+ „Hands in hands”, coordonat de şcoala gazdă.

Au participat la această reuniune elevi şi profesori din echipele de proiect ale ţărilor partenere: Portugalia, Croaţia, Polonia şi Germania. Aceştia, alături de elevii şi profesorii de la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” au participat la diverse activităţi pe perioada şederii partenerilor în România.

Program încărcat

Programul întâlnirii a debutat cu o vizită la şcoala gazdă şi o întâlnire cu reprezentanţii comunităţii locale: primarul municipiului Satu Mare Gabor Kereskeny şi viceprimarul Doina Feher, organizată la Primăria Satu Mare. Apoi s-a vizitat oraşul.
De asemenea, programul a inclus şedinţe de proiect, în cadrul cărora au fost prezentate proiectele de tip Comenius sau de tip Erasmus+ derulate anterior de ţările partenere, ca exemple de bună practică, precum şi informarea privind întâlnirea transnaţională care a avut loc în Polonia în luna decembrie. La cea de-a doua întâlnire a profesorilor au fost discutate şi stabilite activităţile şi termenele de realizare a acestora, incluse în programul proectului pentru a fi derulate de şcolile partenere, precum şi cele planificate pentru următoarea întâlnire, programată în luna aprilie în Turcia.
S-au desfăşurat activităţi de predare-învăţare în care au fost implicaţi elevii şi profesorii din echipele de proiect, prin intermediul jocurilor la disciplinele Educaţie socială privind drepturile copilului (prof. Camelia Dumitru), Limba engleză (prof. Gheorghina Ciontoş), Educaţie fizică (prof. Raluca Kiss) şi un atelier de lucru care a vizat comunicarea şi învăţarea limbii susţinut de prof. Sorana Bojuc-Teodorescu, unde elevii au realizat în comun un minidicţionar de comunicare în limba engleză, respectiv în limbile ţărilor din proiect. Elevii oaspeţi au participat, de asemenea, alături de gazdele lor la orele din programul şcolar. Totodată, programul a cuprins ateliere de lucru, prin care au fost prezentate şi valorificate tradiţiile româneşti.

Activităţi ludice

Lecţiile deschise şi atelierele de lucru au vizat învăţarea integrată a limbii şi a cetăţeniei democratice, prin integrarea unor metode şi strategii de predare-învăţare activ-participative bazate pe joc, având în vedere tematica proiectului. Jocul a fost utilizat ca mijloc de comunicare între elevi, de descorerire personală, de respect reciproc, un mod prin care elevii au descoperit şi au dobândit abilităţi de comunicare eficientă în cadrul grupului. Jocul este definit ca o metodă activă de predare-învăţare bazată pe stimularea unei funcţii, relaţii, activităţi. Jocul este de asemenea un mijloc important de manifestare şi de formare a emoţiilor şi sentimentelor social-morale, acordându-se atenţie analizei jocului. A fost realizată şi o activitate de joc de rol pentru prezentarea Legendei mărţişorului, având în vedere că jocul de rol are un larg câmp de manifestare şi constituie un excelent mijloc de activizare a elevilor. Elevii au lucrat în grupuri, iar profesorii au folosit metode inovative pe care le vor aplica şi în viitor în cadrul orelor. Aceste activităţi au fost realizate cu ajutorul instrumetelor şi aplicaţiilor TIC, folosind strategii activ-participative, care au condus la îmbunătăţirea competenţelor lingvistice şi la o mai bună înţelegere a interconexiunilor dintre educaţia formală şi cea non-formală. În acelaşi timp acestea au avut ca rezultat confecţionarea de mijloace didactice în cadrul activităţilor, care constituie produse ale proiectului.
Printre rezulatele realizate în cadrul acestei reuniuni enumerăm participarea la elaborarea ghidului metodologic: activităţile didactice sunt evidenţiate pe platforma eTwinning, la pagina proiectului, unde fiecare ţară parteneră popularizează planurile şi scenariul didactic pentru trei lecţii derulate în cadrul activităţilor de proiect în care metodele didactice se bazează pe joc; totodată, atât lecţiile deschise, cât şi atelierele sau întâlnirile de lucru de la fiecare întâlnire sunt prezentate în albumul proiectului, iar la viitoarea întâlnire se va realiza o expoziţie care va cuprinde fotografii şi descrierea acestora. La final se va realiza şi un film de prezentare a tuturor activităţilor de proiect, de la fiecare întâlnire între parteneri.

Realizările echipei de proiect

Echipa de proiect a şcolii gazdă, constituită din: profesor coordonator Sorana Bojuc-Teodrescu, director profesor Ioan Gozar, profesorii Carmen Man, Gheorghina Ciontoş, Maria Gozar, Camelia Dumitru, Raluca Kiss au actualizat panourile mobile din holul şcolii, prin care au fost prezentate activităţile de lansare a proiectului, întâlnirile de proiect, diseminările fiecărei întâlniri transnaţionale – la clasele de elevi, la consiliile profesorale, la întâlnirile cu părinţii, diseminarea unui an de derulare a proiectului, întâlnirile online dintre elevi şi profesori, activităţile derulate în şcoală în perioada traversată până acum din proiect.
În perioada următoare, până la viitoarea reuniune de proiect care va avea loc în luna aprilie, echipa de proiect de la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” Satu Mare va realiza o revistă în care vor fi prezentate activităţile derulate în România şi rezultatele obţinute. Profesorii vor participa la ateliere care au în discutie proiectul, pentru popularizarea rezultatelor în rândul cadrelor didactice. De asemenea elevii vor participa la ateliere pentru popularizarea rezultatelor şi de pregatire lingvistică, pregătind materialele pentru viitoarea reuniune. Este foarte importantă şi implicarea părinţilor, de aceea se vor organiza întâlniri cu aceştia pentru a li se comunica activităţile proiectului şi pentru a-i consulta în vederea cuprinderii propunerilor şi ideilor pe care aceştia le au cu privire la derularea sa. Se vor populariza rezultatele în Consiliul profesoral şi în Consiliul de administratie al şcolii, în cadrul cărora se vor realiza studii comparative privind impactul pe care îl au metodele de predare prin joc, versus metodele tradiţionale de predare.
Elevii şi profesorii din echipele de proiect vor comunica permanent prin intermediul platformei eTwinning şi al aplicaţiei Skype, atât pentru a se cunoaşte mai bine, cât şi pentru a disemina activităţile organizate pe parcurs în fiecare ţară.
Cadrele didactice din echipa de proiect au realizat şi vor realiza lecţii în care aplică metode interactive şi învăţarea prin joc, precum şi în cadrul unor activităţi extracurriculare la care participă toţi elevii şcolii, în vederea realizării unor activităţi transdisciplinare şi pentru a împărtăşi şi celorlalţi colegi din şcoală metode inovative.

Obiective

Activităţile derulate pe parcursul săptămânii petrecute de parteneri în România au vizat determinarea adoptării de către elevi a unei atitudini pozitive faţă de lumea la care ne raportăm, să împărtăşească experienţe specifice fiecărei ţări şi să trăiască experienţe comune în cadrul întâlnirii de proiect, să exprime sentimente şi să producă exemple de bună practică pe care să le ofere mai departe, comunităţilor şcolare din care provin. Prin intermediul activităţilor organizate: ateliere de lucru, activităţi culturale (prezentarea şcolilor, a specificului şi a istoriei locale, ocupaţii, jocuri specifice, muzică şi dansuri specifice, obieciuri gastronomice, tursimul şi tradiţiile locale) elevii au dobândit noi competenţe, au socializat şi au învăţat să coopereze, construind activităţile prin redescoperirea jocurilor copilăriei ca limbaj universal de învăţare de comportamente, valori şi atitudini.

Excursii didactice

O zi a fost dedidcată vizitării unor obiective prin care gazdele au ales să prezinte specificul naţional şi tradiţional al zonei, astfel că s-a organizat o excursie Tur Oaş – Maramureş, cu vizitarea: Centrului de Informare Turistică de la Vama, unde doamna profesoară Mihaela Grigorean a primit oaspeţii cu ospitalitatea caracteristică zonei şi a prezentat specificul şi tradiţiile Ţării Oaşului, Centrul de ceramică de la Vama, Cimitirul Vesel de la Săpânţa, Muzeul Memorial al Victimelor Comunismului şi al Rezistentei de la Sighet şi oraşul Baia Mare.
Elevii Şcolii Gimnaziale „Lucian Blaga” au susţinut un program artistic dedicat partenerilor, în cdrul căruia au prezentat momente artistice dedicate fiecărei ţări partenere: dansuri, cântece specifice, precum şi un joc de rol reprezentând Legenda mărţişorului, moment încheiat cu un atelier de lucru în care au fost confecţionate mărţişoare.
De asemenea s-a efectuat o vizită de lucru la Şcoala Gimnazială Odoreu, unde elevii gazdă au prezentat un scurt program artistic şi s-a organizat un atelier de lucru în care s-au realizat felicitări pentru Ziua Mamei.
Au fost organizate activităţi recreative sportive şi culturale, de socializare şi cunoaştere a partenerilor şi o activitate gastronomică unde au fost prezentate produse tradiţionale româneşti.
Implicarea activă a părinţilor în găzduirea elevilor din ţările participante, precum şi la activităţile de la finalizarea întâlnirii, sudarea relaţiilor dintre aceştia şi copiii lor, reunirea familiilor şi sublinierea importanţei pe care o are peterecerea timpului liber împreună: copii – părinţi – profesori au fost, de asemenea, preocupări permanente în cadrul acestei reuniuni.
Informaţiile ne-au fost comunicate de profesoara Dumitru Camelia, bibliotecar documentarist la Casa Corpului Didactic Satu Mare.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with