Program ITV: 00.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitaţi Imola Kis, Danciu Zamfir, Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Care este rolul Direcţiei Judeţene de Cultură? (reluare) 01.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi Ştefan Ressler, Vasile Ciocan, Dan Burulea, titlul emisiunii: Revoluţia Fiscală a scos oamenii în stradă (reluare) 02.36 Panormaric sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat Ştefan Szilagyi, titlul emisiunii: Fotbalul sătmărean la finalul sezonului de toamnă 03.35 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu, titlul emisiunii: Tiberiu Koczinger-raport la 7.540 de zile 04.42 Sănătate, frumuseţe, stil, cu Ioana Vladimirescu 05.35 Iată omul, cu Gabriel Ghişan, invitat Marinelo Norberto 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea Prinzinger Zsoka 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Arnold Anzik 08.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitaţi Imola Kis, Danciu Zamfir, Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Care este rolul Direcţiei Judeţene de Cultură? (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea Prinzinger Zsoka 09.32 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc, invitat Ramona Farcaş, titlul emisiunii: Raporturile între autoritatea de mediu, operatori economici şi colectori de deşeuri 10.15 Panormaric sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat Ştefan Szilagyi, titlul emisiunii: Fotbalul sătmărean la finalul sezonului de toamnă 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi Ştefan Ressler, Vasile Ciocan, Dan Burulea, titlul emisiunii: Revoluţia Fiscală a scos oamenii în stradă (reluare) 13.00 Ştiri 13.35 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu, titlul emisiunii: Tiberiu Koczinger-raport la 7.540 de zile 14.40 Teleshopping 15.02 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, invitat Traian Ciurdaş, titlul emisiunii: Bârsăul se dezvoltă şi pe banii localnicilor 16.05 Zone folclorice, cu Ioana Vladimirescu 17.05 Mesager educaţional, cu Vasile Nechita, invitat Viorel Solschi, titlul emisiunii: Centrul de excelenţă, şcoala performanţei 18.00 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat Marta Bzduch, titlul emisiunii: Obezitatea se plăteşte cu sănătatea 18.30 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Sport, meci de fotbal, FC Olimpia- Metaloglobus Bucureşti 23.30 Ştiri

Prezenţe sătmărene în Festivalul de teatru “Atelier”

Scris de Vasile Andreica, 17 iunie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Emblema festivalului

Emblema festivalului

Săptămâna care tocmai se încheie a oferit la Baia Mare o întâlnire de tradiţie cu teatrul modern. Festivalul Internaţional de Teatru “Atelier” a ajuns sub conducerea lui Radu Macrinici la 24 de ediţii, iar prezenţa sătmăreană la ediţia 2017 a fost foarte consistentă în toate privinţele.

Teatrul de Nord a participat cu spectacolul “Cabinierul”. Actorii Andrei Stan şi Ioana Cheregi sunt parte (importantă) a distribuţiei spectacolului “Edmond” al Teatrului Municipal din Baia Mare. Profesorul şi regizorul Ioan Ardelean, fost actor al Teatrului de Nord, are şi el un spectacol înscris în competiţie – pentru că la “Atelier” se vor da premii. Iar unde e concurs este nevoie şi de un juriu, iar în juriu are şi Satu Mare o reprezentantă: Lorena Copil, absolventă de Teatrologie, pe care v-o amintiţi poate din spectacolele Trupei Arttis şi ale Asociaţiei Inedit în urmă cu 4-5 ani.

În plus, ca să nu rămână vreun segment fără prezenţe sătmărene, am avut plăcuta surpriză să descoperim marţi – când am mers la Baia Mare să vedem spectacole şi să simţim atmosfera festivalului -prezenţa în frumosul caiet-program întocmit de organizatori a concluziei cronicii publicate în Informaţia de Duminică în urma premierei cu “Cabinierul” din toamna anului trecut. De altfel, regizorul Radu Macrinici ne-a întâmpinat în holul teatrului băimârean tocmai cu bunele sale impresii despre acest emoţionant spectacol.

“Cabinierul”, un spectacol din alte vremuri

Ciprian Vultur şi Radu Botar

Ciprian Vultur şi Radu Botar

Radu Botar şi Ciprian Vultur i-au impresionat aşadar şi pe băimăreni cu povestea veteranului actor care joacă Lear sub bombe, pusă în scenă de regizorul Ovidiu Caiţa într-un decor realizat de Alexandru Radu care, credem noi, are şanse reale la premiul care se va acorda celei mai bune scenografii.

Întrucât noi ne-am exprimat în cronica din  toamnă, dăm cuvântul unui băiimărean, Paul Grosoşiu. Iată ce a scris acesta pe Facebook după ce a văzut “Cabinierul”:

“Un spectacol din alte vremuri cu doi actori de modă veche care mai ştiu cum să te zguduie cu o tragedie despre idealuri.

Şi în acelaşi timp o incursiune realistică şi mai mult decât convingătoare în intimitatea unui actor în cabină şi în culise.

Un spectacol greu de privit, care te strânge ca o menghină> de abia aştepţi să ieşi din sală şi în acelaşi timp vrei să vezi povestea până la capăt.

Radu Botar, un candidat incontestabil la titlul de cel mai bun actor, face o pendulare incredibilă între delir, luciditate şi joc pe scenă.

Nu e o experienţă prea plăcută, dar e incontestabil una foarte frumoasă. Oare cum vede un actor acest spectacol?”

Avea să îi răspundă chiar Radu Botar: “Mulţumesc frumos pentru această directă şi sinceră apreciere. Mulţumim Festivalului ATELIER că s-au gândit la noi şi ne-au invitat cu acest spectacol atât de drag nouă… Noi, cu toţii, nu am avut alt gând decât acela de a ne face treaba bine oferind astfel publicului prin acest spectacol, într-o perioadă în care parcă s-a uitat ce mai înseamnă cuvântul, tăcerea, privirea, aşteptarea, simplitatea, nimic altceva decât sufletul nostru, inima noastră pe palmă, necondiţionat. Totul într-o emoţie ca o taină sfântă…”

La care Grosoşiu a răspuns> “Da, asta m-a frapat cel mai mult şi pe mine, nivelul de onestitate şi absenţa oricăror menajamente. Am ieşit alt om de la acest spectacol.” Adică, adăugăm noi, s-a produs acel “catharsis” care a fost, de la începuturi, o raţiune de a fi a teatrului.

Am stat şi noi puţin de vorbă cu Radu Botar, care ne-a mărturisit: “Mă bucur că de câte ori am jucat şi în «Cabinierul» şi în «D’ale carnavalului» am simţit publicul cald şi, oarecum, foarte apropiat de mine… Şi asta îmi dă putere de fiecare dată… Viaţa şi rostul acum sunt altfel… Şi de mare sens!… ~n concluzie, mă bucur că pot bucura şi emoţiona… Iar dacă prezenţa mea în lumina soarelui şi a reflectoarelor poate să însemne ceva şi chiar să dea putere, curaj şi celui care priveşte, cu atât mai bine… Da, încă este vlagă! Şi in noi, şi în spectacol!”

“Unsprezece”, sau despre elanul vital

”Unsprezece”

”Unsprezece”

Am avut bucuria să vedem un spectacol gândit şi pus în scenă de Ioan Ardelean, fost actor al Teatrului de Nord, profesor asociat al Universităţii de Arte din Târgu Mureş, una din cele mai redutabile şcoli de teatru din România. “Unsprezece” e un titlu lapidar, dar cei 11 tineri actori au intrat cu plăcere în jocul propus de Ardelean, desenând cu trupurile lor un tablou al jocului vieţii, o poveste a elanului vital, de la trezirea sa la vârsta întrebărilor, puse în forma unui cor antic, apoi la vremea împărtăşirii sale în amor, urmată de sufocarea sa în chingile normelor sociale şi, în cele din urmă, de stingerea sa treptată, cu anxietăţile şi regretele inerente momentului.

Fiecăruia dintre actori i s-a desemnat o partitură de mişcare pentru a-l pune în valoare, iar impresia de “mişcare browniană“ din unele momente este compensată de segmentele în care grupul intră în relaţie cu publicul, dansând împreună şi fiecare în parte cu partenerul ales. Suntem cu toţii separaţi şi împreună în această horă a vieţii, din care însă ne desprindem la final într-o melancolie infinită, fiecare rămânând singur cu propriile acumulări. Un spectacol în care şi muzica are rolul ei, un fel de polifonie teatrală nu departe de missele monumentale ale barocului muzical timpuriu. Ce frumos ar fi să-l poată vedea şi sătmărenii!

Un “Zorba” megaloman

Marcel |op ne-a obişnuit cu amplificări şi localizări ale unor teme clasice. I-am văzut “Woyzeck Transilvania” la Satu Mare şi “Casa de pe graniţă“ de la Baia Mare. Cu “Zorba’s Dionysos” tendinţa sa megalomană ajunge aproape de un punct periculos. Spectacolul are momente bune, dar ca ansamblu este prea lung, “strâns din petice”, vorba lui Arghezi, nu pare să aibă un fir conducător şi nici o miză clară în afara orgoliului regizoral. Nici măcar Zorba (jucat de Valeriu Doran) nu mai are profunzimea pe care i-o ştim din roman. Devine un joker care face şi desface cupluri, mai curând un Cupidon îmbătrânit decât un dionisiac adevărat. Două realizări actoriceşti ies totuşi în evidenţă: Inna Andriucă, o Bubulina care ar fi meritat o dramatizare mai fidelă, şi Andrei Dinu, solid şi burlesc în toate apariţiile, mai ales în localizarea groparului hamletian în Cimitirul Vesel, un moment memorabil. De altfel, Dinu este şi regizorul lui “Edmond”, un spectacol de mare succes la Baia Mare.

Am mai văzut un spectacol bun al Teatrului “Fani Tardini” din Galaţi, “Trilogia belgrădeană“ a Biljanei Sbrljanovic. Duminică seara juriul va anunţa premiile. Poate unele vor fi sătmărene.

Abonează-te acum Online!
Baby Trend
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.