Primarii din judeţul Satu Mare salută votarea legii pentru reducerea birocraţiei

Scris de Ioan Aniţaş, 22 octombrie 2021 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

De ani de zile tot auzim că se vorbeşte despre debirocratizare, despre renunţarea la o serie de demersuri care îl încurcă pe cetăţean, îi consumă enorm de mult timp şi energie, prin a bate la uşi ale instituţiilor statului, pentru a obţine un anume document. Asta pentru că, în prezent, potrivit unor date oficiale, în aproximativ 800 de situaţii, la solicitarea unui document de la instituţiile publice, solicitantul trebuie să predea ca anexe la cerere, o serie de copii după alte documente emise tot de instituţiile publice româneşti.

După îndelungi aşteptări, se pare că lucrurile ar putea intra într-o stare de normalitate, dacă aceasta se poate oarecum defini. Senatul a votat un proiect de act normativ, care apoi a ajuns la votul final în Camera Deputaţilor, ca şi for decizional. Este vorba despre o lege potrivit căreia, instituţiilor publice li se interzice să mai solicite persoanelor fizice şi firmelor copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituţii ale statului român.

Noile prevederi ar urma să intre în vigoare la începutul anului viitor. Forma adoptată de Senat nu prevede sancţiuni şi mulţi parlamentari au arătat, de altfel, că noua lege nu va putea fi aplicată, în actualul cadru logistic. Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale vor solicita entităţilor care au emis documentele respective în format electronic, copii sau extrase de pe acestea în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public.

Dacă există anumite reţineri în ceea ce priveşte aplicabilitatea acestui act normativ, potenţialii beneficiari ai legii, persoanele fizice şi/sau juridice salută adoptarea legii. Prin intrarea ei în vigoare din anul 2022, se elimină unele demersuri birocratice, solicitanţii nu mai sunt puşi pe drumuri pentru a solicita fel şi fel de copii, de duplicate sau te miri ce altele, după acte emise de instituţii ale statului român. În plus, instituţiile publice vor scăpa măcar parţial de numărul mare de dosare cu sau fără şină, nu vor  mai fi la fel de solicitate arhivele. Documentele solicitate şi cele emise vor putea fi arhivate în format electronic.

Cel puţin până la intrarea în vigoare a acestui act normativ, o parte din primarii din judeţ salută adoptarea acestei legi şi spun că de la impunerea unor restricţii menite a reduce posibilităţile de transmitere a noului virus Covid-19, au achiziţionat programe şi tehnica de calcul necesară aplicării unei legi precum cea despre care facem vorbire. Ba mai mult, marea majoritate a funcţionarilor din primării au deprinderile şi cunoştinţele necesare pentru a se conforma, la aplicarea noii legi. Marea problemă ar putea fi în cazul unui număr imens de documente existente în arhive, în format de hârtie. Digitalizarea acestora ar fi unul din demersurile immediate, pentru ca legea să poată deveni funcţională.

Pentru o cât mai bună informare a dumneavoastră, am contactat mai mulţi primari din judeţ, cărora le-am solicitat părerea cu referire la posibilităţile de reducere a birocraţiei, cu efecte benefice asupra cetăţeanului plătitor de taxe şi impozite.

Opinii ale unor primari

Iată opiniile formulate de către primarii contactaţi.

Aurelia Fedorca, primarul oraşului Negreşti-Oaş: Sunt de acord cu fiecare măsură care vine să simplifice şi să debirocratizeze relaţia cu cetăţenii. La rândul nostru, ca şi autoritate publică locală, suntem nevoiţi să facem o mulţime de copii după documente în relaţia cu alte instituţii ale statului. Aşadar, ştim cât este de frustrant să umbli în fiecare zi cu dosarul cu şină şi de fiecare dată să lipsească vreo copie. În privinţa serviciilor pe care le furnizăm  direct populaţiei, situaţia va fi mai simplă acolo unde noi avem acces în interior la acele document, iar în ceea ce ne priveşte, ne vom organiza de aşa manieră încât funcţionarii din diverse servicii să colaboreze prompt în interesul cetăţenilor, sub acest aspect. Dar nici aici nu se pune problema. Noi solicităm documente pentru că aşa prevede legislaţia, nu pentru că aşa vrem noi. Provocarea pentru guvern şi pentru factorii de decizie va fi să găsească metodologia de aplicare a acestei legi. Pe de  altă parte, în ceea ce priveşte relaţia cu alte autorităţi, cred că digitizarea pe care marşăm trebuie să fie în folosul cetăţenilor. Sunt convinsă că unui funcţionar de la Paşapoarte din Satu Mare îi ia mai puţin timp să solicite certificatul de naştere al unui cetăţean de la Serviciul de Stare Civilă din Negreşti-Oaş, de exemplu, decât i-ar lua şi mai puţin timp să interogheze pe bază de parolă, această bază de date. Şi dacă tot avem o lege în acest sens, probabil ar trebui dublată de un program de finanţare care să ne ajute să digitalizăm bazele de date/arhivele. Pentru că în practică ne vom lovi de diverse situaţii. Nu am făcut încă o simulare pentru a vedea cât ar încărca activitatea funcţionarilor, dar cu siguranţă vom găsi soluţii, dacă factorii de decizie vor avea voinţa de a concepe o metodologie clară de aplicare.

Mihai Găman, primarul comunei Dorolţ, salută existenţa unei asemenea legi. Practica o să dovedească eficienţa sau ineficienţa ei. Nu este nevoie să soliciţi copia unui document emis de o unitate a statului româ, mai ales dacă ai protocoale de colaborare, parole de acces în bazele lor de date. Nu este exclus ca să existe un conflict real între prevederile legislative de până acum, dar sigur se vor găsi soluţii de ieşire din impas. La nivel local, spunea primarul Găman, există dotarea tehnică necesară, conexiuni şi oameni pregătiţi pentru a trece de la sistemul actual, la cel menţionat în lege.

Radu Vasile Trandafir, primarul comunei Apa, se dovedeşte optimist în ceea ce priveşte aplicarea actului normativ. Cele aproape 20 de luni, în care au fost impuse o serie de măsuri menite a limita transmiterea noului virus Covid-19, au obligat autorităţile publice locale să se doteze cu programe şi calculatoare cu scopul de a lucra cu cetăţenii, dar fără a avea permanent contact direct. O bună parte a funcţionarilor au deprins utilizarea tehnicii de calcul, iar cei mai tineri chiar dovedesc faptul că ştiu să o utilizeze în folosul cetăţenului.

Ovidiu Duma, primarul oraşului Ardud, ne-a spus că nu cunoaşte detalii foarte multe referitoare la acest act normativ, dar mai este timp. Până la aplicarea ei mai sunt peste 75 de zile. Primăria s-a dotat cu ceea ce înseamnă tehnică de calcul, cu programe, iar personalul – funcţionarii au deprins munca într-un alt mod, cu ajutorul calculatorului. Demersul legislativ este cu siguranţă în folosul cetăţeanului în relaţia cu autoritatea publică locală.
O serie de proceduri de lucru se vor simplifica, iar din arhive o să dispară încet, dar sigur, vrafurile de dosare cu şină. Arhivarea documentelor în format electronic o să fie cu siguranţă mai comodă şi mai avantajoasă.

Aurel Bojan, primarul comunei Bogdand, este convins că demersul aduce beneficii atât solicitanţilor de documente, cât şi funcţionarului public, după ce vor fi depăşite perioadele inerente de familiarizare cu procedura. Primăriile au avut timp suficient să-şi achiziţioneze tehnică de calcul şi programe, asta pentru a putea lucra eficient în condiţii de pandemie. Eventualele clarificări până la aplicarea legii o să contribuie cu siguranţă la creşterea eficienţei activităţii în administraţia publică şi la reducerea timpului petrecut pe la fel şi fel de instituţii, din partea contribuabilului, pentru a obţine un document anume.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517

  • Telefoane utile

    • Apel unic de urgenţă112
    • Ambulanţa0261-741111
    • Pompieri0261-711212
    • Agenţia CFR0261-711002
    • Distrigaz0261-710928
    • Informaţii CFR0261-768704
    • Deranjamente Electrica0261-929
    • Poliţia0261-807777
    • Informaţia Zilei0261-767300
    • Apaserv (apel gratuit, non stop)0800-827-776
    • Urgenţe E.ON Gaz (tel verde)0800-800-928
    • Jandarmeria0261-769-760
    • Poliţia Locală0261-727020
    • CMJ0261-717123, 716513
    • Intervenţii microcentrale0742.708.708
    • Depanare ACR0744792297
    • Depanare auto NON-STOP0733-507026, 0744-507026
    • Spitalul Judeţean I0261-727050
    • Spitalul Judeţean II0261-715696
    • Stomatologie, Urgente0771.049.416
    • Refugiu de noapte0261-750135
    • Agenţia TAROM0261-712795
    • Autogara0261-768439
    • R.A. Transurban0261-721971
    • Prefectura0261-716309
    • Primăria Satu Mare0261-807569, 807553
    • SC RDS SA0361-400.401
    • Pompe funebre0261-716590
    • Agenţie de turism0261-737915
    • Protecţia Consumatorilor (tel verde)0800-080-999
    • Locaterm (non-stop)0261-733693
    • Birou teritorial anticorupţie0261.759.780
    • Anticorupţie MAI0261-710.690
  • Curs Valutar

  • Arhivă articole Informaţia Zilei

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0261.767.303 sau 0724.103.517