Image 1
Image 2

Profesorii consideră greşită decizia reducerii numărului de ore de istorie în liceu

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Cu puțin timp în urmă, a avut loc Conferința Națională a profesorilor de istorie din România, în urma căreia participanții au emis o rezoluție.

În acest act se cere Ministerul Educației Naționale să aloce pentru disciplina Istorie cel puțin 2 ore săptămânal la toate clasele învăţământului liceal, și 3 ore la profilul uman; elevii de la profilele real, tehnologic și vocațional să aibă posibilitatea de a alege Istoria ca probă opțională la examenul de bacalaureat și obligativitatea tezei la disciplina Istorie la clasa a XII-a.

Opinia unui profesor de istorie – Radu David

Pentru a afla detalii despre statutul istoriei în învățământul liceal, i-am solicitat un punct de vedere profesorului Radu David, de la Colegiul Național ,,Ioan Slavici” Satu Mare. Mai jos prezentăm textul pe care interlocutorul ni l-a înmânat. (Intertitlurile aparțin redacției).

La predarea istoriei, se practică galopul prin materie

Înainte de a porni o discuție despre statutul oricărei discipline din sistemul de învățământ liceal, ar trebui să definim clar ce este liceul. Mai exact ce trebuie să știe un elev la finalizarea studiilor liceale. Abia după această etapă se pot elabora planurile cadru, ce cuprind disciplinele care vor fi studiate în liceu și numărul de ore alocat fiecărei materii. Apoi ar veni elaborarea programelor școlare, a manualelor etc. Asta în situația ideală.
Dacă ne referim la timpul prezent, situația disciplinei istorie arată astfel. La aproape toate filierele, profilurile și specializările din învățământul liceal, istoria se studiază în regim de o oră pe săptămână. Excepție face profilul uman, cu specializările științe sociale și filologie, unde sunt alocate 2-3 ore pe săptămână. Chiar și pentru profilul uman situația este hilară. Spre exemplu, la clasa a IX-a, se prevăd două ore pentru studierea istoriei. Tot atâtea ore sunt dedicate și materiilor ce aparțin de profilul real: matematică și fizică. Bineînțeles că la profilul real și la cel tehnic, istoria beneficiază de doar o oră pe săptămână, în timp ce matematica are parte de patru ore iar fizica de trei. Nu pare că ar exista o echivalență între discipline, din moment ce nici măcar la uman nu sunt ore mai numeroase decât cele alocate științelor zise ,,exacte”.
Nu știu dacă la profilul real sau la tehnic ar trebui studiată istoria mai mult de o oră pe săptămână. Știu însă că programa școlară ar trebui calibrată în funcție de numărul de ore. În prezent, în ciclul inferior al liceului, la real și la tehnic, trebuie predate exact aceleași teme ca și la uman. Diferă doar competențele ce trebuie formate. Se ajunge la situația în care la clasele a IX-a și a X-a sunt mai multe teme de predat, decât numărul de ore alocat disciplinei. De altfel programa este greu de parcurs și în 2-3 ore la uman. Sigur că în limba lor de lemn, specialiștii de la Institutul de Științe ale Educației vor spune că ține de ,,măiestria didactică” să poți rezuma ,,conținuturile”. Este ușor să faci asta teoretic. Mai greu este practic. Și atunci se practică ,,galopul” prin materie, ca să nu te prindă careva că nu ai parcurs programa în totalitate.

Istoria ca materie obligatorie la bacalaureat

O altă situație ciudată – istoria este materie obligatorie la examenul de bacalaureat pentru elevii de la uman, dar lucrarea scrisă semestrială (teza) la istorie este opțională. În același timp acești elevi susțin lucrare scrisă semestrială obligatorie la materii care sunt opționale la bacalaureat sau nici măcar nu se poate susține examenul din acestea. Mai gravă este situația la filiera vocațională (liceele teologice, de artă, sport și pedagogice). Aici istoria este probă obligatorie la examenul de bacalaureat (excepție face specializarea învățător-educatoare de la pedagogic, care are ca probă obligatorie matematica), dar elevii studiază istoria pe tot parcursul liceului, inclusiv în clasa a XII-a, doar într-o oră pe săptămână. Materie de bac cu o oră pe săptămână… Pentru proba de limba și literatura română se primesc subiecte diferențiate. Elevii de la real și tehnic primesc subiecte mai ușoare, deoarece studiază limba și literatura română în trei ore pe săptămână, în timp ce elevii de la uman în patru ore pe săptămână. Pentru elevii de la liceele vocaționale nu s-a sesizat nimeni în privința istoriei. Aceștia primesc aceleași subiecte cu colegii lor de la uman, care au trei ore pentru această materie în clasa a XII-a. Totul este logic în ,,cea mai bună dintre lumile posibile”.

Dispute pe tema orelor alocate

S-ar putea semnala multe asemenea alte incongruențe, deoarece sistemul de învățământ este plin de lucruri prost ,,așezate”. Pentru o analiză detaliată a programelor școlare și a manualelor nu este locul aici și acum.
Personal cred că la real și la tehnic este suficientă o oră pe săptămână, deoarece elevii de acolo au alte priorități, dar trebuie recalibrate programele școlare. Sper că se va face acest lucru măcar pentru cei care acum sunt în clasa a VI-a și care reprezintă generația afectată de noul cadru curricular. La pedagogic ar fi nevoie de două ore pe săptămână, deoarece absolvenții de aici predau noțiuni de istorie integrate altor discipline în primele clase primare și apoi istorie la clasa a IV-a. La profilul uman cel puțin trei ore pe săptămână sunt necesare. Nu ar fi un deranj prea mare, deoarece nu sunt clase numeroase de acest tip. În județul Satu Mare, în acest an școlar, există zece clase umaniste de a IX-a cu predare în limba română (trei de științe sociale și șapte de filologie). Înseamnă doar circa 10 % din elevii de această vârstă. La clasele filierei vocaționale, dacă se va menține istoria ca materie obligatorie de bacalaureat, sunt necesare trei ore pe săptămână. Este absurd să susții un examen atât de serios la o materie pe care o studiezi o oră pe săptămână (din 30 cât este media la clasele liceale). De asemenea, la clasele unde istoria este materie de bacalaureat obligatorie, să devină obligatorie și teza la istorie. Lucrarea scrisă semestrială este un bun prilej de responsabilizare a elevilor în vederea unui examen riguros.
Acestea sunt doar câteva aspecte tehnice cu privire la predarea istoriei în învățământul liceal. Despre rolul istoriei în educarea personalității umane s-a scris și s-a spus destul de către oameni mai înțelepți decât autorul acestor umile rânduri. Cred că e suficient să amintesc cuvintele lui Hegel: ,,Putem învăţa din istoria popoarelor că acestea n-au înţeles nimic din istorie”.

2 comentarii

  1. Stimate domnule/doamnă (!?)
    Am să încerc să răspund nelămuririlor dumneavoastră.
    1. La Conferința națională a profesorilor de istorie a fost vorba despre planurile cadru ce vor intra în vigoare când elevii de clasa a VI-a de acum vor intra la liceu. Situația nu arată deloc bine pentru istorie în cele trei proiecte prezentate public. În luarea mea de poziție am considerat că trebuie o prezentare mai aplicată a situației actuale, deoarece de multe ori dezbaterile despre educație se poartă în termeni generali sau sunt angajate de către persoane care confundă planurile cadru cu programele școlare (a se vedea celebrele expresii ,,numărul de ore din programa școlară” sau materia y va fi scoasă din programa școlară”).

    2. Nu am făcut parte niciodată din comisiile de acordare a gradației de merit. Dacă aveți frustrări cu privire la acest subiect, eu vă înțeleg, deoarece și mie mi-a fost respins dosarul în doi ani consecutivi (2014 și 2015).
    În sesiunea în care și-a depus dosarul soția mea, au fost patru candidați la cinci gradații de merit alocate disciplinei istorie. Deci toată lumea a luat gradația și a mai rămas una (probabil a fost redistribuită altei discipline; nu știu!). Puteți verifica situația pe site-ul ISJ Satu Mare.
    Poate ar fi mai bine ca evaluarea acestor dosare să se realizeze în alte județe, așa cum se întâmplă cu lucrările de la examenele naționale (evaluare națională, bacalaureat, titularizare, definitivat). Oare și atunci ar fi aât de multă invidie?

    Vă las cu bine și vă sugerez ca pe viitor să vă alegeți sursele de informare cu mai multă acribie!

    Radu David

  2. Numarul de ore la istorie a fost redus acum 6 ani. Bine ca v-ati trezit si voi acum! Profesorul acesta nu este acelasi personaj care a fost in comisia de acordare a gradatiei de merit la stiinte socio-umane? Si-n aceasta calitate i-a dat gradatie de merit si sotiei sale, profesoara la Scoala Avram Iancu.
    Domnule ziarist, nu se incadreaza aceasta fapta la conflict de interese? Cereti va rog un punct de vedere pe aceasta tema la inspectoarea de socio-umane si la domnul profesor David.

Lasă un răspuns

Connect with